Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Om du får ett plötsligt bakvagnssläpp... | << 1, 2, 3, 4 1 besök senaste veckan (24116 totalt) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ja det är ju inget jag vill propagera för Men det funkar för mig (just i vissa lägen) och jag var nyfiken på hur många som gjorde den här "fulingen" ibland. _________________ Magnus Thomé |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skapligt trådlyft...
Valde alternativet "Gasar lite mer". Har bara kört bakhjulsdrivna och tunga bilar på bana. De gånger det har släppt för mycket, tex målkurvan på Andterstorp, så har jag bara trampat gasen i botten. Det har resulterat i jätteställ och farten har minskat avsevärt. Detta gäller torrt väglag med varma gatdäck. Däremot kan jag hålla med om "Släppa ratten" teorin på grus, snö och is i lite lägre farter. Släppa ratten innebär ju naturligtvis inte att man släpper helt och sitter och viftar genom takluckan med armarna, man släpper bara greppet om kransen tills man känner att man har rätt vinkel på hjulen. Gut feeling. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gammal tråd men jag kan ju skriva lite..
Eftersom jag kör med högteknologisk bil från USA (bullshit) så har den en tendens att gå lite på sladd såfort banan kröker sig det minsta. Speciellt om man inte har riktiga däck. Så jämfört med er har jag en ovanligare teknik, och antagligen mindre ekonomisk. Jag räknar helt kallt med att det kommer att släppa lite när jag går in och ut ur kurvan. Lösningen på detta problem, förutom att krypköra, är att hålla så konstant gas som det bara går tills framhjulen pekar rakt framåt igen. Beroende på kurvan kan man öka under utgången men fullgas görs inte direkt, då blir det fetsladd. Vad handlade tråden om nu igen.. just ja. Vad göra när det sladdar. I mitt fall är det att kliva av litelite och styra mot. Sparkar jag ner kopplingen eller släpper gasen helt får jag en retursladd som skickar bilen till Norge eller Finland, beroende på hur banan är lagt. Det är helt enkelt för mycket massa i rörelse för att jag ska kunna hantera en riktigt retursladd på ett effektivt sätt. > Skulle vara intressant att se hur den uppför sig med t.ex. r-däck. Kan tänka mig att det skulle spara in några minuter på de flesta banor.. _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jag har samma beteende på snö grus o asfalt !
Håller samma gas om det går bra, kopplar aldrig ur,,, däremot så ger jag mer gas för att motverkar tillbakakast om det är bra bett i däcken. blir det ett litet uppställ så styr jag bara emot....... Men släpper det snabbt så är det bara o släppa ratten, men det fungerar olika på olika bilar beroende på styrväxeln-servon. Åkte BMWs förut o de jag hade gick det inte o släppa ratten på. Jag kopplar aldrig ur eller motorbromsar ! då kan jag ju lika gärna dra i h-bromsen. Det misstaget har jag gjort förr.. Men jag kan ju släppa innan böjen för att få up den på ställ men det är en annan sak.. He he jag sätter på belägg med höge bromskoefficient där bak för jag vill hellre att den går upp på ställ i böjen än att den börjar understyra.. Lite vingligt ibland men man vänjer sig ; ) ... Ett tillägg Jag föredrar lockerdiff framför lamelldiff för den är förutsägbar och konsekvent i sitt uppträdande.... ! Den åsikten har inte folk i allmänhet .. Men jag har 2st 940 med vardera uppsättning och Lockern är bättre.. Men den sliter sönder bussningarna där bak när man kör på ställ på asfalten ofta.. OCH DET FORT ! Tyvärr sitter det uniballs o nylon på den lammellförsedda (sommar)bilen.. M... _________________ Max Jarno |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tänkte skriva några ord när jag nu fått mitt första _riktiga_ bakvagnssläpp på bana. Det var in under bron på Kinnekulle, när man är påväg tillbaka efter kvarnkurvan.
Min analys vad som gjorde att jag fick släpp är denna. Jagade en Lotus Exige (stavning?) genom hela kvarnkurvan. Laddade lite väl hårt, och 'ville' lite väl mycket varför innerhjulet spann genom hela kvarnen. Då jag åkte på vanliga sommarsulor gissar jag att jag kokade innerhjulet ganska ordentligt (hade ett par skapligt snabba varv i ryggen, för att vara mig ) När jag sedan kom ner till vänstern under bron, så släpte bakvagnen ganska omgående efter instyrning. Och nu är jag lite osäker på vad som hände. Jag styrde emot, och när bilen gick rakt, och inte sladdade, så hade jag inget gaspådrag (när gasen släpptes vet jag inte riktigt). Iallafall var det hög tid att svänga vänster då bilen pekade ut mot gräset (hade kanske kommit halvägs igenom vänsterböjen). Så när jag började svänga igen kom rumpan återigen, om än inte lika mycket. Tvingade mig själv att åka ett varv till före jag tog ett invarv. Men jag har väl bevisat för mig själv att när ett släpp kommer och man inte är med på det.. så tänker man inte värst, utan bara gör.. även om det kanske inte är rätt |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mera trådlyft
Tycker det är helt olika beroende på varför det släpper och i vilken bil man sitter. Är det på gaspåslag är väl ett släpp nästan alltid väntat på bana ut ur böjen? Fyrhjulsdrift när man river loss lite för mycket är ju bara att gasa mer.. Bakhjulsdrift ofta släppa av en aning, men inte för fort och för mycket för att inte få för elak retur. Framhjulsdrivet och bakändssladd är ju oftast för hög fart och för lite vikt bak, mer gas och styr mot? Har hävt sladdar på massa olika sätt, mer gas, mindre gas, ibland har en dutt på bromsen i kombo me motstyrning i hög fart räddat mig från att bli omkörd av bakändan. Har snurrat i snabbvänstern på karlskoga med ovan bil, vänster bakhjul var 15-20cm upp i luften varje gång man åkte där, till slut kom bakändan när man pressade och det gick fanken inte att rädda. Tycker det är de svåraste sladdarna att häva av dem är man inte riktigt beredd på, de som kommer av hög fart redan innan man går på gas och för lätt bakända... Har hänt mig på samma ställe som jon80 på kullen, fast där blev man ju förberedd på det varje varv dock och den kurvan är ju inte så snabb heller. Har snurrat m3'an en gång, åkte på en skön lång sladd/drift i rätt låg fart på ettan, slängde i 2'an med smg'n, och i växlingen så kändes det som det kom mer effekt fortare än jag önskat, men bakändan kom lite fortare än förväntat... _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
smg'n är lurig!! har själv kvaddat 1 fälg när jag snurrade tack vare att man inte kan frikoppla och bilen tror att man vill ha mer motorbroms. extra jobbigt när det inte var min bil _________________ Robin Söderberg |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det har jag inte råkat ut för, jag gasade för mycket bara. Tyckte slirkopplingen jobbade på rätt bra under helgen i snöovädret, där man kunde känna att bilen driftade lite vid avslag för att sen börja rulla fint igen. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ja största felet jag gjorde var att gasa för mycket.. 321 hästar och diffspärr är inte min vardag om vi säger så, det var första sommaren med körkort så jag hade inte ens kört 1 vinter känner mig betydligt mer rutinerad nu och särskilt på vintern så sladdar man ju utan att ens tänka på det längre. _________________ Robin Söderberg |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Om du får ett plötsligt bakvagnssläpp... | << 1, 2, 3, 4 1 besök senaste veckan (24116 totalt) |