Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Hjälp med däckstryck m5e60 | 1 besök senaste veckan (273 totalt) |
Hej och välkommen!
Såna här frågor brukar man få mycket bättre respons på om man ställer dom i sin egen biltråd där man presenterar sig/bilen och förklarar lite vad man skall ha den till och vilka ambitioner man har och (som du nu gjort) sin egen kunskapsnivå. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Goodyear Eagle F1 Supersport R
Har missat de här, är det rdäck eller UUHPdäck? EDIT: Såhär vare det ja https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Magnus Thomé |
||||
Vet tyvärr inte vad för typ av stommar de är i dem. Var länge sen jag kikade på videosarna så minns inte vad han sa.
Grundtips när man inte vet hur stabila däcken (stommarna) är: Börja med vanligt gattryck. Ut o värm upp lugnt, in och ta ner till gattryck igen. Ut o kör fullt spett (men inte överkör!!) bara lite kort. Sen in o kika på om stommen är såpass stabil så att man kan sänka ner trycket. Så lågt tryck som möjligt utan att däcket viker sig varken i slitbana eller skuldra Det låter kanske krångligt men är ganska fort gjort för att få ett hum vad man ska sikta på. Mest att man håller bra koll på varmtrycket o efter varje pass tittar på hur slitaget ser ut. _________________ Magnus Thomé |
||||
Lägger till här att när du tittar på slitaget, titta extra noga på om ytterskuldran blir sliten, blir den det så är förmodligen trycket för lågt, det är väldigt lätt att köra sönder en ytterskuldra så du måste byta däcket trots att nästan allt mönster är kvar på resten av däcket. Generellt så kan man även säga att BMW M5 E60 är en galet tung bil att köra bana med så däcken lär behöva mer tryck än många lättare bilar. Om däckstommarna inte är extremt bra så skulle jag börja på 2,3 kallt och sikta på runt 2,8 varmt som någon indikation. Men notera också att om du sänker trycket mycket för att nå ett målsatt varmtryck så var extremt vaksam när du pausat för lunch exempelvis och sedan ska ut igen. då kan trycket vara för lågt för att komma igång igen. Lägre tryck ger bättre grepp men mer belastning på stommarna, högre tryck stabiliserar däcket men det kan bli halt och överhettat lättare. _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||
Klockrent _________________ Magnus Thomé |
||||
Tack , låter vettigt _________________ Rickard Blomgren |
||||
Nybörjarsvängåkaforum Hjälp med däckstryck m5e60 | 1 besök senaste veckan (273 totalt) |