Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Premiären avklarad
3868 besök totalt
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045


Trådstartare
Premiären avklarad.

Nu har jag äntligen fått köra på ringen. 5 varv blev det idag. Inte så mycket kanske tycker ni, men betänk att 5 varv på ringen motsvarar ca 50 varv på tex Kinnekulle, i alla fall om man räknar rena ban-km. Mitt första intryck blir,

satan vad kuperat det är!

Det märks tydligt i tex Fuchsröhe (stavning). Först rätt ner, bilen axar till ca 170 km/t, sen svänger det en aning vänster nere i botten, fjädringen trycks ihop och sen bär det av rätt upp! Helt otroligt! Videofilmerna som man tittat på har inte alls förmedlat detta.

Andra intrycket blir,

brutalt otäckt!

Man vågar inte alls stå på som hemma på de svenska banorna. Dels kan man inte banan och vet inte alltid vad som väntar bakom nästa blinda krön, dels inger de halvmeter höga curbsen rejält med respekt. Dessutom kör jag en hyr-Opel som jag inte riktigt känner.

Bilen var alltså en Opel Vectra 1,8 120 hk. Löjligt mjuk i fjädringen. Det är inget fel på balansen i bilen, svagt understyrd när man pressar på. Däremot niger, kränger och släger den pga standard svensson-fjädring. Svårt att få fason på när man är van vid bakhjulsdriven BMW 02 med ganska biffig fjädring.

Bilen är dessutom helt fel växlad för ringen. Svårt att få hastigheten att stämma med en bra växel. Gennerellt sett vill jag ha en bil som är klart kortare växlad, och mindre skillnad mellan växlarna.

Nåväl kul var det. många Porschar och tillomed en M3 CSL med kolfibertak och hela konkarongen fick jag se på parkeringen. Jag hann tyvärr nte titta så mycket på andra bilar som körde, jag hade kort om tid och ville hinna med mina varv.

Körde på ca 10,5 minuter BTG. Kan banan hyffsat fram till Sverigekorset. Partiet efter Bergverk tyckte jag också gick rätt bra, behövde inte lyfta foten från gasen på en låååååång stund :-)

Det var mycket ny asfalt, för mycket att räkna upp, dessutom hade jag fullt upp med att hålla mig på vägen, och lyckades inte memorera var den nya asfalten låg.

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Gratulerar! Ungefär lika stor upplevelse som att ha sex första gången, eller...

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Nej, jag är inte alls avundsjuk!!! Inte det minsta!!!!

Visst är den fantastisk!!!

Precis som du skriver så är det höjdskillnaderna och de blinda krönen som överraskar till att börja med.
Det finns ingen videofilm i världen, som kan förmedla detta på ett realistiskt sätt!

Jag brukar säga att den banan har en extra dimension.
De svenska banorna är tvådimensionella, medan ringen är tredimensionell! thumbs up

När du lärt dig hitta runt banan, tror jag även att tom Opelns utväxling strämmer bättre!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Välkommen i gänget, visst är den underbar.
om vädrets makter håller med mig, så åker jag ner till nästa helg för min årsdebut.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Samuel S
Skillingaryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1079



Du har inga bilder att bjuda oss på som sitter hemma och längtar och ser fram emot årets resa?

_________________
S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com |
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045


Trådstartare
Bilder mm kommer när jag kommer hem och får tillgång till bättre uppkoppling.

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Anders C skrev:
Bilder mm kommer när jag kommer hem och får tillgång till bättre uppkoppling.

/Anders C


Vad jag förstår så är du alltså där nu?!

Precis som Peeter så är inte jag heller avundsjuk.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045


Trådstartare
Lite bilder


Bilen, en Opel vectra.

Mycket Porsche överallt

Välanvänd M3a

lite ny asfalt på sina ställen


/Anders C

[/img]

_________________
/Anders C
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Det verkar ju vara mycket bra väder och extremt lite bilar! thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag var där vid denna tiden för några år sedan... ingen trängsel..... åkte om en bil och blev omåkt av två per varv ungefär!

_________________
Pär Hylander
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Jag var där vid denna tiden för några år sedan... ingen trängsel..... åkte om en bil och blev omåkt av två per varv ungefär!


Samma i måndags, körde om en bil och blev omkörd av en annan, bara att stå på. Ingen trängsel alls. Dock lite vägarbeten på banan, två tre ställen.

_________________
/Anders C
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Avundsjuk.... jag.... Ooonää, inte alls

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Nürburgring
Premiären avklarad
3868 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande