Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil H&R Nürburgringkitet för hårdt för lettad E30 318is!? | 1, 2 >> 2851 besök totalt |
Håppas at jeg kan få noen alternative losninger her?
Banbilen min er en E30 318is, ca 1050 kg med full tank/svetsad helbur. Jeg har brukt H&Rs Nürburgringkit, camberplattor foran(ca 2,5-3 grader) og Jeff Irelands hula justerbara stabalisatorstag under bilen. Dette fungerer bra MEN ikke optimalt. Jeg satset på Nürburgingkitet for at bilen skulle egne seg GODT på Nordsloyfa, og ikke være mykt på slett god asfalt på vanlige baner. Erfaringen etter 2 år med endel banekjoring er at det fungerer relativt ok på baner med slett asfalt, men når det blir ujevn asfalt så hopper bilen sideveis i kurvene. I sommer ble det noe kjoring på Nordsloyfa på Ringen, og bilen viste seg å være meget for hardt avdempet/fjæret. Jeg kunne ikke ha kurvehastigheter som andre med tilsvarende bil med nesten originalt fjærer/demperoppsett. Bilen sitter meget godt på i svinger som ligger i bunnen av bakker, det vil si i overgangen mellom nedover- og oppoverbakke. Det virker som om det da blir så mye kraft nedover at avfjæring/demping fungerer mye bedre. Kanskje må bilen lastes med vekter.... helst ikke Jeg tror at settet blir for hårdt for denne relativt lette E30en, mere letting er underveis, sammen med bedre aerodynamikk foran og bak. Jeg har vurdert forskjellige muligheter for å få hoyere kurvehastighet. Alternativer: 1- å få stotdemperne bygd om. Bor da også fjærene byttes? Fjærene foran: 110N/mm og bak: 140 N/mm 2- å sette på spacers, bygge ut maks av det for eksempel H&Rs spacers for E30 gir: 30 mm begge sider foran og bak?? 3- eller.. hva anbefaler dere meg å gjore? Jeg har kun satset på gode veiegenskaper/letting for å få bilen rask på banen, M42 motoren er helt standard. _________________ Erland Volden Banbilen: BMW E30 330i |
||
Kan det vara så att bilen är för lätt för 110/140?
Min bil väger 1350 med mig i och kommer efter en bur sätts in att snudda vid 1400 kg och jag har tänkt att köra med 105/140. Jag vill att bilen skall vara optimal på nordslingan och ok på andra banor. Viktigast är _________________ Mvh/Micke Regnell |
||
Fjädrarna låter inte orimligt hårda (MR är väl nära 1 fram?).
Dämpare kan man ju skruva på rätt mycket för att hitta grepp (är de inte justerbara så blir det dyrt att hitta rätt). Men det finns säkert de som av din beskrivning kan gissa sig till om du har en över eller underdämpad setup. Är den underdämpad så kan ju mjukare fjädrar vara en enkel sak att testa. Personligen skulle jag gissa så en alltför aggressiv dämpning jämfört med din användning (du har väl optimerat däcktryck mm antar jag?). |
||
Är ingen stjärna på Norska men jag uppfattar det som att du har ett H&R chassie. Det finns självklart en rad varianter av detta både billigare och dyrare. Ngt Nürburgerring kitt har jag dock inte hört talas om tidigare. Jag hade tidigare ett H&R coiloverchassie och det såldes original med 60 nm hårda fjädrar fram och 80 nm hårda fjädrar bak om jag inte missminner mig. Om det är samma setup på dina dämpare så tror jag precis som Fuling att dämpare och fjäder inte matchar.
Prova att gå ned i fjäderkonstant till 60 nm fram, vilket ändå är 4 ggr hårdare än original och 80 nm bak så borde det funka bättre. Det finns cupförare som har kört med den setupen men iofs betydligt hårdare dämpare och det har fungerat utmärkt. Min bil fungerade också betydligt bättre med H&R chassit innan jag gick på för hårda fjädrar. Hur kraftig är din krängare i mm? Låt säga att den är kraftigare än 22 mm fram så borde det väl motverka krängningarna en hel del? Korrelationen krängare och fjädrar och dämpare är dock inte min starkaste sida. Min tolkning är dock att med kraftigare krängare så kan man köra mjukare fjädrar men ändå undvika krängning. Lycka till! _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
Ringen är som en våfflad orm (vad det nu betyder men det är fredag idag) och kräver ett mjukt chassie. Jag har gått stora av banan och den är ojämn på ett mjukt sätt. Den är aldrig plan och slät utan det är cambervinklar hit och dit, minkrön och bulor och hålor.
Här är dåliga bilder men de visar ändå lite.. Mao ett mjukt chassie är ett måste. Jag vet inte vad min fjädrar bak håller men de fram var på 50Nm när jag nu fick de uppmätta. Det är för mjukt för min bil, det slår igenom. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||
Dette var jeg merksam på etter å ha kjort noen dager på Ringen tidligere. Når da H&R hadde et kitt for E30 som de gir navn etter Ringen så satsade jeg på at dette sannsynligvis var godt tilpasset. Kittet ble kjopt fra Forza, de hadde ikke solgt dette settet til noen for jeg kjopte. Kittet er ikke TUV godkjent for veibruk. _________________ Erland Volden Banbilen: BMW E30 330i |
||
Er takksom for svar H&R selger to coilover kitt til E30, ett som er godkjent for veien(TÜV-godkjent) og det kittet jeg har. Det som er veigodkjent har 60N/mm foran og 110N/mm bak, demperne er like utvendig men ikke innvendig, det brukes (ref. Forza) andra ventiler tilpasset fjærene. Det er godt mulig at å redusere hårdheten i fjærene vil være en god og relativt rimelig måte å teste på. Men jeg mistenker at demperne er for hardt avstemt for kompresjon og sikkert også retur, kanskje er fjærene greie med andre ventiler i demperne..? Krängarna er heftige, de er basert på hula ror og brukes på baneracing i California. Ireland Engineering produserer og selger disse med forsterkningskitt til innfestingene. Husker ikke målene her og nå , tror det er 25 mm foran justerbare med tre hull på hver side, 23 mm bak som er justerbare med klemmer/fritt. Kommer tilbake med dimensjonene. _________________ Erland Volden Banbilen: BMW E30 330i |
||
Demperne er ikke justerbare, det er coilovers med bare justering av hogd. Siden dette er et kitt produsert for E30 så er det rimelig å tro at demperne passer til fjærene. Hva med å flytte hjulene ut med spacers(glemmer andre ulemper grunnet dette). Når hjulet flyttes ut så opplever vel fjær/demper en "tyngre" bil? Regner man på en statisk situasjon så vil det være slik. Vil det være tilsvarende i en dynamisk situasjon? Altså kan jeg ved å bruke spacere oppnå en vinn/vinn situasjon: storre avstand mellom hjulene og mindre stiv bil ? _________________ Erland Volden Banbilen: BMW E30 330i |
||
Link: http://www.bmw2002.com/ "E30 performance" og "E30 suspension & steering" og "page 2", linje/item 5 från toppen: "sway bar set - E30 25/22 mm" Kan det være at disse også blir vel mye involvert i hva det andre hjulet på akslingen foretar seg på en ujevn bane på en lett bil? At krängarna blir for mye fjær på en ujevn bane: Ringen Editerad: På banen brukes R-Däck som Toyos 888, Bridgestones 540S på tort, når det er endel stående vann brukes vanlige veidäck. Bilen er krevende å kjore fort med på våt bane _________________ Erland Volden Banbilen: BMW E30 330i |
||
Hur vertikalfjädringen förändras då du sätter dit spacers; 'beror på vad du har för camberkompensation. I fram på din bil, har du nästan ingen camberkompensation; så där förändras inte vertikalfjädringen om du sätter på spacers. I bak på din bil, har du ganska mycket camberkompensation; så där kommer vertikalfjädringen att bli mjukare om du sätter på spacers. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Mjukare fjädrar ska inte vara nåt problem att få tag på (om det är 60mm fjädrar) och om de inte fungerar som du tänkt så går det alltid att sälja dem vidare (Du verkar inte vara ensam om att köra E30). |
||
Jag skull säga fel, det är mycket viktigare att stötdämparna är RÄTT när man åker på bucklig bana. 110N/mm är inte faligt hårt på en racebil med vikt 1050kg. ca 55% av vikten fram. Tumme pekfinger så ger det lite över 3Hz i egenfrikvens. _________________ Johan Sjölinder |
||
Fikk e-post fra Forza idag, de er enige med fuling. De tror det kan være demperne, de har bedt om å få data på demperne fra H&R.
Sjekket tallene fra veiingen av bilen: Vekt foran med sjåfor og full tank er ca. 600 kg, bak ca. 520 kg. Dvs. med halv tank ca. 600/500 til tross for at batteriet er bak.. Sjåforvekt fordeles 50% foran og bak. Hvordan legger man merke til om krängarna er for hårde? NB bilen oppleves som godt balansert, bare lite understyrt på tort men lett å kontrollere. _________________ Erland Volden Banbilen: BMW E30 330i |
||
Hm.. Blir litt skeptisk jeg nå, Erland! Har jo samme understell liggende, og skal lette min gamle E30 en god del.. Men det er jo fint at du kan være en testsjåfor for meg.. Får håpe du får ordning på problemene til neste sesong!
_________________ Raymond Andersen |
||
Har dessverre ikke veid bilen for letting.. Det står 1200kg i vognkortet, men vet ikke om det er helt riktig. Bilen har takluke (skal fjernes) og el speil, ellers så er det ikke så mye utstyr, så skal nok ikke bli så mye tyngre enn en 318is..
_________________ Raymond Andersen |
||
Årene går
Kort innlegg for å avrunde denne tråden. E30en ble vesentlig enklere å kjore på både våt og torr Nürburgring etter bytte av stabilisatorstag til Jeff Irelands mykere variant. Forste runden på Ringen var jeg sikker på at noe var feilmontert pga at det kom såpass mye informasjon om underlaget via ratt og rov. Men årsaken var bare at det mykere oppsettet passet Nordsloyfa mye bedre. Bremsing (uten ABS) var også vesentlig enklere. _________________ Erland Volden Banbilen: BMW E30 330i |
||
Skruva banåkabil H&R Nürburgringkitet för hårdt för lettad E30 318is!? | 1, 2 >> 2851 besök totalt |