Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 58, 59, 60, 61, 62, 63   >>
23 besök idag (325816 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4134



Den kommer att låta mer än den gamla kan vi nog vara rätt säkra på

Tummar hålles för att allt ska gå bra

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1642


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Nu känns väl Falkenberg inom räckhåll?

När började de med "handcuff"-lagring mellan stockarna i dessa lådor?
Din effekt/vrid ska inte behöva nåt, men "dagens" har ju det (men då är det ju 900+ hk det handlar om).


Nja, sitter för mycket spöken i den banan, vet inte jag...

Ja just det, nää osäker men tror de kom några år senare. Gforce lådorna som Thundercar kör med har ju det. Min låda är ju föregångare till G4fa:n. baseras ju oxå på T10. Verkar som Gforce gjorde drevsatserna till både Rankin och senare TEX. Klart stöddigare med hanscuffsen men , jag tror det här håller för mig..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Härligt att det löste sig. thumbs up

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5606



Björn Davidsson skrev:
Klart stöddigare med hanscuffsen men , jag tror det här håller för mig..

Har det hållit för Nicke på isen i 850:n så lär det inte vara några problem för dig thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1642


Trådstartare
super7 skrev:
Björn Davidsson skrev:
Klart stöddigare med hanscuffsen men , jag tror det här håller för mig..

Har det hållit för Nicke på isen i 850:n så lär det inte vara några problem för dig thumbs up


HAHA! precis vad han sa oxå! säkert ett par, tre hundra häst till, och is med😅

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175



Vad kul. Den ser ut som min Tex 101 låda.
Min Rankine har en förstärkning i mitten mellan 2:an och 3:an som kallas handcuffs.
Lager på båda axlarna med stöd mellan.
Andrews som gjorde Rankine lådorna finns kvar:https://www.andrewsproducts.com/racing-transmissions-drivetrain

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5606



Björn Davidsson skrev:
super7 skrev:
Björn Davidsson skrev:
Klart stöddigare med hanscuffsen men , jag tror det här håller för mig..

Har det hållit för Nicke på isen i 850:n så lär det inte vara några problem för dig thumbs up


HAHA! precis vad han sa oxå! säkert ett par, tre hundra häst till, och is med😅

Om det nu är nån som tror att det inte finns fäste på isen....


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3711



Kul med ny låda. Men kommer nog att låta mer än motorn.

Hur är ängden på nya vs. gamla lådan? Passar kardarn eller behöver den justeras?

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1642


Trådstartare
Daniel Engström skrev:
Kul med ny låda. Men kommer nog att låta mer än motorn.

Hur är ängden på nya vs. gamla lådan? Passar kardarn eller behöver den justeras?


Men vad alla hänger upp sig på att den kanske låter
Det är ju rakskuret i bakaxeln med, tjuter bra. kanske det tar ut varandra?

Det passar exakt, det år samma yttermått på gränssnitten. Bara själva huset som är "bulligare".
Har hängt dit lådan i bilen idag! passar perfekt! Dock lyften upptagen av pappas rod så blev att ta den underfrån på golvet. Det omgjorda spakstället passade bra med, skönt.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969



ljud:

det är ju inte direkt en pendlarbil, och visst kommer det låta annorlunda, men själv tycker jag snarare att det kan bli ett plus. Rakskuret tjut kanske inte är så behagligt att sitta i, men det låter ju fantastiskt coolt

Jag är bara så himla glad att du kommit förbi (hoppas vi) steget med lådproblem

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1642


Trådstartare


den skarpsynte noterar garagehjul i bak, skitfula men håller luft och rullar..

Lådan monterad i bilen, allt väsentligt passade..
var tvungen rulla ut och starta och prova lägga i några växlar.
Ösregn och allt .
men jodå, inge problem. Vill minnas det ev borde klonka/smälla till lite när en växel läggs i stillastående? ingående axel, bottenstock, och drev snurrar men dogringar och utgående axel är stilla..
Men helt tyst, och växelspaken bara gled i.

Bara förbereda för provkörning. Det är Spvm race i helgen, gelleråsen.
men får nog hoppa, det har varit dyr semester


.. kanske blir att trösta sig med en provkörning på sviestad på söndag ist

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1642


Trådstartare
dubbel..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5566



Björn Davidsson skrev:

.. kanske blir att trösta sig med en provkörning på sviestad på söndag ist


GTR Motorpark drar igång på måndag, V33.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Härligt att det är ihop igen håller tummarna att det håller sig där thumbs up thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1642


Trådstartare
på väg till gelleråsen. körning med Tracklife idag . Ska bli kul!
hoppas på torrt men rengmackorna är med.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1642


Trådstartare
Var i onsdags på Tracklife:s trackday på gelleråsen
Var ju grymt nyfiken på den nya lådan!
Upp tidigt, stack 5 hemifrån, och landade till 8,20 och förarmöte 8.45. Hann gå och få den frukostpåsen som ingick i anmälningsavgiften, trevligt👍
Bra väder, lätt mulet men ok temp 16-17 grader.
Hade anmält mig i grupp " racing", antog det var för typ vagnbokbilar blandat, lite snopen blev jag dock när det bara var jag och en nästan original långlopp saab 93 i gruppen. Alla andra värstingbilar gick i "snabba" gruppen. Fattade inte riktigt men vi hade banan gör oss själva.




Kollade lite däcktryck innan körning och gav mig ut!
Försökte växla " stöddigt" de första växlingar, använde kopplingen. Men kändes bara konstigt, efter nåt varv gjorde jag som vanligt.

Fantastisk känsla, växlarna bara klonkar i!
Och utväxlingen, oj! Jag lät den lite segare 3.60 sitta kvar i bakaxeln inför denna körning. Den utväxlingen var alldeles för seg på gelleråsen med gamla lådan. man kom liksom inte ur kurvorna.
Här är tvåan helt perfekt, trean ligger 1000 rpm efter och sen fyran ytterligare 1000rpm. Otroligt skön känsla! Riktigt tätstegat!
Och vad fort det går att växla, inga synkar som skall stämma..

Ljudet? nää, inget som jag reagera på, möjligen hör jag ett liksom ett ytterligare vinande på det redan befintliga från bakaxeln, som lite olika frekvens. Det var ingen som hörde nåt utanför bilen iallafall.
Hann tre pass på förmiddagen! Bara njöt! Bilen gick som en dröm. Rejäl ratttost bakom ratten dock, bromsar konstant för tidigt..

följ med ett varv!



Vid elvasnåret kom det regn så vi passade på att luncha. Bra käk! fläskarre med stekt potatis! Trevlig lunch med familjen som anslutit!
Det regnade på gansk rejält en stund, men hade regndäck med och tänkte jag skulle testa lite i regn oxå. Precis när jag skulle köra ner till passet rödflaggades banan. Trodde först det var pga regnet, men såg sen en gatbil kört av. En fin nyare Porsche hade tryckt in nosen, trist. Inga personskador dock. De hade trailat till banan så de kom hem.
Fick avvakta till nästa pass 45 minuter senare, men hade slutat regna och börjat torka upp så blev bara några varv. Dock började bilen bete sig konstig, misstände efter 4000rpm. misstänkte såklart vatten/fukt nånstans så bara öppna upp



Hittade dock inget direkt fel, blåste rent allt med tryckluft men samma fel fortfarande. Misstänkte tändspolen, skruvade loss den och la den på den fortfarande varma motorn. Tog en fika och skruvade senare tillbaka spolen. Då funkade bilen igen!

Satsade på att köra "Open pit" kl 1600.
Körde tiotalet varv, kul att jaga Legendsbilar men förarna är dåliga på att använda backspeglarna, var lite väl nära två gånger så slog av och körde in i depå.
Lastade och åkte hem.
Känns bra att bilen är hel igen. Fantastisk kul att köra! Bara njuter när det funkar!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6076



Kul

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1270



Härligt!

_________________
Johan Lekås
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 333



Härligt Björn! Vad glad jag blir
Och att det funkade så bra trots att crewchiefen inte var med denna gång
Måste som du skrev varit en härlig känsla att lådan med nya utväxlingar passade så bra. Härligt thumbs up

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13348



Skön känsla! Gött när det lirar!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19566



Varför har du inte gjort detta tidigare? ...

Gött när bilen får de delar den förtjänar och det bara blir rätt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 58, 59, 60, 61, 62, 63   >>
23 besök idag (325816 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande