Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nürburgring The Conducive resa | << 1, 2, 3 >> 15 besök senaste veckan (2411 totalt) |
Vad jag vet går det inte att få DSC att fungera, men ABS-enheten använder input från DSC-sensorn för att bedöma hur bilen beter sig. Utan DSC-sensorn hamnar du lättare i Ice Mode för ABS-enheten inte har all data för att veta vad som händer med bilen, därav låsta bromsar. https://3dmmotorsport.com/blogs/mk60-standalone-abs En ny DSC-sensor är svindyr, men som tur är är det likadan DSC-sensor i alla E46 efter oktober -02 tror jag det var. Kan vara värt att montera en sådan. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Fasen va trist Micke! Skönt ändå att bilen klarade sig hygligt.
Hoppas att det inte förstörde hela fredagen för dig, utan att självförtroendet återvände! _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||||
Guld! Tusen tack för tips! Skall se om det inte kan bli en sådan. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Jorå, som jag antar att du förstått vart fredagen riktigt trevlig. Skriver mer när jag hinner. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Det var så lite! Håller på att fritidsforskar lite om just eftermonterad MK60 ABS, kanske hör av mig och frågar nåt sen. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Synd men tur i oturen, jag har gjort exakt samma sak i kurva 1 på mantorp, 100 meter efter depåutfart.
Gemensam faktor, arg diff, kalla Kumho v70a Bilen blir ju typ agadiffad när allt är så kallt, det i kombination med kalla däck och att det lutar neråt räcker gott, blir som att dra i handbromsen när det väl släpper. Vad har du för beläggsetup? Har du argare belägg fram än bak så blir detta fenomen extra tydligt. MVH Erik Wedlund _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Gah, så surt. Å andra sidan, så som de flesta av oss här inne använder våra bilar får man räkna med att någon gång blir det inte som man tänkt sig. Skönt ändå att du kunde lappa ihop bilen och att fredagen blev bra. Jag tolkar det också som att du slapp sälja en njure för att ta dig ur avåkningen ekonomiskt?
Jag hade exakt samma tanke som Marcus, "Shit, vad snygg bilen är! Färgen, vingen, hjulen... Mmm!" Hoppas det går geschwinnt att få ordning på det kosmetiska över vintern så den är finare än någonsin när vårsolen gör entré! Men nu vill vi ha den sista delen av resan! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Japp. Japp. Ferodo DS 3000 runt om. Porche Boxster S-ok runt om. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Ok då. Efter en god natts sömn (jorå) var det dags för trackday. Schnelle Schwaben hade på denna körning ett tak på 160 bilar. Organisationen och upplägget är Top Notch! Man gör en obligatorisk (bra) förargenomgång på nätet, dyker upp i Barweiler kvällen innan, får en transponder (för ljudmätning) och lite klisterdekaler. Slitigt att sitta kvar i +200. :-) Det låga antalet bilar på banan och det fantastiska vädret gjorde att förutsättningarna var de bästa. Det var öppet att åka ut redan kl. 08.00. Men då var det +5 grader och nattfrosten nöp i banan lite överallt. Så jag värmde upp genom att åka några varv med rallyräven och naturbegåvningen - men Nordschleife-nybörjaren - Thomas. Det gick förstås fort, väldigt fort och greppet såg ut att vid framåt 09.30-tiden ha infunnit sig ganska väl. Så vi bytte bil och rullade ut i min. Med klart återhållen gaspedal kördes ett första varv. Det kändes bra så tempot ökades ut på nästa. Det kunde då konstateras att min bil gör 222 km/h förbi utsläppet. Men ner i Tiergarten når den på varvstoppet en GPS-fart om 229 km/h. Det är kul att komma med "full mutter" under bron och ner i kompen. Hursomhelst, varv No2 togs med +95% attack och det gick riktigt bra. Inga problem med fäste. Varvet fick dessvärre avbrytas på väg upp mot Karusellen för växellådan började på nytt kräka ur sig olja så det ryker värre än Admiral Kuznetsov. Så in i garaget hos vårt värdpar för att försöka förstå vad som inte fungerat med den suveräna ventilationslösningen som Thomas 3D-printat. Det visade sig att den nog hade fungerat ändå för oljan hade kommit ut ur ventilationsslangen. Det som däremot inte fungerat var växellådsoljan. Ur slangen hade skummande olja ljus som jordgubbsmilkshake kommit. Turligt nog hade jag med mig extra växellådsolja. Så den byttes snabbt och rökproblemet visade sig med det - häpnadsväckande nog - vara löst. Med det sorterat rullade jag ut för tre nya varv. Målsättningen var att få klockan på något av dem att stanna med en 7:a som "begynnelsebokstav". Klockan stannade på 8.02, 8.01 och 8.00,7. Så in i "depån" för lite vatten och kaffe. Väl där kom förarcoach Isaksson med samma teori han pratat om de senaste dagarna: - "Man måste bromsa mindre!" Så med solsken, en relativt fri bana och dessa visdomsord om att inte bromsa så mycket svängde jag ut för nya varv. Eftersom förhållandena var så bra gick det utmärkt att successivt testa sig fram med kortare bromssträckor, högre kurvhastigheter och högre växlar. Något som överhuvudtaget inte är möjligt att göra på TF. Och på tredje varvet stannade klockan på 7.53. Skitkul att nå målet - SUB 8!!! Det hade varit väldigt trevligt om detta varv fastnat på film. Men trots att jag hade med mig två kameror och två tidtagningsutrustningar så fungerade bara en av dem. Jag får helt enkelt köra ett snabbare varv nästa sommar och filma det istället. Eftersom två timmar återstod av trackdayen svängde jag av för mer vätska, soppa och en liten korrigering av däckstrycket. För under dessa optimala förhållanden fanns det mer att jobba på, fler sekunder kunde kapas. Dessvärre är det då en bil som går i räcket och trots att det är mer än 1,5 timme kvar av trackdayen så öppnar den inte igen. Lite överdrivet kan jag tycka men inget man kan påverka. I allt övrigt var arrangemanget suveränt. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Kvällen avslutades med TF på GP-banan. TF på Nordschleife var hysterisk. Det var iofs nästan hysteriskt på GP-banan också. För de släppte ut 25 motorcyklar samtidigt som de släppte ut lika många bilar. Bågarna är snabba rakt fram men hopplöst långsamma i kurvorna. För den övervägande delen av mc-förarna var det också viktigare att ligga först än att smidigt dela på banan och få ostörda partier. De var tokiga och blockade på smått dödsföraktande sätt. Ganska snabbt visade det sig att bästa stället att passera dem var Dunlop-kurve. Så på utsidan jag körde om flera stycken där, varv efter varv.
GP-banan är ganska rolig. I några varv. Man kan testa balans i bilen och känna hur den uppför sig på gränsen på ett sätt man inte gärna gör på Nordslingan. Banan är också överraskande smal på sina ställen. Men ett pass räcker. Så efter ett stint på GP-banan rullade vi mot vårt garage för däckbyte och ihop-packning. Kvällen avslutades med thaimatinköp nere i Adenau och snabb färd mot öl i garaget. Morgonen därpå regnade och blåste nästan storm. Då är det bra att ha confidence i el-bakrutan. Det är också intressant att man i Tyskland, när det regnar och blåser i mörkret, sänker farten till 130. För säkerhets skull. Man har också 80 förbi vägarbeten. För säkerhets skull. Det blir lite "annorlunda" att komma hem till Sverige och försöka hålla sig till den norm någon trygghetsnarkoman bestämt är "säker" här. Självklart fick bilen, precis som på ringen, enbart 102-oktanig kraftstoff på hemfärden. Just den fotograferade tankningen visade sig resultera i dålig soppa. Troligen. För bilen gick oroligt på tomgång i ganska många Stau:s och twitchade lite på dellast. Med ny bensin och en STP bensin och injektorcleaner verkade problemet försvinna. Hoppas det inte återkommer. Annars får man kanske leta vacuumläcka? Min bil är nu det jag haft som målsättning att den skall bli. En gatreggad (SFRO:ad som ombyggt fordon) SUB 8-bil som samtidigt körs till och från ringen med r-däcken samt verktygen i bagaget. På hemvägen klarar den också av att släpa med sig lite förnödenheter, bryggda enligt das Reinheitsgebot. Färjan är otroligt smidig att ta. Men det är samtidigt uppenbart att konkurrens inte existerar. I bästa restaurangen ombord får man ett laminerat A4 med fem huvudrätter på. I taxfreen blir man otrevligt bemött när man påpekar att priset på hyllan var annat än det de slagit in. Frukostbuffén är som skolbespisningen, etc, etc... Förarcoach Isaksson som förklarar sin teori: -"Bromsa mindre!" SUB 8 - Champange uppställd i en inte alls syftande gruppering. Välkommen till Göteborg säger jag då! Skitigt multiverktyg med SUB 8 option. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Tack för rapport, kul att läsa och tur att avåkningen gick så pass bra som den gick. Grattis till sub 8
|
||||
_________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
Grattis till Sub 8 och väkommen i klubben!
Jag gjorde det i samma bilmodell och samma färg och utseende. En annan liknelse var att jag hade ett gäng med tider på 8:00,xx innan första 7:an kom. När den väl gjort det så rullade dom på. Lite trist med bilen men ändå tur att det inte tog värre. När jag besökte räcket i Lauda links (eller Runebrant links som jag kallar den....) i 192km/h hade jag också tur och bilen var reparerbar i garaget i Nürburg. Även den gången stod Peter P för support i form av delar osv. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
_________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Vad är det som strular i Lauda links? ligger man i riskzonen om man känner att bilen ibland ruskar till precis innan man är igenom _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...Esset 911 -74 ...gul |
||||
I mitt fall och inte helt ovanligt är att det är även om det är kanonväder och kanonfäste så kan det vara fuktigt/blött från mitten av sväng, som du inte ser förrän det är sikt genom svängen. Avhjälps genom att ALLTID ta ett lugnt första varv. Varför jag inte gjorde det i detta fallet är en längre utläggning men snabbt kan man väl säga att om man är 3.e bil ut på banan och först efter 100m och det är en strålande solig morgon, så är det lätt att frångå regeln. Från Lauda Links till Steilstrecke stod det 4 bilar, inkl jag, i räcket på det varvet den morgonen. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Nürburgring The Conducive resa | << 1, 2, 3 >> 15 besök senaste veckan (2411 totalt) |