Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 900 T16 Aero -88 (såld) | 1, 2, 3, 4 >> 25634 besök totalt |
Mitt lite udda banåk är svenska aeroplan aktiebolagets modell 900.
Motorn har fått en lite lätt behandling. Topp och insug från 2,1 motorn = större kanaler in Spridare, Bosch 431 MSD tändförstärkare 3" avgas IC från 9000 Aero Chassiet är det mycket kvar att göra på Tar-ox belägg med originalskivor. ATE Super Blue Racing bromsvätska Bilstein stötdämpare Kilen sänkfjädrar 16" Aerofälgar från 9000 med polerad kant (vackra) Förändringar som ligger ganska nära i tiden Polybussningar på samtliga ställen i chassiet Vettiga hjulvinklar En starkare växellåda... har förbrukat en redan En bra förarstol Reduceringsventil till bakbromsarna (giftig på bana ibland ) edit: Vinterprojekt En hel del kompositprylar till inredningen Vattenbesprutning av IC CNC-fräst instrumenthållare. Eventuellt även en hållare till mätaren på a-stolpen /edit Beviset på att bilen fått smaka på bana edit: Glömde skriva att Ragnar är den eminente fotografen... _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
|
||||
Instämmer S:en har klart skönast sång. Vore kul att försöka få till det på min 99a, men jag tror det blir svårt... mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius |
||||
Vad skiljer S:en från T16?? Är väl bara turbon som skiljer.. eller? Jag har just upptäckt en liten nackdel med min tändförstärkare... den slukar rotorer... Det var ett vitt mjöl på rotorn, och den va lite taggig på kopparbläcket. Men bra gnista är det i alla fall.. så man kanske skulle köpa upp sig på ett parti rotorer _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
DanneT16: Märkte du av någon skillnad i gången när du satte i MSDn?
Jag tror att 900S har högre kompression men en annan snurra, är det så? En kompis hade en T16 för ett tag sedan. Han körde toppen krokig och vart tvungen att plana den lite väl mycket, då ändrades även avgasljudet på bilen. Hääärligt _________________ //Mikael Jardstam |
||||
tvåtaktsmicke: Jo jag märkte att den inte spikade lika lätt. Kunde ladda 1 bar utan spik med tändningen på 24 grader. Slangen till fördelaren hade hoppat av
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Jaha!? Blev det mindre spikningar? Hur kan det komma sig tro??
Är det samma grundmotor i T16 och S ! Då slänger jag ut ett antagande till : Jag tror att S inte har någon intercooler, rätt eller fel? Vad är det för laddtryck på den förresten? Är avgassystemet klenare eller har det andra dämpare? _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Nu har ju jag inte lyckats få det utrett hur och vad som är spikningar... men med en MSD-förstärkare så får jag ca 40.000 volt till stiften och den ger flera gnistor. Detta gör ju att förbränningen sker på ett bättre sett... Be mig inte att förklara närmare... för jag är förvirrad när det gäller tändning.. kan bara säga vad jag upplevt _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Nytt vinterprojekt! Snart landar kretskortet till tändsystemet Nu är det bara att ta listan med komponenter och traska ner till den lokala boutiquen
Beroende på tid så kanske jag bygger ett insprut också _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Här kommer S - mannen!
Avgas är samma på S & FullTurbo, grundmotor är samma med. Allt är typ samma förutom att laddreglering (APC) inte finns, ingen ic och en annan (bättre) turbo. Skruvat en del i min så spana på min sida för mer info... _________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||||
Försäkringen är klart billigare ja. Om man jämnför min S med min fd Aero kostade Aeron mer än dubbelt så mycket att försäkra.
och som sagt de är ofta snällare körda och går att få minst lika roliga som en fullturbo... _________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 900 T16 Aero -88 (såld) | 1, 2, 3, 4 >> 25634 besök totalt |