Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Motorolja för racing | << 1, 2 3 besök senaste veckan (13098 totalt) |
om du inte har lust att renovera motorn minst 1 gång om året skulle jag satsa på 15W50 exempelvis. Inte 5W30 eller liknande som körs i exempelvis Supertouringbilar etc. Skillnaden är att de tar mer slitage för att få sista tiondelen effekt. _________________ Roland Johansson |
||||||
Instämmer. Jag tror Biltemas 5-50 duger utmärkt. Jag kommer köra på den. Den är tillräckligt billig för att man ska kunna byta rätt ofta också. Plus att det är praktiskt med en 10l dunk. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Jag byter hos den lokala däckkrängaren här i stan. Till S2an betalar jag 380:- för halvsyntet, inkl ojla men utan filter[det köper jag ut hos VAG så byter dom i samband med oljebytet )-utan att lyfta ett finger Dom köper på fat från Statoil, så jag antar att deras pris är liiite bättre än om jag går in på macken? Kontentan är iaf att förra sommaren körde jag 380mil-och bytte olja fyra ggr.. _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||||
Jag talade med Quaker State för många år sedan, och dom menade en skillnad med deras racingoljor inte var så mycket oljan som sådan utan att den hade en tillsatts som påminde om Water Wetter. Alltså en antiskummtillsats. Som gjorde att de med varvtal inpiskade bubblorna kolapsade fort. Vidar kylde en olja som rann tilbaka fortare bättre än en segare olja, så här gällde den vanliga balansgången.
Enl detta så är det lite andra egenskaper som utmärker racingolja än de balastningsegenskaper man kanske först tänker på. Men det var ju ca 8 år sedan så det kan gälla annat nu. Björn Karapi åkte ju i 350km/tim med Biltemas olja. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||
Skruva banåkabil Motorolja för racing | << 1, 2 3 besök senaste veckan (13098 totalt) |