Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Otät flexi? Eller är jag trög? | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (1441 totalt) |
Antingen är jag trög eller så är något galet.
Svetsade i ett nytt flexirör. Ursäkta svetsstänk. Fick steka ihop det med rörtråd och svetssprayen är slut så det ser förjävligt ut. Men det är inte därför jag postar. Tejpade igen flänsen och hällde i vatten i röret och det läcker ut där pilen pekar. Ska det inte vara tätt där? Eller ska man steka ihop det på insidan också? Det är en sån där flexi med fläta på insidan. En ring på utsidan och en på insidan också om jag minns rätt. Verkar rinna genom flätan eller nåt. Hur svetsar man en sån här på rätt sätt? Hamnar en bredbandslambda precis efter denna så jag vill gärna ha det tätt. _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||
Vilken kvalisort har du köpt? Billigaste du kan hitta kan nog kvaliten vara skiftande, och inte omöjligt att de kan läcka vatten. Köper du toppkvalite så finns det som är gas- och vätsketäta . _________________ Roland Johansson |
||||
Jag köpte den de har på KL Racing så det är kanske en av de billigaste. 265 kr. Kanske skulle gått på någon annan Tänkte om jag svetsat galet? Den är svetsad mot en fläns i ena änden och rör i andra. Svets mot flänsen är enligt nedre bilden här nedan. Där är det svetsat mot ytter-"kragen", dvs den som håller inne flätan. Den som syns med pil på på mitt första inlägg i denna tråden. Bilden med allt svetsstänk som blir fulare och fulare varje gång jag ser den Svetsen mot röret i andra änden är enligt den övre bilden här nedan. Där kunde jag sticka in röret inne i flexin och svetsa mot både inre och yttre kragen där flätan ligger emellan. Jag har dock inte testat med vatten där men ska göra det ikväll. Kanske måste vara svetsat mot båda kragar? Så jag måste svetsa på insidan också på fläns-sidan? Jag är sjukt sugen på att få det helt supertätt där eftersom bredbandslambdan hamnar precis efter. Vilken flexi skulle jag annars kunna använda? _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||
Det är väl mer sannolikt att det läcker ut avgaser än in luft?
Annars får man väl ha en sån här flex om det ska vara helt tätt: |
||||
Flexrören till Volvo 850 brukar vara försedda med ett tätt men korrugerat innerrör innanför flätan. Kostar inte mycket, kan vara värt att modifiera så det passar din fläns. Tex det här:https://shop.klracing.se/sv/artiklar/flexror-universal-till-volov-850-s_v70-97-00-.html Edit: Precis den funktion som Patrik visar här ovanför! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Går det att komma åt att se på insidan?
Kanske dåligt svetsat från fabrik på just det stället? Men nån gång i framtiden så blir det hål på flexröret och då blir det fel visning av lambdan utan att du kanske vet felet, så om möjligt bör man alltid sätta lambdan långt innan skarvar och flexrör. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Ah, så de korrugerade rören är täta och utan skarv? Trodde de var som röret i en toarulle. En spiral, men det är de kanske inte. Ska kolla dessa. _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||
Änden som är svetsad mot flänsen kommer jag åt att svetsa hjälpligt på insidan. Ska sätta en tejpbit över skarven (som bilden nedan visar) hela vägen runt och hälla i vatten igen. Kanske där det läcker Värt att testa. Kanske läcker lika jävligt i andra skarven men så långt har jag inte kommit än... Anledningen till att lambdan hamnar efter flexin är att det är supertrångt innan flexin och jag har dessutom ett färdigt lambdauttag i katalysatorn som sitter efter flexin. _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||
Stämmer, de är täta. Det finns flexrör (gäller t.ex. Simons standardvarianter på flexrör) som är "lindade som en wc-rulle" men de rören har jag ingen bra erfarenhet av. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Tack! Det Volvo-röret i din länk ser nästan "lindad" ut men det är kanske bara små veck i korrugeringen. Hittade några andra liknande men där var det som en spiral. Hittade en sån som patrikh postade bild på men den sitter i ett rörsystem på jobbet och jag tror inte folk blir glada om jag kapar bort den _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||
Dubbelkolla med KL för säkerhets skull, jag bytte på sonens 850 för några år sedan och det flexröret hade fläta på utsidan och korrugerat som på Patriks bild inuti, men kanske levererar de inte alltid så... Här har du ett flexrör utan fläta som har rätt utförande annars: https://www.j-spec.se/motor/avgassystem/avgassystem/flexror/flexror-utan-flata-2.0-51mm Finns ju flera leverantörer av sådan här och ett flertal dimensioner. Det är väl hur som inte rekommenderat att ha fläta längst in mot avgaserna när man placerar nära kat respektive topp - fläta klarar inte värmen. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Jag har kört med Biltema 3" flexrör förr i många år utan problem, den var korrekt gjord med bara fläta på utsidan och med täta svetsade rör anslutningar.
Har du kollat om dom har rätt mått på flexslang för ditt system? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Jag har mailat KL så får jag se vad de säger. Det röret på J-spec såg jag innan men de har inte 2.5". Hittade en liknande i 2.5" på annat ställe men den kostade över tusingen I värsta fall får det kanske bli så. Ah, så det är mindre bra att ha fläta så nära katten. Den blir ju också varm... tänkte inte på det. _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||
Biltema har i 2.5" men den är får lång. Den är 305 mm lång med stosarna och sågar jag bort stosarna så är den 200 mm lång. Den jag har är 100 mm lång och det är precis den får plats Katten är 3" inner så jag behöver lite plats att kona upp den också. Alternativt att jag kör med 3" flexi men det blir lite skumt. Ska också kolla en gång till om jag kanske ändå kan få in en lambdamutter i röret innan flexin. Kollat på bilderna en gång till och det kanske går. Behöver lite marginaler runt om bara eftersom motorn rör lite på sig. Du hade ett bra argument angående lambda före flexi istället för efter. Sen måste det ändå vara tätt i flexin eftersom jag vill klara bilprovningens lambdamätning. _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||
Jag kanske borde sitta på händerna men jag har förbrukat några tusental flexibla avgasbälgar i jobbet. En bra flex (3 lager) har en spiralslang invändigt, sedan en bälg och en fläta på utsidan. Den klarar av böjande rörelser under lång tid om den monteras korrekt. Det finns även avgasbälgar som inte har fläta på utsidan. De används för att ta upp tryckande/dragande rörelser när röret värms upp och expanderar på längden. (Se bild) Hur man svetsar en flexled beskrivs tidigare i tråden. Man svetsar alla lager samtidigt. Om flexleden svetsas mot fläns ska man använda en kort rörbit i flexleden som ger ett mellanrum för svetsfogen mot flänsen. Svetsstänk på flätan ska undvikas så mycket som möjligt. Ett litet stänk på 1 mm är inte så illa men helst inget alls, då rörelsen i flätan försämras, trådarna går av och flexleden börjar läcka. Man kan klippa av kragen på en svetshandske och linda den runt flätan om man vill undvika svetssprut vid ett engångsjobb. Vid återkommande jobb får man tillverka ett skydd. Jag använde tidigare flexleder från en tysk tillverkare men använder sedan några år, samma leverantör som t.ex. Simons. Det går att svetsa i rostfritt med vanlig migtråd och 18% Co som de flesta har i garaget men det kommer att rosta.
_________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||
Nej för tusan, sitt inte på händerna. Dina erfarenheter är värdefulla _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Många tack för utförligt svar! Jag fyllde röret med vatten upp till den andra skarven som är svetsat mot ett rör och där är det tätt. Inser att jag gjort fel vid flänsen. Såååå jag har nu kapat bort flänsen igen och kommer steka ihop flexin med en liten rörstump så jag svetsar alla lager samtidigt och denna rörstump svetsas sen mot flänsen. Fixar imorgon kväll! Återkommer med resultat Alltid lär man sig något. Nu har jag lärt mig rätt sätt att svetsa ett flexrör! _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||
Tack alla, inga problem. Jag pluggar alla öppningar och använder 1 bar tryckluft för att kolla täthet på delar som har sonder. Mottrycket i systemet ska vara mycket lägre än det om man har gjort rätt. Det finns många detaljer på ett järnspett, så även på ett avgassystem. Allt påverkar slutresultatet. _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||
Följde instruktioner, svetsade in en rörstump mellan flexi och fläns så jag kunde bränna ihop alla lager på en gång och trycksatta efteråt. Tätt som en grodröv! Wohooo! _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||
Nu har jag dessutom svetsat i en lambdamutter i röret innan flexin istället. Just in case
Som Christian påpekade här ovan så kanske det inte är rekommenderat att ha flexi med fläta invändigt nära topp och katalysator, och min är så klart en flexi med fläta invändigt... nu har jag köpt den och den sitter på plats så jag får hoppas det håller till nästa vinter iallafall. Vad säger folkets erfarenheter om detta? 500 mil bör det väl hålla? Katten är en 100 cells så kanske inte får upp samma temp pga lägre flödesmotstånd. _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||
Skruva banåkabil Otät flexi? Eller är jag trög? | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (1441 totalt) |