Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka En av de eviga frågorna - DÄCK? | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (28401 totalt) |
EDIT: Här är sidan om rdäck som jag fyller på med mer och mer info allteftersom:
https://rejsa.nu/?info/info_rdack.as ------------------------------------------------------------- Jag tänkte försöka sammanställa en liten artikel om vilka rdäck som finns och lite olika erfarenheter folk har haft med dom. - Vilka har jag missat? - och kör du på rdäck så kan du väl skriva en kommentar? - Har du några svar på frågorna på sidan? - Jag har pratat med flera olika av däcksagenturerna och ska sammanställa lite frågor och skicka. Har ni något ni vill jag ska fråga? . _________________ Magnus Thomé |
||||
Har åkt långlopp på Toyo R881 i år
Bil: 318iR [Lätt bil med lite effekt] Däcken har funkat kalas med grym hållbarhet, vi får ut iaf 2 race + träning ur ett set. (=12 timmar flatout race + ca 1 timme flatout träning) Efter det så går det fortfarande att åka lite träning. Som med alla R-däck så är det viktigt med rätt däcktryck. Det är också viktigt att köra in däcken rätt, kör dem varma utan att överhetta, låt dem sedan vila (avmonterade från bilen, men på fälg) i någon dag, sen är de "race-ready". Edit: Lite tillägg.. Vi åkte med dimension 205/50 -15" - en perfekt dimension för den som åker E30/Golf osv. Jag skulle nog vilja påstå att det här är det perfekta däcket om du åker en del banträffar med en lite mindre bil utan flashiga fälgar i överdriven dimension. Pris kontra prestenda utklassar allt annat i R-däcksväg på marknaden... _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Instämmer med M3E30!
Jag kör på likadana däck på min Golf och är helnöjd! Skulle också vilja lägga till att rätt camber också är viktigt. Jag körde min med "original" cambervärden fram och det fungerade inte så bra. Däcken slets i ytterkant och det kasade en del i kurvorna tycker jag. Efter att jag justerade om till 2.5 grader neg. camber så både känns det bättre och dom slits jämt och bra! 35 hundradelar gjorde den justeringen på varvtiden runt Kinnekulle. Däcken fick gå 4 banträffar i år, varav tre hade högsommarvärme och dom lär ju minst klara nästa säsong också! _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Det verkar som olika rdäcksmodeller är olika känsliga på camber?
Jag har hört nåt om att Yokohamas 032or är relativt förlåtande på olika camberinställningar... vet inte om det är så... PZero Corsa verkar kinkigare på camber (kräver lite mer) än gamla PZeroC. Jag har kört med båda. Fast Corsa verkar ha mjukare sidor o viker sig lättare än gamla C så det är ju inte så konstigt att det blir svårare att få till det bra då... Finns det någon som gillar Corsa _bättre_ än gamla C? Jag får inte Corsa att lira på min bil iaf _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag har kasat omkring på mina gamla Michelin XGT från mitten av 90-talet ett antal år nu, så jag måste ha nya däck nästa säsong.
Är det någon som har hört eller sett en jämförelse melllan Yokohamas och Toyos R-däck? _________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi på bana |
||||
Ingmar>
Nu ska vi se.... Jag vet att Vincent kört på Toyo i år. Han har även en omgång Corsa. Han körde en sekund snabbare med Toyo än med Corsa på kullen men än viktigare var att han tyckte Toyo var betydligt trevligare att ta sig runt med (hoppas vi kan få hit honom så han får berätta vad som skiljde, jag minns inte exakt hur han sa det) MEN, sen provade han Anders B's likadana bil med Bridgestone... Och han sa att det var VÄLDIGT mycket bättre.... Inte svar på din fråga eftersom Yoko inte var med i ekvationen men kanske ändå en liten informationsbit på vägen ;-) _________________ Magnus Thomé |
||||
Vet att Kumhos R-däck är ca 1 sekund snabbare runt Ring Knutstorp jämfört med R881, men sen är hållbarheten sämre. Jag har kört ett träningspass på ett par väldigt begagnade A032:r och ser man inte till ren prestanda så gillade jag Toyodäcken mer. Men........... enligt andra jag pratat med så är RE540 (B-stone) det bästa däcket nu.. Vet inte om någon blev klokare av mitt inlägg, själv så känner jag mig bara ännu mer förvirrad. :s Men allt beror på vilka kriterier man sätter upp när man skall köpa däcket.. Ekonomi? Varvtid? Hållbarhet? _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Jo det är väl lite beroende på vilken mjukhet/hårdhet man väljer osså av däcket. Nu vet jag inte vilka som går att välja mjukhetsgrad av? Alla utom Pirelli?
Jag lägger till Kuhmo ECSTA V700 i listan längs upp _________________ Magnus Thomé |
||||
Hur är det med Yoko 048? Var det inte det däcket som drogs tillbaka pga sönderfallande mittdel av slitbana i varmt väder med tunga bilar? Jag tyckte jag läste till mig det på ett annat forum.
Har kört på RE540S i två år nu är kanonnöjd med greppet. De är dessutom relativt okänsliga för tryckförändringar (1.10 på kullen med punka på höger framdäck 0,0 kg...), går knappt att överhetta med min mjäkiga körstil heller. Enda problemet är att jag saknar referenser, kan säga att de är fet-mycket bättre än S-02 men det gör väl ingen förvånad _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Finns det ngn som gillar Corsa? Har ju inte funnits så mkt val förs oss med fullstora däck men det verkar dyka upp mer och mer, såväl Dunlop, Michelin och Yokohama (048R) skall finnas i stora dimensioner också. Koncensus bland tyska Ringen-åkare är att RE540 är bäst men att Michelins R-däck (vad det nu heter) också är bra. Yokohama 032 verkar bullra som fasen, har sett/hört en del bilar på Ringen med dessa och däcken hörs lång långt innan bilen dyker upp, vet iofs inte om 048R låter lika illa. I ett test i Sport Auto så vann Michelin och höt och häpna Corsa kom 2:a följt av 048R och Dunlop sist. RE540 var inte med men många som provat både dessa och Michelin föredrar RE540, bl a föraren av en inte helt obekant M1 som har sin bakgrund i DTR. Jag kommer iaf försöka prova ngt annat än Corsa nästa år, tyvärr så finns inte RE540 i bredare än 245 och jag tror knappast det räcker bak för mig. |
||||
Från Sport Auto TV:s hemsida http://www.motorvision.de/cache/temp
"Tire test: Sport tire for the Porsche 911: Extreme tires for extreme requirements. four companies, Dunlop, Michelin, Pirelli and Yokohama offer special sport tires, in which each quantity is engine haven technology for racing course-hungry Porsche drivers. We test the four makes on the Hockenheim ring and say, which tire is suitable for which purpose. Dimension: 225/40 YR 18 in front and 285/30 YR 18 in the back Dunlop super sport Race: 1,18.8 min. Cost per tire: VA: 310 euro, hectar: the Porsche 911 GT3 shows up 395 euro with the Dunlop zahm and controllably. The frontier announces itself slowly. With the round time the super sport Race forms the tail light. Michelin pilot sport Cup: 1,17.7 min. Cost per tire: VA: 488 euro, hectar: 726 euro the Frenchman is geschneidert the GT3 as on the body. Under load the Porsche is a Ausgeburt at neutrality, without sudden Tuecken, which reflects itself in the round time. Pirelli P zero Corsa:1.18,1 min. Cost per tire: VA: 319 euro hectar: 450 euro also the P zero Corsa fits outstanding the GT3. is not completely as accurate with giving in as the Michelin, however all time gives a clear feedback to the driver. Yokohama Advan 048: 1,18.5 min. Cost per tire: VA: 396 euro hectar: 541 euro the precision, with that the Yokohama gives in is fascinating. But the rear axle emerges somewhat eigensinnig. The Advan 048 requires a good portion of exercise. Tip: Despite road permission the acquisition of a second wheel set is recommended, in order to only install the drying specialists on the racing course because of the strongly limited wetness characteristics. Ital. Manufacturer mille Miglia (Tel.: 07351/1821914) offers e.g. the Cup to 3rd wheel mentioned for the Porsche 911 for 325 euro in front and 358 euro in the back. Additionally one should increase the fall values for optimal Grip. our tip for the GT3: 2.55 degrees in front and 2.40 degrees in the back. In addition the air pressure plays a large role. The air pressures recommended by the manufacturer must be stopped only with warmed up tires (approx.. 70 degrees Celsius, are reached after approximately four rounds in Hockenheim!). If one should drive to it again on the road, the air pressure must be absolutely adapted on the deliveries of the vehicle manufacturer for strassenreifen." _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Körde för första gången Polon på beg Yokohama A032R(185/55/14) i somras och sänkte varvtiden från 1:12(Michelin stddäck 185/55/14) till 1:10. Men då skall man beakta att den nya asfalten på Kinnekulle gav ett bättre grepp än tidigare. En del säger att bara den gjorde 2 sekunder, men det tror jag inte på. Kanske att asfalten gjorde en sekund och däcken en sekund?
Min bil har än så länge originalfjädring och hjulvinklar, så Kinnekulles långa Kvarnkurva(den långa högern första gången man passerat under bron) sliter ju alltid mycket på utsidan av vänster framhjul. Nisse, klarade du dig från det med justerad camber? _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||
Jäpp, ytterkanten som tidigare förbrukades allt för fort fanns nu kvar efter körningen. Jag var rädd för att innerkanten på innerhjulet skulle försvinna istället, men det fungerade kanonbra! _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Varför just 2.5 grader? Är det något som man vet är "lagom"? _________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi på bana |
||||
Att det blev 2.5 grader berodde på att det var max jag kunde ställa Tror annars att det är en ganska lagom vinkel. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Kör med Bridgestone RE540S och dom verkar funka riktigt bra. Krävde dock ökad camber för att inte slita på utsidan på min E36:a men det gäller väl generellt för alla r-däck.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Däck för banåka En av de eviga frågorna - DÄCK? | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (28401 totalt) |