Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Fjäderval bak, Z06 Corvette. | 20 besök senaste veckan (340 totalt) |
Tjena!
På min Vette så sitter det Hyperco 750 lbs Springs bak i dagsläget, Det funkar fint, men på ringen så är det för mjukt, i alla kompressioner så käkar den lite hjulhus. Troligen pga vingen som är rätt tilltagen. Frågan är hur mycket jag ska gå upp i hårdhet, nästa år blir den snabbare, och magkänslan säger 20-25% ish. Vad säger folket? _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Edit:
Efter konsultation med öhlinskompis ska vi testa litr nice bumpstop, som idag saknas helt. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Ringen är väl lite svår? Kompromissen mellan lite mjukhet pga hur banan är men andra sidan som du säger att det måste vara hårt för att klara kompressioner. Än värre med mycket aero eller? Filosoferar bara lite....
_________________ Magnus Thomé |
||
Ja precis så, den känns bra nu, men det bottnar ur, adderar man rätt bumpstops så kan den bottna ur men det blir som en progreessiv fjäder på slutet. Ska bli intressant att testa 😊 Kommer ha 150-200 hk mer nu och tightare utväxling så den kommer troligen se mer och hårdare kompressioner nu. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Hur är det med höjder och dess påverkan på balansen?
Högre och mer fjädringsväg kan ju vara en nödvändig kompromiss när det ska köras "off road" (som ringen påstås kunna liknas vid)? Men progressiva långa bumpstopps är ju en bra idé oavsett, så du minskar "rycket" när det bottnar. |
||
Vill helst inte höja den mer, är redan som en SUV, just nu finns det typ inga bumpstops, utan det är innerskärmarna som får ta den smällen 😅 _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Låter som att bumpstop är rätt väg att gå. Bra att bumpstop går i innan hjulen tar i skärmkanten.
Lättast är att prova ut rätt längd på bumpstop utan monterad fjäder och hissa med domkraft tills bumpstop går i. Då kan du även mäta in och utfjädring. Inte helt oviktigt på ringen. Blir det förkort infjädring då men du har mycket utfjädring så går det att höja bilen. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
Skruva banåkabil Fjäderval bak, Z06 Corvette. | 20 besök senaste veckan (340 totalt) |