Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -86 1.8t - Luftningsjävel | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 7 besök senaste veckan (17791 totalt) |
Hej!
Äntligen är dags att lägga upp bilen här efter att ha hängt på forumet i bakgrunden under några år. Köpte den 2019 som en projektbil då den stått still i fem år och startade inte. Har aldrig mekat bil tidigare men alltid haft ett stort bilintresse så det blev en rolig utmaning! Och oj vad kul jag haft Dock har den mer stått på pallbockar än rullat på vägen. Tanken är att bilen ska användas på track days men även som nice bil att ta på en tur. Bankörning är något jag drömmer om att göra men har inte fått tummen ur än.. Förhoppningsvis kan denna tråd hjälpa mig på traven! Och nu till det tråkiga.. Efter att ha rostlagat bilen i vintras och glad i hågen på första vändan för året kom jag bara 3 km innan det började klonka i motorn.. Bara att riva och konstaterar att en ventil gått sönder och flisan hamnat mellan kolven och toppen. Så där och då bestämde jag mig för att göra det som jag velat från dag ett med bilen, ett motorbyte! Efter mycket sökande på ett byte till en ls-spis insåg jag att det inte blev hållbart och ögonen riktades mot 1.8t istället. Kom i kontakt med en snubbe i England som tillverkar sprängkåpor till 1.8t för 944:or och sagt och gjort, en kåpa är på ingång Lite bilder: Första bilden på bilen när jag fått igång den. Breddat med spacers i bak för lite aggressivare look. Bytt till konidämpare med ground control camberplatta. Rostlagning av golvet i vintras. Den elaka och trasiga ventilen.. [/img] Nuvarande projektet i väntan på delar för motorbytet. Bilen har någon gång i sitt tidigare liv vara med i en olycka så fronten är lite ledsen. Har dock en helt ny front så tänkte mig på att försöka byta den. Motorbytet planeras att vara klart till 2025. Lång framförhållning men med en 1,5-åring och en ny i augusti finns tyvärr inte så mycket mektid och lyckas jag snabbare så är det bara positivt /Andreas _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||||||
Kul! Nja, snubben heter Jack Bracken-Lobb och har en hemsida, http://www.lobb.ltd, men inte någon info om just detta bytet där. Däremot om växellådsbyte till 01e och 0a2, Står också på priolistan att göra någon gång i framtiden! Lättast är att hitta honom på Facebook, han finns på de flesta sidor som rör 944:or, typ "Porsche 944 outlaws" och "Porsche 944 swaps". Lägger med lite bilder hur adaptern ser ut och hur fint motorn sitter i 944:an. Blir nästan en mittmotor då motorn slutar strax framför tvärbalken. Och motorn väger 70 kg mindre än original _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||||||
Intressant och kul motorbyte. Ska följa hur det går.
Bra med en tidsplan som är verklighetsanpassad. Min har stått på pallbockar i flera år pga barn/familj som kräver sitt. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||||
Ja, känns som att allt tar mycket längre tid än man tror och blir bara stressad om tidsplanen är för snäv. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||||||
Finns flera. När jag fick upp ögonen för ett motorbyte (typ en vecka efter jag köpt bilen ) så tänkte jag mig hela tiden en ls-motor, och för att få löst det effektmässigt med sfro behövs en lm7. Det drar med sig växellådsbyte och bromsbyte för att få laglig. Lm7 är en bra bit tyngre än original så det sabbar viktfördelningen men framförallt i mitt fall; ls-byten är dyra i Sverige! 1.8t är det näst vanligaste bytet på 944:orna och då jag inte har så djup kunskap inom motorbyten (läs ingen) så vill jag ha något relativt enkelt. Med sprängkåpan ovan så löser sig de jobbigaste bitarna vid bytet. Sedan blir bytet enkelt att göra då 1.8t är på 150 hästkrafter och original på 163, så det är bara att få den regbesiktigad med motorn för att få den laglig. Tanken är ju ändå att uppdatera växellåda och bromas men kan då ta det vid ett senare tillfälle. 1.8t kan ju leverera över 500 hästkrafter om man vill, dock är det inget jag eftersträvar. Går ju även att göra en stroker och få en 2.1 istället Finns ju självklart fler motorer men dessa var de två som det stod emellan. Femcylindriga 07k-motorn är ju också häftig men finns bara i usa..
Haha! Jamen exakt! Den motorn hade ju varit häftig _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||||||
Absolut! Jag hoppas det med, vi får se om några år _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||||||
Finns både Opel och Saab-motoriserade 944'or här, kul med ett motorbyte till! _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||
Jag hade en S2-90 och körde en hel del bana med den, allt med bilen var kanonbra utom effekten, trots att den hade 211 hästar ur 3-litersmotorn kändes det att chassie och bromsar kunde klara betydligt mer. 100-200 kusar mer hade suttit fint.
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
En fördel med en 1.8t är ju att det finns nya grundmotorer på i princip varenda skrot i hela Sverige.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||||
Aha! Saab kände jag inte till (men gissar på att det är samma som Opel?) men Volvo finns det väl några stycken av och har även sett någon japanare hitta i också.
Din bil var jättefin! Har inte kört min mer än 400 mil och väghållningen är det inget fel på. Men lite mer ommph hade verkligen inte varit fel.
Ja! Det väger också tungt, att en "ny" motor går att köpa för 2000 kr typ överallt. _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||||||
Man kan alltid behöva 100 hästar till.... När man fått det så sitter man ändå på Mantorp rakan och önskar efter mer ganska snart.
Jag har aldrig hört någon klaga: Nä, jag har för mycket effekt! 😁 _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||
Kul projekt!
Skulle jag göra om motorbygget en gång till så skulle jag välja antingen en Volvo femma eller en 1.8t. Kanske till och med en Volvo fyra. Gärna en Audi femma, men dom är svåra få tag på så den går tyvärr bort. Audi 1.8t är lätt att hitta och finns gott om konverteringsprylar till 944an. Visst liten cylindervolym, men hur var det med Sennas F1'a. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||||
Hehe, det är väl så! Det är ju lätt att man drömmer sig iväg och tänker: "Ja men kanske en 2.1 stroker med gt30-turbo "
Anders, din bil är ju så fantastiskt fint byggd! Suttit och dreglat många gånger i din tråd över alla detaljer Audi AAN är ju cool, finns ju ett sådant bygge här på rejsa fast en 924, otroligt häftigt! _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||||||
Kul att du gillar det! Är galet taggad på slutresultatet, även om vägen dit är lång.
Ja, exakt! Finns bara ett sätt att lära sig och det är ju genom att öva Och på tal om övning. Jag tog fram släggan för att slå rätt fronten som varit sned för att se om det gick att rikta den, och döm om min förvåning så gick det över förväntan. Frågan är ju nu om jag ska byta front? Vad tycker ni rejsaexperter? Fördel byte: Om jag lyckas kommer det bli grymt snyggt. Nackdel byte: Om jag misslyckas kommer jag stå där med en bil som är svår att göra något åt... Fördel ej byte: Jag vet vad jag har att arbeta med. Nackdel ej byte: Kanske bara kan bli bra till 95%, alltså inte helt hundra. Före Efter _________________ Andreas Gunnarsson Porsche 944 - 1.8t swap |
||||||||
Jag skulle vänta med att byta. När jag stoppade in intercoolern på min 924 så kapade jag bort rätt mycket plåt där framme.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -86 1.8t - Luftningsjävel | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 7 besök senaste veckan (17791 totalt) |