Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nürburgring Premiären avklarad | 3868 besök totalt |
Premiären avklarad.
Nu har jag äntligen fått köra på ringen. 5 varv blev det idag. Inte så mycket kanske tycker ni, men betänk att 5 varv på ringen motsvarar ca 50 varv på tex Kinnekulle, i alla fall om man räknar rena ban-km. Mitt första intryck blir, satan vad kuperat det är! Det märks tydligt i tex Fuchsröhe (stavning). Först rätt ner, bilen axar till ca 170 km/t, sen svänger det en aning vänster nere i botten, fjädringen trycks ihop och sen bär det av rätt upp! Helt otroligt! Videofilmerna som man tittat på har inte alls förmedlat detta. Andra intrycket blir, brutalt otäckt! Man vågar inte alls stå på som hemma på de svenska banorna. Dels kan man inte banan och vet inte alltid vad som väntar bakom nästa blinda krön, dels inger de halvmeter höga curbsen rejält med respekt. Dessutom kör jag en hyr-Opel som jag inte riktigt känner. Bilen var alltså en Opel Vectra 1,8 120 hk. Löjligt mjuk i fjädringen. Det är inget fel på balansen i bilen, svagt understyrd när man pressar på. Däremot niger, kränger och släger den pga standard svensson-fjädring. Svårt att få fason på när man är van vid bakhjulsdriven BMW 02 med ganska biffig fjädring. Bilen är dessutom helt fel växlad för ringen. Svårt att få hastigheten att stämma med en bra växel. Gennerellt sett vill jag ha en bil som är klart kortare växlad, och mindre skillnad mellan växlarna. Nåväl kul var det. många Porschar och tillomed en M3 CSL med kolfibertak och hela konkarongen fick jag se på parkeringen. Jag hann tyvärr nte titta så mycket på andra bilar som körde, jag hade kort om tid och ville hinna med mina varv. Körde på ca 10,5 minuter BTG. Kan banan hyffsat fram till Sverigekorset. Partiet efter Bergverk tyckte jag också gick rätt bra, behövde inte lyfta foten från gasen på en låååååång stund :-) Det var mycket ny asfalt, för mycket att räkna upp, dessutom hade jag fullt upp med att hålla mig på vägen, och lyckades inte memorera var den nya asfalten låg. /Anders C _________________ /Anders C |
||
Nej, jag är inte alls avundsjuk!!! Inte det minsta!!!!
Visst är den fantastisk!!! Precis som du skriver så är det höjdskillnaderna och de blinda krönen som överraskar till att börja med. Det finns ingen videofilm i världen, som kan förmedla detta på ett realistiskt sätt! Jag brukar säga att den banan har en extra dimension. De svenska banorna är tvådimensionella, medan ringen är tredimensionell! När du lärt dig hitta runt banan, tror jag även att tom Opelns utväxling strämmer bättre! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||
Du har inga bilder att bjuda oss på som sitter hemma och längtar och ser fram emot årets resa?
_________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||
Vad jag förstår så är du alltså där nu?! Precis som Peeter så är inte jag heller avundsjuk. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
Samma i måndags, körde om en bil och blev omkörd av en annan, bara att stå på. Ingen trängsel alls. Dock lite vägarbeten på banan, två tre ställen. _________________ /Anders C |
||
Nürburgring Premiären avklarad | 3868 besök totalt |