Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 Turbo -80, Igång! | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 15 besök senaste veckan (42467 totalt) |
Intressant att tillverkaren till adaptrarna inte gav några momentanvisningar!!
Men det är ju grejer som riktar sig till race och banåkare, man måste hålla koll på såna delar. Förvånad över att han inte kollat moment osv på 4 år... För tex mina BBS E28 stod det i manualen, "Ej för gatbruk, byt ut efter 2 säsonger.", (de är nu betydligt äldre än 2 säsonger, tillverkade innan Berlinmurens fall ). Porsche brukade ha insattsgängor i alumiumdelar för hjulupphägning. Det är ju betydligt tåligare för högre moment och bättre ur slitagehänseende. Om jag inte drömmer helt så har Porsche satt gränser för hur ofta man får dra skruvar för bromsok i spindlarna på nyare bilar innan spindeln ska bytas. Men aluminium kan fungera bra, Porsche hade ju aluminium hjulmuttrar som standard och de fungerade klockrent i årtionden så länge man använder rätt hylsa och inte använder mutterknackare (inte för att lossa inte för att dra). Däremot så såldes det eftermarknads muttrar och de fungerade inte lika bra.... Så materialval och efterbehandling är nog kritiskt. Så jag förstår varför Cedric valt det säkra före det osäkra och tillverkat dem i stål. Är man inte 100% säker på vilken legering man får och kan kontrollera det så är stål enklare. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Skruvar som låssnar har ofta för kort klämlängd.
Se tex https://handbok.sfnskruv.se/template Tumme pekfinger gänglängd i Al = 1,5 x d 1 x d i stål. ps Skruvförband är ett DJUP träsk _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Så är det. Men teoretiskt behövs väl bara ca 3.8 perfekta gängvarv för att uppnå ca 98,4 % av erforderlig klämkraft i ett mekaniskt förband. Tack för att du skriver skruv och inte bult! _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
Nu är första provturen avklarad iaf, blev en låndragen uppstart då den inte ville starta av nån anledning, vilket visade sig vara ytterligare en trasig tändmodul. Dom nytillverkade verkar vara Made in PRC junk oavsett märke, behöver ta mig till en skrot och tråla runt efter gamla bosch orginal tror jag. Råkade ha sönder mitt lithiumbatteri, vilket var tråkigt och dyrt, men med lite tur dök det upp ett till salu här på rejsa i exakt samma storlek.
Har ett lite mystiskt ljud när den är kall som jag inte lokaliserat än, men bilen verkar gå ok annars, inget har sprängts än så länge. Dock verkar den dra tjuvluft någonstans då den är seg att varva ner vid växling. Valde tillslut att testa Ferrodo DS3.12, herrejösses vilket bett det var i dom. Hoppas det funkar bra med Rdäcken, det blev nästan för enkelt att låsa upp på gatdäck bromsarna verkar lira annars, allt passade fint och orginal bromsslang passade, vilket gjorde konverteringen ännu enklare. Som bonus fick även monterat ett fjäderbensstag som jag haft liggandes länge, trots att den kom från en annan 931a fick jag både justera ner motorn och justera/slipa staget och infästningarna för att det skulle få plats utan att ta i huven. Har väl inga direkta förhoppningar att det ska göra nån märkbar skillnad, men kanske karossen inte blir lika slapp över tid eller nåt GAZ gold dämparna verkar fungera riktigt bra, var orolig över att dom skulle vara lite för hårda för gatkörning, men så verkar inte alls vara fallet, fungerade riktigt bra. Hoppas få kunna finjustera på småvägarna här omkring framöver innan jag hamnar på en bana. Fortfrande med samma fjäderstyvhet som jag kört tidigare, men köpte ju en lite styvare uppsättning som jag tänkt byta till nån gång framöver. Trots att dom kom med camberplates verkar jag inte kunna få lika mycket camber som med orginal, det problemet får jag undersöka vidare, lite irriterande. Janne vad körde du för camber med dina? Känns märkligt att ha 2 bilar ihopmoterade i garaget, har aldrig hänt förut, det sparar en jäkla massa plats iaf _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Nope, men det funkar förbaskat bra för att hålla dämparna och gängorna rena och fina, även fast det inte ser lika rejsigt ut _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Vart har du köpt dom? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
DDesign tror jag, finns på många ställen numera, googla på coiloverstrumpa . Körde dessa på min gamla fjäderben också efter att jag tröttnat på att dom blev så skitiga. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Vilken trevlig uppdatering
De fälgarna sitter verkligen perfekt, så ska en 924:a se ut! Jag tror jag körde med ca 2° camber och 0 toe, min var ganska styv i fjädringen och hade grövre krängare så den rollade inte speciellt mycket. Har sagt det förut men... är det någon bil jag ångrar jag sålde så är det min 924S.. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 Turbo -80, Igång! | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 15 besök senaste veckan (42467 totalt) |