Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Saab 93B - Glassbilen | 1, 2, 3 ... 33, 34, 35 >> 362 besök senaste veckan (226264 totalt) |
Jag tycker projekttrådar brukar vara ett bra sätt att dokumentera vad man egentligen håller på med, och då mitt senaste inköp inte i stunden är så banorienterat så hamnar det här. Men först lite narcissistiskt bakgrundsresonemangssvammel:
Som några av er kanske känner till så hade jag för ett par år sedan två entusiastbilar. Dels en Lotus Elise som jag använde så mycket jag bara kunde, och så min kära gamla Saab 99 som var mitt ständiga projekt sedan 18-årsåldern. Dessvärre förlorade jag båda dessa bilar i en garagebrand i slutet av 2014. För att inte tappa tro, hopp och liv totalt så gjorde jag dock mitt bästa för att snabbt hoppa tillbaks upp i sadeln, och lösningen på det blev min nuvarande Lotus Exige. En fantastisk bil! Underhållande och kompetent på många sätt, och framförallt så rå och ofiltrerad som jag vill ha det. Inte alltid snabbast, men fortfarande väldigt mycket snabbare än mig själv. För att helt kunna friskförklara mig själv från brandens psykologiska eftermälen så behövde jag dock något mer. Jag behövde en ersättning för Saaben! Jag ville ha en bil med charm för sommarturer till glasskiosken, och med enkel och rättfram mekanik. Dvs en totalt onödig bil. Den behövde ju inte ens kunna transportera mig snabbt från A till B, eller för den delen runt A, om och om och om igen. För de syftena var Exigen redan alldeles tillräckligt bra. Ganska snabbt så kom jag fram till att en äldre Saab kändes helt rätt för dessa syften. Det ska vara tvåtakt. Det ska vara kortnos. Det ska vara den snygga, slanka, aktern. Det ska vara självmordsdörrar. Det ska vara Saab 93A eller 93B. Målet var klart, men behovet var lågt, och garaget fullt. Nåväl, vår och sommar är ju förälskelsen tid, och den kan ju även gälla fordon. Här är Blocket det närmsta man kommer bilvärldens Tinder, fullt med skamliga förslag! Några är av den trevligare sorten... I mitt fall så trillade jag dit efter en längre middag nere i i Italien. Telefonen åkte fram. Blocket-appen startades, objektet lokaliserades. Några dagar senare var jag åter Saab-ägare! Bilar köps bäst osett... Bilen ser som synes relativt patinerad ut, men den strukturella patineringen hävdades vara måttlig. Den var även körklar och besiktigad. Målet är att fixa till den lite lagom, hålla den rullande och undvika allt för långa pallbocksessioner. Kort sagt, äta glass och skrämma tjänstebilsåkare! Vi får väl se hur det går... _________________ Ragnar Burenius |
||
Universum är delvis helt igen, Ragnar har både Lotus och Saab, nu ska bara Maz skaffa en Alfa igen så är det som det ska vara.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Han skaffar väl det lagom till att jag kommer ner från pallbockarna. Och då är balansen fortfarande skev. |
||
Å Magnus har en blå M-bil. Innebär det att jag för att total-hela universum måste skaffa en shoppingbaguette igen...? Ska bli kul att följa detta icke banåkabilsprojekt... Jag gillar gammel-saabarna... |
||
Tack för hejjaropen, kul!
Bara haft bilen någon vecka eller två, så har inte hunnit med så mycket, men lite har det blivit trots allt. Målet är att hålla den rullande, och då gäller det att använda sensommarens möjligheter så mycket som möjligt. Som en första steg blev det därför en enklare motortvätt och några provturer. Bortsett från ett igensatt soppafilter som ledde till bogsering första turen så har det gått fint. Motorn sjunger gudomligt och är föredömligt lättstartad. En stämningsbild från en kväll på stan: Nyfiken som jag är så var jag ju dock sugen på att öppna säcken kring den gris jag köpt. I detta fall innebar det att jag lyfte av skärmarna för att inspektera rostläget. Där bak är bilen redan rostlagad i någorlunda modern tid, men där fram verkade det mer orört. När skärmarna väl var av visade det sig även att någon tidigare ägare haft en stark fetish för underredsmassa: Bara att dra fram skrapan och ge sig hän! Efter ett par relativt skitiga kvällar var bilen befriad från ett antal kilo kladd, och hjulhusen någorlunda blottlagda: Ett helt ok resultat. Bättre än vad jag vågat hoppas! Golvet återstår att blottlägga (även det draperat i underredsmassa), men det får bli ett senare tillfälle. Baktanken med att ta av skärmarna var nämligen även att ersätta dessa med några lite piggare reserver i plast jag snokat upp i samband med bilköpet: Även om tanken som sagt inte är att göra en nuts-and-bolts-renovering tillbaka till 50-talets ursprungliga form så vill jag ändå över tid fixa bilen rostskador. Steg 1 var då att fräscha till skärmarna. Steg två var även det ner i stylingsträsket. Bilen rullade vid inköpet på fula V4-fälgar, och dessutom på jugoslavisktillverkade dubbdäck. Även om målet inte är banfokuserat så finns det gränser för vilket däckval som är ok... Som tur var fick jag med mig 4st blästrade tvåtaktsplåtisar i samband med bilhämtandet! Dessa bjöds på kort turne runt staden, där första stoppet var hos kromateraren: Andra stoppet hos pulverlackaren: och det tredje hos däcknasaren: Gummivalet föll på Vredstein Classic Sprint, då det verkade vara det enda någorlunda vettigt prissatta i dimension 155/82-15". Dessvärre utan vit däcksida... Nåväl, ersättningsskärmarna och däcken åkte på, och ikväll blev det en kortare tur. Tycker redan stuket börjar hitta åt det håll jag vill: För den ljudintresserade kan vi väl även bjuda på ett lite torrgasningssmakprov: https://www.instagram.com/p/BJ0oDFaD _________________ Ragnar Burenius |
||
Hoppsan finns det alltså plast skärmar till dessa modeller ?
Borde även passa på en 92och 93a då eller är jag ute och cyklar nu. har letat plastskärmar länge till dessa för övrigt blev sugen att gå ut och lukta på unken inredning i mina _________________ // TXbias BXrndtson |
||
Ja, tydligen? Jag kom över mina av en slump. Enligt säljaren så tillverkades dessa i Danmark någon gång på 80-talet. Sitter nu mer glasfiber där bak, samt höger fram. Vänster fram är dock en "ny" plåtskärm. Framskärmarna är dock från en 96:a, så skruvinfästningarna i bakkant stämmer inte då de är gjorda för framhängda dörrar. Så det är lite fulfixat tills vidare... Över tid vill jag nog helst köra plåt, men 92/93-bakskärmar är vad jag förstår inte så vanliga. De som satt på från början är väldigt rostiga i många av infästningarna, men jag tror nog ändå de ska kunna gå att laga upp... Blir dock ett lite längre projekt, och då var det bra att kunna komma över några plastskärmar att slänga på så länge. _________________ Ragnar Burenius |
||
Efter några trevliga veckor med tvåtaksbruksande till jobbet så har jag börjat titta på vinterns småfix.
Något jag behöver ta tag i är torpedväggens överdel, som är rostig. På vägen dit så trillar man dock över värmepaketet och dess hus i papp. Snart 60-år gammal papp... Tog därför och började skissa på en ny. Eller ja, skissa och skissa. Blev tillverkning lite på känn. Små steg framåt, förhoppningsvis i rätt riktning _________________ Ragnar Burenius |
||
En kompis har en 96:a med T16 motor.... han brukar jaga chip trimmade bilar och köra ifrån dom _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
Tack! Kul att kunna bjuda kollegorna på lite ljud och doft i morgontrafiken... _________________ Ragnar Burenius |
||
|
||
Efter att ha mött en sådan här tvåtaktare när jag träningscyklade för något år sedan på landsväg kan jag inte annat än älska de här bilarna! Trodde jag skulle möta något som kom i 200 blås och så kommer den här Saaben i ca 70-80. Underbart!
|
||
Andra projekttrådar Saab 93B - Glassbilen | 1, 2, 3 ... 33, 34, 35 >> 362 besök senaste veckan (226264 totalt) |