Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Spårval racebil vs standardbil | 1, 2 >> 8628 besök totalt |
Noterade när jag var på Ferrari weekend på Mantorp o såg bla. challenge bilarna hur dom gick in i Pariserböjen..det som förvånade mej var att dom allra flesta av dom körde innerspår i början av böjen..detta även om dom inte var jagade bakifrån
I Porscheklubben får man lära sig ett helt annat spårval dvs. att styra bilen mot vänsterkant efter start o målkurvan..ligga kvar långt till vänster för att sakta dyka in mot en sen apex och i princip kunna ta hela böjen i ett enda rattutslag... Har racebilarna sådan fart att dom aldrig "orkar" in till vänstern efter start o målkruvan eller vaffö är det på dette viset då? F1-bilarna körde vad jag såg däremot mera "rätt" i mina ögon.. Nu tror jag ju inte att dom inte vet hur dom ska köra utan bara nyfiken på varför dom kör som dom gör.. ..bara en fundering av en banamatör A)(L _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport |
||||
Mja hmm jooo, jag har inga tvärsäkra svar, snarare några funderingar och observationer....
Jag undrar om det inte är så att PCS-instruktörer vill att vi ska åka i ett för svansmotorbilar säkert spår, som kanske dessutom inte är helt uppdaterat för den förändring/utveckling som varit. Jag har börjat åka tillsammans med räserbilar på Knutan i år, tidigare har jag bara åkt banmöten där med PCS. Andra räserbilsförare med likartade bilar som min (9x4) tyckte att jag åkte ett "gammalmodigt" spår över NGK. Dom menade att man åker fortare om man åker rakare. Jag vet inte med säkerhet för det är min rädsla för NGK som begränsar farten där... Ett annat ställe är insvägningspunkten efter korta rakan upp mot hårnålen. PCS-banmötes insvängningspunkten är mycket senare än vad som förefaller vara optimalt för 9x4:or. Jag är dock inte alls säker på detta. Och vad gäller Pariserkurvan har jag ingen aning. _________________ Pär Hylander |
||||
Har aldrig kört Mantorp hur konstigt det än kan låta så jag kan inte uttala mig om hur man tar Parisern.
Ett ställe som skiljer sig markant på olika bilar är annars första vänstern i depåkurvssektionen på Gelleråsen efter rakan efter hårnålen (är ni med?). Den kurvan skall enligt skolboken och laptimern tas så att man slickar vänsterkanten innan man går in i den påföljande högern. De flesta singleseaters kör så. Många standardbilar driftar dock ut här och kommer därigenom att missa en optimal ingång i högern. Det är ju en avvägning mellan att hålla fart i kurvan och ingångs- VS utgångshastighet. Utgångshastigheten är dock extra viktiog här eftersom din utgångshastighet här styr din fart längs hela rakan. Ett annat exempel är TV-böjen / TV-krönet på Kinnekulle som har väldigt olika spår beroende på bil & förare. Knutstorps hårnål, Idioten, kan du i princip ta nästan hursomhelst. Du får en rakare utgång med ett senare apex. Idioten kan också tas med ett betydligt tajtare spår. Det är ingen skillnad. det går så sakta i allafall att det inte gör någon skillnad varvtidsmässigt. Jag hade förresten ett intressant "moment" på NGK krönet i somras. Jag svängde in lite sent med fullt spjäll på sexan över krönet. Känslan var kanonbra. "Antingen åker mitt personbästa eller så driftar jag ut" han jag tänka innan jag driftade ut... Annars är krönet och den efterföljande vänstern en härlig kombination. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||
Jag vet inte hur det ligger till med det där. Men när lillebror körde där för ett par-tre helger sedan så åkte han, främst i parisern, inte alls samma spår som de andra. Han höll ett tightare spår men kunde köra snabbare än de andra ändå. Tyvärr höll det inte för honom i racen, punktering i det första och i det andra sprack bromstrumman bak och bilen satte sig på rumpan...
Angående spår på Karlskoga så, när jag körde där i början driftade jag ut till höger men när jag testade att hålla ett tightare spår där för att få bättre fart genom högern kapade jag bra mycket med tid. Körde R5 Junior. Likaså på Kullen, där gled jag ut en bra bit medans de andra höll sig mot vänsterkanten. Kan göra fina omkörningar där genom att ta mer fart genom kurvan o sen köra "rakt" istället för att hålla vänster... Men man kör ju om där man får chans, oavsett om det är yttern, innern, ovanför eller under _________________ Mattias Nordenström |
||||
Det är ju också skillnad på det snabbaste spåret runt en bana och racespåret. Brassar man på för sig själv så finns det ju ingen som försöker tränga sig förbi, så då är det helt okej att lämna stora luckor utan att någon klämmer sig imellan och skall om.
_________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
Just högern in i Parisen finns det väl lika många spår som förare. Beror mkt på vad för bil man åker oxå.
Svår kurva innan man får koll, vilket jag nog inte fått än... |
||||
Spåren kan ju även bli lite olika beroende på tex förhållandet mellan sidogrepp och axförmåga.
Lite hästar, framhjulsdrift o slicks blir ju något helt annat än massa hästar, fyrhjulsdrift o gatdäck Fast det var nog inte anledningen i fallet med Ferrari Challengebilarna _________________ Magnus Thomé |
||||
...Har vi gått samma kurs, LHS? _________________ //Robban Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar... http://robsonsblogg.blogspot.se/ |
||||
Finns nog många exempel där det skiljer, har väl två som jag kommer på direkt, båda på Knutstorp
Efter rakan (ingången till Ronnie P), idealspåret som brukar läras ut är att man skall ligga långt ut till vänster hela vägen, gör det under en tävling och du har hela kön på innern . En annan fördel med att gå rakare in i den kurvan är att man kan bromsa lite senare (vilket kan behövas ibland). Ingången till Liton, där händer det också att bilar sticker in nosen om man åker för "idealiskt" in i den, då får man snällt flytta på sig och åka på yttern... _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
*harkel* VISSA kan ju behöva det ja... Men växlar man bara ner i tid så driver det fint utanför det svarta oxå har jag hört... |
||||
Ett annat "allternativ" (är egentligen inte ett allternativ om man har bråttom.) är att välja "rakfram-spåret" just där... Ganska djupt med småsten där... Å fråga nu inte hur jag vet det... |
||||
Min tur att EDIT: "Kom just på" att jag provat varianten "växla ner så driver det nog" igen Kvarnen på Kullen oxå... |
||||
Upptäckte ett nytt spår i Liton senast på knutan.. Provade svänga in lite tidigare efter lilla krönet och snedda nerför backen. Bilen satte sig bättre mot marken och man kunde vänta att bromsa tills man var ända nere i svackan. Det blev ju 2 apex i kurvan men det kändes betydligt snabbare och stabilare. Skulle vara kul att klocka tider genom det partiet och få svart på vitt på vilket som är snabbast.. _________________ /Arne Lindgren |
||||
Känns som en bra beskrivning på hur jag numera åker där också. Perfekt ställe för omkörningar om man har bra bromsbalans i bilen och kan bromsa sent. (Läs E30 ) _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Dax att förklara detta spår lite tydligare. För jag är trög som vanligt.
Menar ni att ni åker stumt ner för backen och först bromsar snudd i höjd med första apex!!!??? Känner att det var för längesedan jag åkte på Knutan... Minns ju inte riktigt hur jag åker där. Men den är svår den kurvan. |
||||
|
||||
Sparade trådar/FAQ Spårval racebil vs standardbil | 1, 2 >> 8628 besök totalt |