Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Elservo vs hydrauliskt servo... | 1 besök senaste veckan (11860 totalt) |
Vad "ska" man ha i räserbilen - för och nackdelar...!? Vikt, antal rattvarv, känslighet, kompatibilitet...
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
Nu har jag bara kört en endaste dag med el servot men det är grymtbra, nu hjälper säkert den nya rattvinkeln till också, men styrningen har alldrig varit så bra tidigare. Jag har en kort styrväxel och servoverkan justerar man steglöst till 10-15% verkan. Nackdelen är tyngden runt 8kg vill jag minnas men för mig är det värt det, får väl banta motsvarande i bukfettma
_________________ Patrik Hermansson |
||
Intressant! Hade du "vanligt" servo på 75an innan? Då går ju pump mm bort viktmässigt vid bytet...
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
Nej orginal servot var borttaget, var ganska bra med pluggad servostyrväxel men när jag satte i kortare växel började det bli tungt, sen med bredare nedrebärarmar störrebredare hjul riktigt tungt = elservo är bästa grejen _________________ Patrik Hermansson |
||
Jag provat köra långlopp med Golf V original elservo och det fungerade sådär. Den hängde inte med om man rattade snabbt.
Det är numera utbytt mot elhydrauliskt servo dvs eldriven servopump och vanlig servokuggstång. Det fungerar klockrent. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
Sitter elservo orginal även på Toyota GT86/Subaru BRZ och den är underbar i precision och känsla.
Dock så är den styrd av orginal ECU och inte allt för lätt att få till att funka i andra bilar. Men skulle gissa på att den är väldigt lätt då den inte har en separat servo behållare mm som Opel kör med vad jag vet, här sitter allt väldigt kompakt på stången. _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||
Fricke.w: Om du kollar opel servot som länkas till tidigare är det väldigt likt faktiskt, så det går säkert använda samma metod med en extern styrbox med en potentiometer för att styra styrkan.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ |
||
corsa c har elservot på rattstången, inga extra behållare där.
astra g/zafira A har servot ute i motorrummet imot torpeden och har servo-behållaren "runt" elmotorn. corsans är liten å smutt och det finns en vridpot att köpa på ebay för ca 15-20 euro. _________________ peter johansson |
||
Nybörjarsvängåkaforum Elservo vs hydrauliskt servo... | 1 besök senaste veckan (11860 totalt) |