Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Överstyrd vs understyrd | 1, 2 >> 16014 besök totalt |
Vissa tror att en viss bil är överstyrd trots att den inte alls är det utan det är "power oversteer" man pratar om.
Ett minst lika intressant missförstånd är "understyrd" när det egentligen kan vara "abuse understeer". Ännu känsligare ämne tror jag eftersom det handlar om ett personligt felaktigt hanterande av bilen Hänger ni med på vad jag menar? _________________ Magnus Thomé |
||||
Absolut.
I abuse oversteer kan man väl räkna in power-understeer på såväl, fram-, bak. Och fyr-hjulsdrivna bilar. Sen har vi en annan sorts överstyrning i form a lift-off oversteer, som de flesta bilar har. Men detta beteende är ju ngt som man utnyttjar också för att balanser bilen mellan över- och understyrning. Dock innebär det inte att en bil- är över- eller understyrd i sitt grundbeteende. |
||||
På en V8-bil, i synnerhet bigblock, är detta ett av de största problemen.........det kan vara som att dra i handbromsen...när motorbromsen slåt till...... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Power oversteer: om du har mycket effekt i en bakhjulsdrive bil och gasar för mycket ...så driver bakvagnen ut.
abuse understeer: ( Jag tog bort förklaringen här...för jag hade nog fel) Lift-off oversteer: om du släpper gasen i en kurva....så gör motorbromsen att bakvagnen driver ut på en bakhjulsdriven bil _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Abuse oversteer är även om man är för ryckig i sin körning så man sliter loss greppet i fram i ingången av en kurva eller helt enkelt går för fort in i en kurva, förekommer vid samtliga driftsalternativ. En variant är Sen förekommer power understeer då bilen understyr för man ger för mkt gas, typiskt på fram- och fyr-hjulsdrivna men även på bakhjulsdrivna bilar.
Lift-off oversteer förekommer även vid framhjulsdrift och fyrhjulsdrift men då är det viktöverföringen som ger minskat tryck på bakhulen och därmed minskat grepp. Sen förekommer power understeer då bilen understyr för man ger för mkt gas, typiskt på fram- och fyr-hjulsdrivna men även på bakhjulsdrivna bilar. |
||||
Jag kör fwd bil...
Detta var aningen intressant. Över understyrning är ju nått jag inte vill ja. Personligen HATAR jag när det överstyr och ogillar när det understyr. När jag fick i min diff-spärr i lådan försvann nästan all understyrning, man kunde ge fullt ut ur kurvorna och bilen går dit man styr. Mycket skönt. Kvar är du överstyrningen. Min bil är lätt där bak, och är man lite okänslig så kommer bakänden gärna glidande. Hört en del åsikter om att överstyrningen minskar om man INTE har krängningshämnare FRAM. Kan detta stämma? om man går ut hårt ur en kurva hur påverkar krängaren fram att bakänden spårar? _________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||||
Tar du bort k-hämmaren fram får du mer fäste fram -> mer överstyrning. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Det är väll samma effekt som man får om man "sparkar till" bromsen vid turn in? Alltså viktöverföring fram som gör rumpan lättfotad , eller? |
||||
Allt nedanstående är skrivet ur förarens perspektiv. Ur en teknikers perspektiv kommer man väldigt snabbt, och med all rätt, in på stötdämparinställningar osv när det gäller de här frågorna. Men det kan vara bra att hänga med på det nedanstående (ganska enkla) resonemanget för att gå vidare till det steget. Vad jag menade var så här: En bil som går i jämn fart i en kurva (dvs bara lätt stödgas) kommer vid en viss fart börja över eller understyra. Det är den egentliga och grundläggande beteckningen på om en bil är över eller understyrd. I princip så tillverkas det bara understyrda bilar idag. Vissa bilar är lättare att provocera till över eller understyrning. Tyvärr kallas då ofta dessa bilar för över eller undertyrda vilket inte är riktigt sant. Vi börjar med det absolut enklaste exemplet. En bakhjulsdriven bil med mer hk än fäste bak (tex en V8-jänk på asfalt eller en Volvo 240 på vintern). Gasar man på lite mycket i en kurva så släpper baken och bilen beter sig överstyrd. Dvs power oversteer. Det betyder alltså INTE att bilen är överstyrd i sig. Så långt var det väl busenkelt va Men det finns fler varianter av provocerad över och understyrning. I vissa fall är föraren inte ens medveten om att tex understyrningen är provocerad av honom själv och inte egentligen beroende på att balansen i bilen i sig är understyrd. om man tex går för fort in i en kurva så är olika bilar olika känsliga på att man svänger in lite hastigt precis i början (turn-in). Om man kommer med lite för hög hastighet och rycker lite för snabbt i ratten så börjar bilen understyra. Vissa bilar är kinkigare än andra, dvs de tål mer överkörning från föraren eller inte. Vissa bilar plogar genom hela kurvan om man gjort fel i ingången men kan ha fin balans genom kurvan om man gör rätt i ingågen. I andra bilar kan man reparera sitt initiala misstag och få tillbaka balansen trots (provocerad) understyrning vid turn-in. Jag tror att det här är det vanligaste missförståndet med att en bil är understyrd. Okej, den kan vara mer eller mindre känslig för förarmisstag vid turn-in men balansen som helhet måste inte vara fel för det. Körd rätt så kan den gå kanon genom hela partiet. Men vissa förare kör med abuse understeer i bilar som inte alls är så kinkiga egentligen.... Sen har vi gasuppsläppsreaktioner från bilen. Bilar reagerar lite olika mycket på gasuppsläpp i en kurva, vissa med extremt våldsam överstyrning som resultat. Men det betyder fortfarande inte att bilen är överstyrd. Vi kan väl kalla det här abuse lift off over steer Det finns fler varianter men ni fattar vad jag menar va? Att börja justera bilen innan man förstått hur den fungerar i sin nuvarande inställning kan ju bli vanskligt. _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag trivs bäst i bilar som tål massor av våld när jag styr in i kurvor. Det värsta jag vet är att behöva släppa gasen eller bromsa bara för att jag vill byta riktning på bilen.
Finns det nån stor asfaltsplan man kan leka skid-pad på i norra/västra Stockholm? Jag skulle nämligen vilja veta om Hondan släpper fram eller bak först utan provokation. Efter fyra månader kan jag fortfarande inte säga vilket... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Hurra! Det var tammefan det vettigaste jag hört på länge. Om vi pratar Sevens så finns det ju mycket pryttlar att köpa och mycket att ställa in med rätt prylar. Tyvärr så betyder ju inte teorikunskap att man kan ställa in korrekt pga att man inte kan känna in bilen. Jag vill inte påstå att jag är världens bästa att känna in bilen men då jag förra sommaren fick se hur en 86 hästars Caterham med en gammal Fårrd motor körde undan 200 - 250 hästars Caterham Superlights med en hoper brittiska formelonanister bakom ratten så hade jag svårt att hålla mig för skratt. Nu hade iofs 86-hästarn allt noga uträknat också. Skillnaden var bara att han även kunde köra. I baren kvällen innan hade det dock inte varit någon ände på britternas inställningssnack. (...och ja ni som känner han med 86-hästarn, låt vara att han kanske hade lite mera kräm, han körde i alla fall ifrån bilar med minst det dubbla hästkraftantalet. Och nej. Han var inte snabbare än mig ) _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||
Jag älskar att bilen är "nervös" på så sätt att den mer än gärna vill svänga in vid turn-in. Det gör ju livet både lättare och roligare än om man måste ha MBL-förhandling med bilen varje gång man ska svänga Gissa vad jag tycker om Audis som de kommer inställda från fabriken.... _________________ Magnus Thomé |
||||
Ja, ni har nog mkt bra poänger där! Det intressanta är ju att det är viktigt att registrera och analysera sig själv och sin körning, inte bara bilen. För min del så vill jag inbilla mig att jag är rätt bra att analysera vad jag gör och hur bilen känns, men jag är rätt dålig på att registrera vad jag gör. När jag kör så räcker inte riktigt kapaciteten till att minnas vad jag gjorde osv. Hoppas körningen blir alltmer "automatiserad" med ökad rutin så att kapacitet frigörs till registreringsfasen istället! _________________ Pär Hylander |
||||
Helt rätt. Jag har filmat en del med kameran på störtbågen och en mick nere i sittbrunnen. Ljudet gör mycket för förståelsen av vad man gör och, nu rodnar jag av förlägenhet, man kan tex se tydliga exempel på när bilen understyr pga att jag går på lite för hårt & tidigt och får släppa av för att balansera upp igen. Pinsamt men avslöjande. Som sagt det finns mycket att jobba på med "the nut behin the wheel"... Men det finns ju inget som inte mera bantid inte kan förbättra. EDIT. Nyckfelstrisse avvisades _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||
I teorin så gör du dina snabbaste varv om bilen beter sig så. Ruskigt skön känsla när du lyckas balansera bilen på detta sett. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Lennart. Kunta hann svara före mig.
Det kan det vara bra att ställa in bilen så att man får svag understyrning i utgångarna så att man med fullt förtroende kan ge ordentligt med gas och öka succesivt med minskat rattutslag utan att moderera allt för mycket på grund av eventuella överstyrningstendenser vilket kommer att hämma accelerationen. Det är den inställningen jag strävar efter men alla gillar det kanske inte, den är ju framförallt inte lika "kul" som en rejält överstyrd inställning är. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Överstyrd vs understyrd | 1, 2 >> 16014 besök totalt |