Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Bilder o videos Cannonball Run dokumentär! | 1, 2 >> 22 besök senaste veckan (2197 totalt) |
Kanke inte helt PK för rejsa, men satan vilken god tid det verkar ha varit
För den hugade nostalgikern https://www.blocket.se/annons/soderm _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
För den intresserade var boken Cannonball! av Brock Yates bra läsning.
https://www.amazon.com/Cannonball-Br _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||
Introt till den filmen har etsat sig fast i mitt medvetande juts tack vare bilen
Helt klart inspelad i en annan tid. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Härlig tid.
Den måste inte vara över. Inte här hemma i Sverige i alla fall. På sena kvällar och nätter är det ganska mycket "herrarnas fria åkning" än så länge. Exempelvis Sthlm-Jkpg-Gbg eller omvänt. Har jag hört i alla fall. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Man håller ju på i staterna än, nu nere under 26 new york-LA
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cann Nyligen en ny tok på mc oxå _________________ Michael Franzetti BMW Z3M |
||||||
När jag läste detta så tänkte jag genast att denna typ av "tävling" snabbt kommer balla ur, vilket i mångt och mycket visas i den länkade filmen. Men så fick jag tanken, undrar hur det hade blivit om man gör samma övning med el-bilar? Troligtvis blir det en helt annan typ av "tävling" med mer fokus på räckviddsoptimering än höga hastigheter _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Intressant tanke! Dock tror jag inte som du. Med laddhastigheter över 300 kW så bör du köra så fort det går för att optimera snitthastighet oavsett laddstopp eller inte. För fem-sex år sedan så räknades det på hur fort man skall köra på Autobahn med en Tesla Model S 85 för att optimera snitthastighet och då kom man fram till runt 160 km/h. Det utgick då ifrån en bil som laddar med som max 120 kW och i snitt över 50% laddning låg runt 90 kW. Med dagens laddhastigheter i exempelvis Tesla Model 3, Porsche Taycan och liknande så laddar man mer än dubbelt så fort och bilarna är lika effektiva eller mer effektiva i höga farter. Däremot kommer naturligtvis totaltiderna att gå upp ordentligt från dagens. Räkna med 10 minuter stopp per timmes körning om du åker så fort det går. Dokumentären ska jag för övrigt se ikväll. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Såg någon på youtube för några år sedan som hade följehelikoptrar och massor med spotters för att bana väg. Det känns som att det krävs en stor organisation för att det ska gå vägen.
I Yates bok om det riktiga racen kan man läsa om "polackerna" (de startade alltid först, pole position ) som dök upp i en van med bränsletankar för att klara sig hela vägen utan tankstopp. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||
Det tror jag också. Så för att vara tydlig vill jag skriva att jag inte uppmanar till att man skall tävla, varken organiserat eller i grupp. Sådant gör man på racerbanor. Men - om man saknar "fri fart och fri bensin. ett friare liv och en större maskin" (som vi i Sverige kanske aldrig haft jämfört med USA) så verkar det fortfarande vara möjligt att "sträcka ut" på kvällar och nätter. Ibland kör jag Sthlm-Jkpg-Borås-Kinna eller omvänt. Då kan man, döma av omständigheterna, konstatera att det verkar vara ganska mycket "herrarnas fria åkning". _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Det finns siffror från Tesla-Björn på det, tidseffektivast i en Tesla3 var att köra i 190km/h när man körde för då blev snittfarten 114km/h inklusive laddstopp. Körde man i 110km/h så blev snittet... 94km/h? lite svag minne just där. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
_________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||||||
Tänka sig vilken okunskap man blottar . Det verkar som den tanken hade spårat ur lika fort Men det är väl lite här jag uppskattar både filmen och dokumentären, det hände där och då. Troligtvis kunde det bara hända där och då med just de förutsättningarna som fanns. En historia värd att berätta och som säkert inspirerat många. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Dem är jävligt bra fortfarande, HELT PK-befriade :P _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Jag veckopendlade i ca 10 månader mellan Borås och Sthlm. Körde upp söndag kväll, hem torsdag eftermiddag. Kan bara instämma i att det alltid var ett par andra trafikanter som idkade "fri åknings" principen. Oftast var det XC60's av någon anledning Det är få gånger jag blivit så irriterad på andra bilister som jag blev under den perioden, på den sträckan. Jag kan nog inte ens räkna på fingrarna de gånger man själv redan är tillräckligt olydig och ligger på gränsen till att bli av med körkortet på sträckan mellan Linköping och Jönköping (som är 120 skyltad för de som inte kan den vägen) och matar om en långtradar karavan, så kommer det en XC60 och börjar blinka med helljuset och lägger sig så tätt att man inte ser regskylten längre... Värsta jag var med om där var dock när jag efter en omkörning byter tillbaka till höger filen och nästan får vänsterbakljus avslitet av en motorcyklist i säkerligen dubbla min hastighet. Relativt tätt följd av en MC polis. Det var verkligen inte alls trevligt :/ _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Man får kolla i minst 5 sekunder i backspegeln för att bedöma trafik i vänsterfilen på natten, kan vara oerhört svårt att se om det går i 150 eller 200 _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Det är ofta ocksp en Q7:a som verkar ha extra körkort i handsfacket att ge polisen. Åker man efter 23.00 är det mer eller mindre konvoj-körning i Autobahnhastighet där man kan välja föråkare. Det finns 139-föråkare, 160-föråkare tom 180-föråkare som förbluffande ofta är Q7:or. Men en Q7:s sweet-spot kanske är 180km/h? 2,7 ton på styltor, låter rimligt. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
Cannonball och Nu blåser vi snutenfilmerna Avslöjar att man har några år på nacken.... _________________ Magnus Thomé |
||||||
Patina kan man inte köpa för pengar _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Bilder o videos Cannonball Run dokumentär! | 1, 2 >> 22 besök senaste veckan (2197 totalt) |