Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Shims bakom bromsskiva?
28 besök senaste veckan (334 totalt)
LW
Stockholm
Här sen Nov 2022
Inlägg: 4


Trådstartare
Hej jag har köpt ett bromsoks kit till min e46 330ci från Ksport (8kolvs ok 356mm)
Jag har försökt att justera med adaptern och shimsa men hur jag än gör blir det fel.
Det närmaste jag får det så är det 0.65mm differans från ena sidan, (skivan måste ut mer i detta läge)
Så undrar som någon nånsin hört om att man kan behöva shims bakom bromsskivan för att korrigera måttet? Toleranserna jag hittade var att det ska vara mellan 0.001mm till 0.025mm så är 0.40mm tjock.

Har läst att man kan köpa shims till bromsbeläggen så kan vara den vägen att gå kanske?

Skivorna ska lämnas in på svarvning och nya belägg är beställda så tänkte få till det ett innan de slits in okänt.

_________________
Simon Eliasson
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11315



LW skrev:
Hej jag har köpt ett bromsoks kit till min e46 330ci från Ksport (8kolvs ok 356mm)
Jag har försökt att justera med adaptern och shimsa men hur jag än gör blir det fel.
Det närmaste jag får det så är det 0.65mm differans från ena sidan, (skivan måste ut mer i detta läge)
Så undrar som någon nånsin hört om att man kan behöva shims bakom bromsskivan för att korrigera måttet? Toleranserna jag hittade var att det ska vara mellan 0.001mm till 0.025mm så är 0.40mm tjock.

Har läst att man kan köpa shims till bromsbeläggen så kan vara den vägen att gå kanske?

Skivorna ska lämnas in på svarvning och nya belägg är beställda så tänkte få till det ett innan de slits in okänt.


Jag fattar inte. ;-)

Du försöker shimsa in bromsskivan, men vad är det du mäter mot? Skiva kontra belägg när de är intryckte som mest/minst i bromsoket? Frigång mot navet? Radiell frigång ok/skiva?

Dessutom om du köpt ett kit varför ska du behöva svarva skivorna och köpa nya belägg?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
LW
Stockholm
Här sen Nov 2022
Inlägg: 4


Trådstartare
Kanske var otydlig, köpte det beggat, kollar ikväll hur de ser ut mer

_________________
Simon Eliasson
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1177



är det vanliga ok eller radial ok ?
är det vanliga ok, är det ju bara montera skivan. o sen oket utan bromsklodser
då ska skivan hamna mitt i oket. så får man shimsa eller fräsa av hållaren.
så har jag iallafall alltid gjort o det har funkat
är det radial vet jag inte har bara haft det på mc

_________________
henrik nielsen
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41646

Forumägare
Forumägare

0,65mm är ju så lite diff, det är ju inom vad yttre o innre belägg kan diffa efter ett tag.

Foton så förstår vi bättre!!! thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3200



Bara montera,tar det inte i så är det lugnt

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1753



tar det inte i ser jag inget problem

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Skruva banåkabil
Shims bakom bromsskiva?
28 besök senaste veckan (334 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande