|
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5331
Trådstartare
06 Mar 2024 09:42
Senast ändrad av robber, 10 Mar 2024 09:55, ändrad totalt 2 gånger
Efter ett gäng E36or så föll valet denna gång på en E90.
Jag har för vana att bygga bort mig så denna ska alltid rulla är målet och vara en andrabil som jag faktiskt kör och inte står i garaget i beståndsdelar...
Varför E90?
Typ samma vikt som en E36 dock lättare att hitta en som inte kostar en förmögenhet samt är färdig för skroten.
Denna bilen fyllde alla mina kriterier dvs ingen taklucka, sparsamt utrustad men ändå AC, msportstolar, mpaket, mchassi etc.
Gjort en massa service för att komma i fatt men också hunnit köpa på mig lite delar.
Köpt hittils
Bilstein PSS10 Coilovers.
Beg bakre subframe från Zalle. Perfa så jag kan swappa in en ny med bussningar.
E90 335 Bromsok sväljer 348mm skivor istället för 300mm som idag.
Planen nu är att få fram lite med chassidelar som "camberplates" fram samt camber/toestag bak.
Samt köpa en vettig uppsättning fälgar som går över 335 oken.
Tips på "easy wins" mottages vänligen.
_________________ R0b1n F0rsb3rg
______________________
|
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 479
06 Mar 2024 09:51
Trevligt!
Samma vikt som e36 säger du, det öppnar ju upp för kul bruksräcer idéer. När jag en gång i tiden skulle byta min e36 till en e46 så lät jag bli just pga att e46 kändes tung och osmidig.
_________________ Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
|
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5331
Trådstartare
06 Mar 2024 09:55
Yo-1 skrev: | Trevligt!
Samma vikt som e36 säger du, det öppnar ju upp för kul bruksräcer idéer. När jag en gång i tiden skulle byta min e36 till en e46 så lät jag bli just pga att e46 kändes tung och osmidig. |
Tidig bil utan en massa fanzy då det är en 2005a.
Väger ca 1450kg så ingen lättviktare men samma vikt som min E36 Coupe som var 13 är yngre.
Finns garanterat några 100kg inredning att riva i denna om andan faller på.
Sen att fram/bakvagn inte behöver förstärkas är också ett plus då bmw lärt sig från e36/46.
_________________ R0b1n F0rsb3rg
______________________
|
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 296
06 Mar 2024 10:18
Kan det verkligen stämma att de har samma vikt? Min uppfattning har varit att E90 har varit rätt så rejält mycket tyngre (framför allt i rensat skick) än E36? Efter några snabba slagningar på blocket så skiljer det närmare 200kg i snitt.
_________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
|
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5331
Trådstartare
06 Mar 2024 10:50
OscWan skrev: | Kan det verkligen stämma att de har samma vikt? Min uppfattning har varit att E90 har varit rätt så rejält mycket tyngre (framför allt i rensat skick) än E36? Efter några snabba slagningar på blocket så skiljer det närmare 200kg i snitt. |
Lär skilja på olika modeller kan ocksåtänka mig att e36 kanske är lättare lättad.
Min bil är dock basic utsn det mesta utrustningen därav 1450kg som min förra E36 då snackar vi kompletta bilar med inredning etc
_________________ R0b1n F0rsb3rg
______________________
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699
06 Mar 2024 12:37
Min 330i -05 väger 1525kg i tjänstevikt, den har precis all utrustning förutom lucka och automat...
Lågt hängande frukt säger du? M3 subframebussningar och M3 länkarmar fram och bak (förutom toestag) så har du styvat upp bra och fått lite mer camber fram. 335i bromsarna är ju enkelt också, ta bromssköldarna också om du skall bruksa.
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5331
Trådstartare
06 Mar 2024 15:25
MaZ skrev: | Min 330i -05 väger 1525kg i tjänstevikt, den har precis all utrustning förutom lucka och automat...
Lågt hängande frukt säger du? M3 subframebussningar och M3 länkarmar fram och bak (förutom toestag) så har du styvat upp bra och fått lite mer camber fram. 335i bromsarna är ju enkelt också, ta bromssköldarna också om du skall bruksa. |
Bra input!
Jag kanske har fått 1450kg om bakfoten då?
M3 Subframbussningar i bakvagnen mao, inte tänkt på det bara kollat på millway och
Strongflex men de tar ju bort en del av det fina med att kunna bruxa.
M3 länkarmar har jag kollat på tydligen är det TRW som är leverantören man ska köpa då det är OEM grejor med bortslipad BMW nummer och logo.
335 Bromsok har jag liggandes.
Ställbara toe/camberstag i bakvagnen har du erfarenhet av det på E90 dvs värdet/nyttan av dessa eller räcker M3 diton?
_________________ R0b1n F0rsb3rg
______________________
|
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 811
06 Mar 2024 16:08
Samma vikt är inte riktigt rätt.
Ring Freaks nere på ringen har båda två byggda exakt likadant, e36 samt e90 båda 325or
Skiljer ca 100kg med bur osv installerat likvärdigt.
Har hyrt båda där nere och jag hade minst lika kul i e90n som e36an. Så tror du gör helt rätt
|
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5331
Trådstartare
06 Mar 2024 16:15
PIato skrev: | Samma vikt är inte riktigt rätt.
Ring Freaks nere på ringen har båda två byggda exakt likadant, e36 samt e90 båda 325or
Skiljer ca 100kg med bur osv installerat likvärdigt.
Har hyrt båda där nere och jag hade minst lika kul i e90n som e36an. Så tror du gör helt rätt |
Jo verkar vara så
Nu gäller det att hitta en bra nivå så bilen rullar hela sommaren.
Redan shoppinglista på mer än vad jag gav för bilen...
_________________ R0b1n F0rsb3rg
______________________
|
M_H
Stockholm
Här sen Nov 2020
Inlägg: 52
06 Mar 2024 18:04
Kul! E90 plattformen är en bra kompromiss och kul när det svänger...
Ang vikt så är det stora skillnader inom generationerna. Min e46 cab med bra utrustning är en tungviktare med 1660kg enligt transportstyrelsen. Så den får glida som det är tänkt, men jag reagerade på att min e87 116d väger 1380kg, hur är de att svänga med?
Tycker den är lite svårbedömd med org svampig fjädring och trötta 16" friktionsmackor. Spontant känns den inte lika intressant som exvis e90...
Edit: såg att min gamla e91 330d vägde 1690kg, så inte heller den var någon ballerina:)
_________________ M@gn u sH u l t
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699
07 Mar 2024 08:30
robber skrev: | MaZ skrev: | Min 330i -05 väger 1525kg i tjänstevikt, den har precis all utrustning förutom lucka och automat...
Lågt hängande frukt säger du? M3 subframebussningar och M3 länkarmar fram och bak (förutom toestag) så har du styvat upp bra och fått lite mer camber fram. 335i bromsarna är ju enkelt också, ta bromssköldarna också om du skall bruksa. |
Bra input!
Jag kanske har fått 1450kg om bakfoten då?
M3 Subframbussningar i bakvagnen mao, inte tänkt på det bara kollat på millway och
Strongflex men de tar ju bort en del av det fina med att kunna bruxa.
M3 länkarmar har jag kollat på tydligen är det TRW som är leverantören man ska köpa då det är OEM grejor med bortslipad BMW nummer och logo.
335 Bromsok har jag liggandes.
Ställbara toe/camberstag i bakvagnen har du erfarenhet av det på E90 dvs värdet/nyttan av dessa eller räcker M3 diton? |
Jag har kvar orginal, har inte hittat nåt vettigt att köpa och har inte fått tummen ur att göra egna. M3 har en annan längd så de passar inte.
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5331
Trådstartare
08 Mar 2024 20:19
MaZ skrev: | robber skrev: | MaZ skrev: | Min 330i -05 väger 1525kg i tjänstevikt, den har precis all utrustning förutom lucka och automat...
Lågt hängande frukt säger du? M3 subframebussningar och M3 länkarmar fram och bak (förutom toestag) så har du styvat upp bra och fått lite mer camber fram. 335i bromsarna är ju enkelt också, ta bromssköldarna också om du skall bruksa. |
Bra input!
Jag kanske har fått 1450kg om bakfoten då?
M3 Subframbussningar i bakvagnen mao, inte tänkt på det bara kollat på millway och
Strongflex men de tar ju bort en del av det fina med att kunna bruxa.
M3 länkarmar har jag kollat på tydligen är det TRW som är leverantören man ska köpa då det är OEM grejor med bortslipad BMW nummer och logo.
335 Bromsok har jag liggandes.
Ställbara toe/camberstag i bakvagnen har du erfarenhet av det på E90 dvs värdet/nyttan av dessa eller räcker M3 diton? |
Jag har kvar orginal, har inte hittat nåt vettigt att köpa och har inte fått tummen ur att göra egna. M3 har en annan längd så de passar inte. |
Tack för inputen.
Steg 1 blir att få på mina Bilstein PSS9 Coils och montera 335 bromsoken det lär liva upp bilen lite.
Kör du några camberplattor fram och om så bågra hjulvinklar att dela med dig av?
/r
_________________ R0b1n F0rsb3rg
______________________
|
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 458
09 Mar 2024 14:51
_________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------
Speed costs money, how fast you wanna go?
|
Rikard.T
Borås
Här sen Aug 2021
Inlägg: 40
10 Mar 2024 08:35
Kul med fler e9x byggen
Ser ut som ett stabilt concept och kommer säkert bli en mycket trevlig bil.
// Rikard
_________________ Rikard Tingåker
BMW e90 330i
|
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5331
Trådstartare
10 Mar 2024 09:51
McRae skrev: | https://55parts.de/collections/fuer-3er-e-serie/products/55parts-exclusive-uniball-spurlenker-hinterachse-passend-fuer-bmw-1er-e8x-1er-m-coupe-3er-m3-e9x?variant=31925670510671
justerbara med ordentligt tätade uniballs |
Intressant, tack!
_________________ R0b1n F0rsb3rg
______________________
|
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5331
Trådstartare
10 Mar 2024 09:52
Rikard.T skrev: | Kul med fler e9x byggen
Ser ut som ett stabilt concept och kommer säkert bli en mycket trevlig bil.
// Rikard |
Tack för de fina orden.
Våran vanliga bruxbil har varit på service i över 2v nu så denna agerar primärbil nu.
Underbart skön bil jämfört med Kia e-niron som är 20år nyare.
_________________ R0b1n F0rsb3rg
______________________
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699
11 Mar 2024 09:29
robber skrev: | MaZ skrev: | robber skrev: | MaZ skrev: | Min 330i -05 väger 1525kg i tjänstevikt, den har precis all utrustning förutom lucka och automat...
Lågt hängande frukt säger du? M3 subframebussningar och M3 länkarmar fram och bak (förutom toestag) så har du styvat upp bra och fått lite mer camber fram. 335i bromsarna är ju enkelt också, ta bromssköldarna också om du skall bruksa. |
Bra input!
Jag kanske har fått 1450kg om bakfoten då?
M3 Subframbussningar i bakvagnen mao, inte tänkt på det bara kollat på millway och
Strongflex men de tar ju bort en del av det fina med att kunna bruxa.
M3 länkarmar har jag kollat på tydligen är det TRW som är leverantören man ska köpa då det är OEM grejor med bortslipad BMW nummer och logo.
335 Bromsok har jag liggandes.
Ställbara toe/camberstag i bakvagnen har du erfarenhet av det på E90 dvs värdet/nyttan av dessa eller räcker M3 diton? |
Jag har kvar orginal, har inte hittat nåt vettigt att köpa och har inte fått tummen ur att göra egna. M3 har en annan längd så de passar inte. |
Tack för inputen.
Steg 1 blir att få på mina Bilstein PSS9 Coils och montera 335 bromsoken det lär liva upp bilen lite.
Kör du några camberplattor fram och om så bågra hjulvinklar att dela med dig av?
/r |
Jag har KW Competition dämpare och de kommer med övre infästning, justerbart. Har säkert ställt in nåt men det var 2016 eller nåt så jag har dålig koll. Orkar du så kan du leta igenom min tråd som du hittar under knappen.
Edit: Hittade denna lilla rad: "Helt ok för att vara chassiejusterad 'by eye'. Jag vet inte ens vad jag har för camber och toe."
Så nä, jag vet tydligen inte.
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5331
Trådstartare
22 Mar 2024 09:53
MaZ skrev: | robber skrev: | MaZ skrev: | robber skrev: | MaZ skrev: | Min 330i -05 väger 1525kg i tjänstevikt, den har precis all utrustning förutom lucka och automat...
Lågt hängande frukt säger du? M3 subframebussningar och M3 länkarmar fram och bak (förutom toestag) så har du styvat upp bra och fått lite mer camber fram. 335i bromsarna är ju enkelt också, ta bromssköldarna också om du skall bruksa. |
Bra input!
Jag kanske har fått 1450kg om bakfoten då?
M3 Subframbussningar i bakvagnen mao, inte tänkt på det bara kollat på millway och
Strongflex men de tar ju bort en del av det fina med att kunna bruxa.
M3 länkarmar har jag kollat på tydligen är det TRW som är leverantören man ska köpa då det är OEM grejor med bortslipad BMW nummer och logo.
335 Bromsok har jag liggandes.
Ställbara toe/camberstag i bakvagnen har du erfarenhet av det på E90 dvs värdet/nyttan av dessa eller räcker M3 diton? |
Jag har kvar orginal, har inte hittat nåt vettigt att köpa och har inte fått tummen ur att göra egna. M3 har en annan längd så de passar inte. |
Tack för inputen.
Steg 1 blir att få på mina Bilstein PSS9 Coils och montera 335 bromsoken det lär liva upp bilen lite.
Kör du några camberplattor fram och om så bågra hjulvinklar att dela med dig av?
/r |
Jag har KW Competition dämpare och de kommer med övre infästning, justerbart. Har säkert ställt in nåt men det var 2016 eller nåt så jag har dålig koll. Orkar du så kan du leta igenom min tråd som du hittar under knappen.
Edit: Hittade denna lilla rad: "Helt ok för att vara chassiejusterad 'by eye'. Jag vet inte ens vad jag har för camber och toe."
Så nä, jag vet tydligen inte. |
Tack för din input!
Jag har en tendens att göra sånt här mer avancerat än vad det behöver vara.
Blir nog att smacka på allt sen åka till hjulinställing och säga "inspirerad inställning" sen går man utvärdera det efteråt.
_________________ R0b1n F0rsb3rg
______________________
|
Zalle
Här sen Aug 2021
Inlägg: 131
08 Apr 2024 10:49
Tjabba! Hur går det med bilen? Kommit vidare något?
_________________ Anthony L ee
|
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5331
Trådstartare
08 Apr 2024 11:46
Zalle skrev: | Tjabba! Hur går det med bilen? Kommit vidare något? |
borstat upp och lackat bakvagnen jag köpte av dig.
Annars så har jag fälgar, coils, bromsar etc som ska på bilen.
Dock oklart om jag ska smacka på allt nu eller "växa" med bilen
Blir nog dock att byta allt innan säsongen börjar om jag känner mig själv.
_________________ R0b1n F0rsb3rg
______________________
|
Zalle
Här sen Aug 2021
Inlägg: 131
_________________ Anthony L ee
|
|