Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum VW Golf GTi mk4 på bana? | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (11179 totalt) |
Hallå!
Dessa bilar har rasat i kurs och jag funderar om man ska köpa en sådan och göra följande. * Lätta på allt onödigt. * Skalstolar 2st. * Chassi kw, d2 eller annat ställbart (rekommendationer?) * Krängare bak. * Däck och fälgar som passar. * Ev byta bussningar till färgglada om orginalditona är slut. * Ev Halvbur. * Chip (190hk varianten) * Ev uppgradera till fmic. Vad tror ni om ovan? _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||
Glömde den punkten, blir nog sno från en seat brembo 4 kolvs, för mig att de passar Michael Bolton dock först värre belägg och vätska. Någon som har en aning om vad man kan få ned dessa i för vikt om man river ut all inredning, stolar etc? _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||
Mer info om din 5a? Runt 1000kg vore klart trevligt då bilen inte ska brukas utan blir en "bus/banbil" _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||||
4:an är lite smygtung men rensa, skrapa ljudisolering och kanske hitta lite plastskärmar och annat så går det att få ner vikten rätt så bra.
Kikade själv på såna projekt, tror 1000kg kan bli kämpigt utan riktigt stora insatser. _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||||
I turordning på dylik bil för vettig prestanda quaife diff (nej, du klarar dig inte utan. BIT I KUDDEN så slutar det göra ont sedan) kw variant 2 (hr om du tycker det är favoriten) vettiga däck på de fälgar som sitter på, det behövs inte 18" Om du nu sedan ska göra något i motorväg, ersätt den löjliga kaffekokaren vw kallad laddluftkylare med en laddluftkylare. Om du väljer en tidig årsmodell utan e-gas och ersätter kaffekokaren med en bra laddluftkylare (och original programvara) så börjar du acca ifrån steg2 chip! _________________ Roland Johansson |
||||||
Tack för input! Tanken är att ha en bil som är rolig för både gata och bana vilket inte riktigt framgick av mitt första inlägg. quafie diff var förvånansvärt billigt ser jag på ebay ca 7000kr inkl frakt kan helt klart vara vettigt. KW V2 kostar ungefär lika mycket som bilen så känns lite ovärt som grund. Ska nämnas att de två ägarna aldrig kört banåka så ibörjan blir det nog enklare mods. FMIC är ett givet val samt katback. Däck blir något lagom budgetklister samt fälgar blir nog original 16". _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||
En bakre krängningshämmare gör under för kulfaktorn på Golfen, stor skillnad. De vanligaste coiloverkitten ligger ofta runt 70Nm/mm på framfjädern vilket är lite mjukt om man har banfokus(med originalvikt), där ska man nog ligga på 100Nm/mm eller över. Något mer man kan titta på är spindlar ifrån Audi TT/Golf R32 som har bättre geometri för sänkta bilar. . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Först SKA du läsa på om Mk 4 framvagnen.
När du gjort det köpa på dig delarna till detta. Sedan OM du fortfarande är sugen så börja med listan. I mina ögon är Golf 4 hopplös på banan. Får bara ur mig VARFÖR varje gång nån gör det. Visst det går men inte varken lätt eller bra. Sök på ThomasT här på rejsa. Det han gjorde med sin var få som genomförde. Edit: TO SLOW Köp en Mk 3 om du vill ha prisvärt banåka eller nyare med bättre framvagn. Se även till att det är motorn med K03S turbon. Då har du redan samma hårdvara som 180hk men bara 150hk i motorn. Dvs strax över 200hk med chip och BPU. Men fortfarande , det är en jäkla gris mk 4 _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Oj är det så? Läst om kasst rc samt att man bör byta spindlar som TT också nämner ovan. Egentligen lockar golf 1-2 mest men finns bara skräp och pundarbilar kvar _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||
Ja alltså i mina ögon iaf.
Läs på GTiklubben med flera. Inte ofta någon som börjar med mk 4 fortsätter. De köper äldre lättare och bättre anpassat. En Mk III 16V är ganska skoj om man lättar ur 100kg. Redan skattevikten har du ju tjänat 100kg på fyran Sedan är ju 1,8T ingen kul motorn som start. Man MÅSTE trimma för att ens väga upp fyrans vikt orginal. Men lättar man blir det genast roligare. Annars är det som du säger , synd att de mest är skräp ute annars är en Mk II bästa kompromissen. Men jag skulle nog vilja ha en Mk III OM man vill kunna vara på gatan med. Det är nog bråkigt och ljudligt bara det när man börjar rensa. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Nja, riktigt så illa är det väl inte. Men skulle jag bygga en dedikerad busbil hade jag inte valt en mkIV, jag hade gjort som så många andra byggt på en 323ti... Eller om det går att få tag på... en riktigt fin E30'i... Det går ju inte att bortse ifrån att det är kul med bakhjulsdrift... . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Nä men både sämre än Golf Mk II och Mk III. Så redan där inte mycket rätt. Men hur bra eller dåligt det är kan ju bara den som vill bygga avgöra. Det är en tung , understyrd , undermotoriserad klump Går att åtgärda men varför inte börja med något mer rätt då. Annars får man lägga halva budgeten på att sanera felen. Sedan vad man vill börja med det får man ju plugga in _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Nybörjarsvängåkaforum VW Golf GTi mk4 på bana? | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (11179 totalt) |