Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lutande bromscylindrar
319 besök totalt
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 310


Trådstartare
Kan man ha bromscylindrar lutande nedåt ungefär enligt bild eller behöver dom sitta i våg?


_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2467



Killgissar att det går. Den ska ju va fylld med vätska och ingen luft. Sen kanske du ska ha behållaren i våg.

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 310


Trådstartare
Behållare blir troligtvis i motorrum med slang till cylindrarna ändå så att få dom i våg är inga bekymmer thumbs up

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4264



Det jag ser som viktigt är att rörelsen mellan pedal och huvudcylinder är så vinkelrät som möjligt, om du gör någon vinklad adapter mellan fästet och huvudcylindern så tror jag det kommer att bli knas med den rörelsen.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 310


Trådstartare
Nej någon adapter kommer det inte bli dom kommer sitta som tänkt på pedalstället, bara att om jag (vad det verkar) sätter pedalstället som det passar bäst i bilen så hamnar cylindrarna i den vinkeln, så var mest om det kan bli problem med luftfickor eller liknande om dom är i vinkel i relation till moder jord

Sitter en balk ivägen fortfarande så har bara måttat med en papp-mall, men verkar passa bra mot torped och pedal verkar hamna bra så. Annars får jag försöka placera det så dom hamnar i våg om det är det som behövs.

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19818



Enda jag kommer att tänka på är jakten av den sista luftbubblan i huvudcylindern. Inte för att det är plättlätt ens normalt, men killgissningen är att funderingen kommer att finnas där, och att plocka loss och lufta på bänken är ju inte så skoj.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11664



Niklas Falk skrev:
Enda jag kommer att tänka på är jakten av den sista luftbubblan i huvudcylindern. Inte för att det är plättlätt ens normalt, men killgissningen är att funderingen kommer att finnas där, och att plocka loss och lufta på bänken är ju inte så skoj.


Eller höja bilen ordentligt bak med domkraften så det hamnar i våg när det ska luftas.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5172



patrikh skrev:
Kan man ha bromscylindrar lutande nedåt ungefär enligt bild eller behöver dom sitta i våg?



Ja, för funktion inga problem.

Vid luftning kan det stöka, eventuellt kan du behöva ta loss och vinkla men troligen inga problem.

Titta på motorcyklar hur bromscylindrar sitter, i alla lutande riktningar

_________________
Roland Johansson
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 310


Trådstartare
Tack för alla svar, då behöver jag inte tänka så mycket på vinkeln när jag bygger vidare thumbs up

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1803



Om det finns utrymme så kan man ju modda cylindrarna så den där lilla luftblåsan har fri lejd uppåt i behållaren.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19818



Kadett4wd skrev:
Om det finns utrymme så kan man ju modda cylindrarna så den där lilla luftblåsan har fri lejd uppåt i behållaren.
Eller så har den det redan beroende på huvudcyllinderns interna kontruktion.
Enda abret är att placeringen under instrumentbrädan inte alltid är så lättåtkomligt för joxande när det är dags för luftning.
De teoretiska problem som kan undvikas eller lätt verfieras redan på ritbordet behöver inte fixas senare. Men om alla teoretiska problem ska elimineras så kommer man aldrig ifrån ritbordet...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Skruva banåkabil
Lutande bromscylindrar
319 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande