Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Aston Martin V8 Vantage -09 | 1, 2, 3 ... 35, 36, 37 >> 29 besök senaste veckan (98954 totalt) |
Premiär för ett nytt bilmärke på rejsa! Aston Martin finns inte representerat här, jag hade först inte heller tänkt att skapa en biltråd, men en bilkörarkväll med rejsianer runt Göteborg fick mig på andra tankar. Sagt och gjort, här kommer mina tankar och funderingar kring min sedan i somras nya hobbybil - Aston Martin V8 Vantage -09
Varför Aston Martin? Aston Martin har länge varit en dröm för mig, egentligen enbart baserat på design då jag väldigt sent i livet provkörde min första Aston Martin. Det är först på senare år jag lärt mig mer om dem och det är bilarna byggda på 2000-talet som jag fastnat för. Visst finns det några gamla klassiker typ DB4 och DB5 som jag tycker är väldigt snygga, men jag vill inte ha någon, ens om jag hade alla miljoner som behövs för att komma över en. Nej, det är den moderna eran med stora sugmotorer som tickar i alla boxar hos mig. De är klassisk vackra och stilfullt enkla i sin design. De är mer introvert designade och skriker inte lika mycket "titta på mig" som främst italienska sportbilar. Lågt och brett men sofistikerat och lågmält, det passar mig. I mina ögon finns det ingen sportbil som matchar utseendet. Att de dessutom är väldigt ovanliga är för mig ett stort plus, det kul att ha något som "inte alla andra har" (läs 911) Det finns för övrigt bara 35 st 4,7 l V8 Vantage i Sverige. Det finns absolut bättre sportbilar (läs 911, igen), många sportiga standardbilar matchar prestandan men återigen, utseendet. Kort, låg bil med lång motorhuv och muskulösa svepande linjer. Kunde i princip vara ritad med ett enda pennstreck. Inga konstiga veck, konstgjorda luftintag eller Darth Vader-liknande fronter. Bara klassisk sportbilsdesign när den är som bäst och jag tycker inte det finns någon vinkel som inte är bra. Jag går fortfarande ut i garaget bara för att titta en stund på bilen. Jaja, jag ska försöka släppa det nu! Vi hade egentligen inga tankar på att köpa en nöjesbil men då vi hade en Cayenne Turbo "ståendes" som ingen ville köpa började tankarna på att använda den i en bytesaffär komma. Ironiskt nog fanns det en V8 Vantage hos en diverse-bilhandlare i Göteborg. Handlaren i sig kanske inte hade det bästa ryktet men säljaren var vettig och jag fick tag på förra ägaren som svarade på alla mina frågor och bekräftade skicket. Det var för övrigt förra ägaren som tog in bilen från Tyskland 2011 och körde 3 000 av de totala 5 000 milen den rullat. Det var en del att göra med bilen men tillslut kom vi överens och i mitten av juni -20 köptes bilen med Cayennen som dellikvid. Den fula skylthållaren fram var det första som skruvades bort... Lite teknisk bakgrund! V8 Vantage visades på Geneva Motor Show 2005 och produktionen startades senare under året. Tekniken under skalet är faktiskt relativt modern. VH-plattformen togs fram från blankt papper och Vantage siktade rakt mot 911 där generation 997 precis presenterats. Kylaren sitter precis i bakkant av den svarta atäckningen i aluminium. Framför den är det bara luft. V8 Vantage har front/mittmotor där hela motorn sitter bakom framaxeln, är strikt tvåsitsig, är begåvad med dubbla A-armar runtom, bromsar från Brembo, transaxel och den underliggande strukturen helt i aluminium, där de olika delarna nitades och limmades ihop. Karossen är riktigt styv, 29 kNm/deg, i paritet med de styvaste när den togs fram. (Ex Gallardo: 23 kNm/deg, 996TT: 26 kNm/deg. 997 visade sig vara ytterligare lite styvare med 33 kNm/deg) Motorn härstammar från Jaguar AJ-V8 men är så kraftigt modifierad att släktbanden i princip är utraderade. Vid lanseringen var motorn på 4,3 liter men kritiserades för att inte ha prestanda som matchade utseendet. Till 2009 kom en facelift där i princip hela bilen förutom exteriören uppdaterades. Motorn kanske var den mest uppenbara uppdateringen där den växte från 4,3 liter till 4,7 och fick mer effekt, från 380 hk till 426 hk. Interiören fick ett välbehövligt kvalitets- och designlyft. Glasnyckeln introducerades istället för fjärrkontrollen från Volvo som klätts med läder för att dölja volvologon. Chassiet fick bättre dämpare från Bilstein, hårdare fjädrar och bussningar. Exteriört var det bara lite nya färger och fälgar, inga lyft av karossdesign ansågs nödvändiga. Växellådan kommer från italienska Graziano och kallas GT-ME1. Det är en robotiserad manuell låda, kan köras i auto-läge men funkar bäst manuellt med paddlarna. Mindset vid körningen ska vara manuell låda, dvs släpp gasen vid växlingar, osv. El-hydraulik-styrsystemet kommer från Magneti Marelli. Lådan har sina egenheter men funkar bra när man lärt sig köra den. Det ska tydligen vara samma låda som sitter i Ferrari F355 F1. Den har i alla fall samma aptit på kopplingar som Ferrarin. Elsystemet är hämtat från Volvos lagerhylla vilket jag ser som mycket positivt då det borgar för mer normal tillförlitlighet även om den uppfällbara navigatorn i bästa fall kan ses som en skämt. Där märker man tydligast hur gammal en 10-15 år gammal bil faktiskt är! Volvo var även med i utvecklingen av krockegenskaperna av VH-plattformen där det enligt uppgift körts många Aston Martin i betongväggen hos krocklabb i Torslanda. Fakta om bilen: Mått & vikt Längd: 4,38 m Bredd: 1,865/2,025 m (utan/med backspeglar) Vikt: 1 630 kg enligt AM, 1 700 kg tjänstevikt enligt Transportstyrelsen. Viktfördelning: 49/51 (fram/bak) Bränsletank: 80 liter Drivlina 4,7 l V8 helt i aluminium med torrsump 426 hk @ 7 300 rpm 470 Nm @ 4 750 rpm Sportshift I (robotiserad manuell låda), transaxel i kolfiber med en "torque tube" i aluminium. Bromsar 355x32 mm fam 330x28 mm bak Brembo 4-kolvsok fram & bak plus separat caliper för handbromsen Hjul Fram: 8,5x19" med 245/40 Bak: 9,5x19" med 275/35 Prestanda i siffror 0-100 km/h: 4,9 s (4,5 s enligt fastestlaps.com men det låter lite för snabbt om jag ska vara ärlig) 0-200 km/h: 15,7 s (enligt fastestlaps.com och känns rimligt) Toppfart: 290 km/h Nürburgring Nordschleife: 8:03 (tid av den äldre 4,3 l V8 Vantage, enligt fastestlaps.com) Prestanda i princip identisk med 997 Carrera S eller M3 E92 alltså. Nå, hur är det att leva med en Aston Martin, då? De första turerna kördes på riktigt tighta vägar, men bilen kommer nog mer till sin rätt när det öppnar upp lite. Snabba landsvägsetapper är nog spot-on. Riktigt välavvägd och fin styrning. Känns välbalanserad och styr in riktigt fint i kurvorna även om jag inte har pressat på speciellt hårt ännu. Relativt hårt fjädrad men inte obekväm. Motorljudet är heeelt fantastiskt när ventilerna leder avgaserna rakt genom sista ljuddämparen från 4 500 rpm . Många rycker säkringen till ventilerna i ljuddämparen men jag har monterat ett kit med fjärrkontroll så kan jag välja om jag ska transportera mig tyst och bekvämt eller köra ljudligt. Bilen är nog mer GT-bil än en 911 om nu den ska fortsätta vara referensbilen. Inte farligt mycket däcksbuller utan man klarar långa pass utan att man bli nämnvärt trött. Bra 'untz' i stereon då min bil har ett uppgraderat "Aston Martin Premium Sound System" från Alpine. Inte att förakta vid de tillfällen bilen är ett transportmedel istället för ett nöjesredskap. Inredningen känns riktigt påkostad och en stor fördel med bilar i små serier är att det är billigare att klä interiören med skinn istället för att ta fram dyra plastverktyg. Allt är skinn, mocka eller aluminium. Instrumenten är t.ex framfrästa ur ett stycke aluminium. Vackert och påkostat! Bilen har naturligtvis några mindre bra sidor också. Ska väl direkt tilläggas att jag har ägt bilen för kort tid för att störa mig på riktigt, jag är allt lite nykär än, men det kanske kommer. Växellådan är en vattendelare. Vissa hatar den kopiöst, medan andra älskar den. Jag tycker den funkar helt ok, men den är inte smidig vid rangering. Backväxeln har stört hög utväxling, faktiskt närmare 2:ans växel än 1:an. Skulle tro att bilen gör 70 km/h bakåt om man vill. Den höga backen plus en mindre smidig koppling gör det till ett stort no-no att backa i uppförsbacke. Det lär vara en riktig kopplingsmördare som ska undvikas till varje pris. Stolarna ser schyssta ut men de faller av bakåt vid skuldrorna och uppåt. Har provat typ alla inställningar som går utan att hitta det där goa stödet över hela ryggen. Bränsleförbrukningen kanske man inte ska ta upp som något negativt då det är en del av konceptet. Snittförbrukningen ligger runt 14-15 l/100 km men vid jämn motorvägsfart drar den precis över litern. Snittet är högre än för min förra M3 E90 men å andra sidan nådde jag aldrig under 11 l/100 km på långfärd med M3an. Planer? Bilen ska hållas relativt original men "förädlas" och uppgraderas på vissa punkter. Ett nöjesfordon för tidiga söndagsturer och några banträffar när tillfälle ges. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Vad behöver göras med bilen?
Det fanns allt en liten lista redan vid inköpet med inte helt obetydliga utgifter för att tryggt kunna börja använda bilen. * Bromsarna sopslut runtom - Ca 40 000 kr för byte hos en Aston dealer eller oberoende specialist * Service - Ca 20 000 kr * Kopplingen måste bytas - 60 000 kr * Har tappat glasnyckeln - 16 000 kr inklusive inkodning Puh! Svettiga utgifter om man bara vill betala och se glad ut. Men jag gillar att skruva själv och är dessutom född och uppvuxen i Småland! Bromsarna råkar vara samma som Audi RS3 (fram) och R8 (bak). PEAN Sweden hjälpte glatt till att hitta lämplliga belägg till mig. Brembo-skivor hittade jag på Autodoc och hela kalaset slutade på mer rimliga 7 500 kr inklusive frakt. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Snart dök det även upp ett paket från England innehållandes nya baklampor, dämpare till dörrarna, oljefilter, luftfilter och kupéluftfilter. Servicen gör jag således själv. Bilen är 11 år gammal och inga garantier eller goodwill lär vara aktuella längre, men dokumentation är naturligtvis A och O.
Jag har hittat de officiella servicedokumenten som Aston Martin själva använder vid service. Jag har därför kunnat kolla över samtliga punkter som normalt görs. Ja, jag har bytt ut den skrynkliga skylten... Lite krångligare att tömma ut oljan på motorer med torrsump. 4 olika pluggar plus oljefiltret. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Gillar den starkt, känns som den är karvad ur en helt stycke metall.
Trevlig pratstund och visning av bilen på rundturen i onsdags _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Nya, vita bakljus på plats.
Sänkning på gång... Ingen "normal" packning här inte. Man får skruva bort innerskärmarna för att komma åt sådant som normalt sett ryms i motorrummet. Hjulinställning _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Tackar! Håller med dig! Någon gång ska även sug-V12 med manuell låda bockas av, så jag siktar på en V12 Vantage jag med... _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Superkul att träffas! Vi hann ju aldrig titta närmare på din stenhårda Mustang. Helrätt stuk på den! Hoppas vi får tillfälle till en närmare titt på den snart. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Kul Johan! Alltid roligt med den som (vågar) gå en annan väg än alla andra.
Kanske läge att testa på en av de fina kombinationsdagar som RSR erbjuder. Spa() ena dagen och Ringen nästa. Planen för egen del är garagering i E.U. nästa år och testa olika kombos. Zolder och Zaandvort finns också. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Skönt att få se bilen här med Johan och riktigt kul att få se den live, som jag sa redan vid macken så är det helt rätt att tänka "Vad är det inte alla har och som man inte ser varje dag i trafiken?" när man ska köpa bil. Fortsätt uppdatera, även om det blir kul-turer, tankningar och tvättar _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Sitter inte hjulen lite långt in?
Jo, spacers är ett måste! Däremot ställer udda bultdelning och pinskruvsdimensioner till det. 5x114,3 med navmått på 68,1 mm är det definitivt ingen annan som använder. Lägg därtill M14x2 så är det bara specialtillverkning som gäller. H&R har ett set runtom (23 mm bak & 11 mm fram) till det facila priset av 7 100 kr! Spacer.nu fick istället uppdraget att ta fram ett set som flyttar ut hjulen 28 mm per sida bak och 16 mm fram. Kostnaden därmed halverad och hjulen ytterligare llite längre ut än H&R's dito. Då det var väldigt mycket jobb för att byta pinbult till längre med en vanligare gänga valde jag spacers som skruvas fast i navet med nya pinbultar för fälgen. Framspacern var gränsfall att få till men jag räddades av en liten gjutficka på fälgen som kunde svälja utsticket på 4 mm för spacerns muttrar. Muttrarna fick slipas lite för att gå fritt så det var verkligen på gränsen. Sådär ja, nu ser det bättre ut! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Snart ikapp med uppdateringarna sedan köpet...
Den fantastiskt snygga nyckeln har tyvärr tappats bort varvid en ny beställts. Som tur är täckte försäkringen det då den är lika dyr som snygg. Avsaknad av Aston Martin-verkstäder på västkusten "tvingade" fram en roadtrip till Aston Hill i den kungliga hufvudstaden. Jag åkte till mina föräldrar i Tranås efter jobbet, morgonen därpå vändes grillen mot Lidingö i Stockholm där den nya nyckeln kodades in. Sedan hem till Göteborg. 25 mil efter jobbet och drygt 80 mil dagen därpå. Då fick bilen visa sina GT-kvalitéer, den kommer funka fint på Europaresorna! Hos Aston Hill i Stockholm Ett konstverk i glas och metall. Är lika tung som den ser ut... Nyckeln blir startknapp... ...snyggt belyst i mörker. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Dom där bromsken ser ruskigt lika ut dom som sitter på Evon O andra sidan är väl alla 4 kolvs Brembo ganska lita.
Cool bil helt klart _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||||
Fantastisk bil i ett fint garage
Jag håller helt med om att det är många bilar idag som är lite för mycket Batmobile eller Darth Vader. En massa veck och kanter, man vill väl ha mer kurviga/organiska former om man är mer än tolv år gammal V12 och manuell är också en dröm jag har emellanåt, stick shift FTW Men robotiserad manuell är lite ballare än dubbelkoppling på något sätt ändå tycker jag. _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||||
Tack Micke! Jag tror jag har läst och sett "allt" som finns tillgängligt på internet kring Aston Martin och jag känner mig faktiskt så trygg man nu kan göra med en uddabil. Försäkringspremien är för övrigt bara hälften av vad M3 E90n kostade oss. Motorn anses skottsäker och det är ju låg trimningsgrad (90 hk/l) så jag tror och hoppas inte den ska vålla mig några större bekymmer. Många sensorer och givare kommer från Volvo's eller Ford's hyllor så om man letar runt lite hittar man vanligtvis reservdelar för svensson-priser.
"Grejen" med Vantage (likt F355 vad jag förstått) är just kopplingen som både är dyr och tar lång tid att byta. Den håller mellan 3 000 till 6 000 mil beroende på hur den körts. Min koppling dömdes ut för drygt 1 000 mil sedan och det är ett vinterprojekt att byta den. Det finns en löjlig mjukvarufunktion där växellådan vägrar lägga i en växel när slavcylinderns positionsgivare tycker att kopplingen är helt slut. Att slira hemåt eller till verkstad är alltså omöjligt och man blir stående med lådan i neutral utan att komma därifrån. För att undvika bärgning har jag därför kört väldigt försiktigt och undviker allt vad stadstrafik heter så långt det går. Målet har varit "klara" mig till det är dags att ställa av bilen. Kan säga att jag inte var helt oberörd av att tvingas att köra i stockholmstrafiken när det var dags att koda in den nya nyckeln. Enligt en oberoende Aston-specialist i England utvecklades V8 Vantage med en dubbelskivig koppling som senare användes på V12 Vantage. Strax före produktionsstart sattes en billigare koppling med bara en friktionsskiva in. Det sitter tydligen en distans vid slavcylindern som bekräftar att det inte såg ut så när gjutverktyget av "torque tube" togs fram. På senare årsmodeller har distansen lagts till i gjutverktyget. Det finns alltså en uppgradering som förbättrar den svaga kopplingen. Ett flertal företag i England som säljer kompletta kit i form av lättade svänghjul, ny tryckplatta med dubbla friktionsskivor och ny slavcylinder. Den lilla distansen till slavcylindern ska nu plockas bort så passar allt bolt-on. Med det paketet monterat har man i princip raderat slitaget samt att lådan blir mycket mer harmonisk. Ingen ny mjukvara behövs, bara en coast-down-procedur för att lära motorstyrningen den nya massan av svänghjulet. Kan tydligen ge felkoder för misständingar annars. Att byta kopplingen är egentligen den stora kostnaden som jag inte kommer undan. Uppgraderingskittet kostar ca 45 000 kr. En Aston-verkstad gör bytet på 9 timmar så jag borde klara av det på en helg eller två. Det kommer ett utförligt inlägg när det är dags! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Tack så mycket! Det kan inte vara några större skillnader då Brembos ok oftast är förvillande lika, men det var bara Audi's varianter som var identiska.
Tack! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
|
||||
Våra race- och banåkarbilar Aston Martin V8 Vantage -09 | 1, 2, 3 ... 35, 36, 37 >> 29 besök senaste veckan (98954 totalt) |