Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Termostat till oljekylare, ja eller nej | 491 besök totalt |
Ska montera oljekylare på min 5.0 Ford V8, har adaptrar både med och utan termostat, kommer att använda en 13 raders kylare, kör ungefär 50/50 bana/gata.
Har på tidigare byggen alltid kört med termostat men funderar på om det verkligen är nödvändigt, vad är era erfarenheter? _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
inget svar kanske men jag kör utan på Novan. sätter en liten skiva för oljekylareren när jag (numer) kör mest gata. tar bort den på trackdays.
edit: oljetempen går knappt upp annars vid normalkörning edit2: Vad skulle hindra dig att montera en förresten? det är väl bra att ha? _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Det som gör att jag tvekar än kvaliteten på adaptrarna, den med termostat är en Mocal och jag får inte någon bra känsla när jag tar i den, den utan är en original Ford Racing och känns stabil som urberget.
Uppskattar era åsikter _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Kruxet med att köra utan är att oljan kommer gå lite väl kall vid gatkörning dvs kanske 50-60 grader och då blir inte oljan tillräckligt varm för att vatten eller annat jox i oljan ska koka bort. Bensin bör försvinna tidigare men etanol har relativt hög kokpunkt.
Går ju såklart att helt eller delvis blockera oljekylaren vid gatkörning. Kruxet med termostaterna brukar vara att de har ett ganska högt läckflöde vilket gör att med en väldigt stor oljekylare så kyler de ändå förmycket så oljetempen ändå kan bli förlåg vid kall väderlek. Egentligen är det bättre med oljekylare på motorvattnet då de även värmer upp oljan snabbare och användertermostaten för motorvatten. Men de som sitter standardmonterade på bilar brukar ha fördålig kylförmåga på bana samt kräver en vattenkylare med extra kapacitet. Jag får inte in större vattenkylare så då är en lösning att köra luftkyld oljekylare för att öka kapaciteten den vägen. Jag hade nog ändå kört med termostat. Det är min plan för min bil, jag har Mocal varianten liggandes _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
Precis. Jag kör utan just nu och ska montera en termostat för oljan blir knappt aldrig varm. _________________ Fredrik Hellquist Mitsubishi EVO VI GSR med 500whp |
||
Beror det inte på hur bra luftflöde du har över kylaren? Om du hellre använder adaptern utan termostat så går det ju att göra en liten ram framför oljekylet där du kan sätta in olika stora avskärmingar beroende på vilket körscenario du har framför dig.
Bankörning = ingen avskärmning Gatkörning och konbana = avskärmat till exempelvis 60% eller vad det kan behövas. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Jag har exact samma erfarenhet. Race och gatbilen har termostat men ett "för stort" oljekyl så att vi låg last så kommer oljan inte upp i temperatur 60-70 grader på sommaren. Den andra bilen fick ett oljekyl på vattenkretsen så den både värmer upp oljan snabbare och kyler den när det blir för varmt. Jag hade velat ha den här lösningen på racebilen med men den kämpar redan med att hålla vattnet tillräckligt svalt. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
Skruva banåkabil Termostat till oljekylare, ja eller nej | 491 besök totalt |