Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Trailbreaking och chassi setup | 2571 besök totalt |
Inte mycket snack här i körteknik delen, får se om jag kan blåsa lite liv i det hela. Jag föredrar körande framför mekande
Efterhand som jag lärt mig köra bättre och bättre så har jag börjat bromsa länge och längre in i kurvorna. Det här är en balansakt där det hela tiden gäller att hålla bakvagnen i styr. Bromsandet inne i kurvan är alltid begränsat av att inte tappa bakvagnen. Vad finns det för parametrar man kan skruva på i chassit som kan påverka detta? I korta kurvor med kort trailbreaking måste dämparna vara det viktigaste, medan i längre kurvor är det fjädrar/hämmare som spelar roll. Fallet som jag egentligen undrar över är en statisk trailbreak, jämför med en skidpad cirkel, fast med broms. Effekten borde bli ungefär samma som om man försöker ta en kurva med en framtung bil. Jag antar att föraren klarar av att broms så att hjulen inte låser. Kommer kränghämmarna har någon speciell betydelse här? och hjulinställningar, toe, camber etc?. Främre ytterhjulet kommer ju att vara extremt belastat. Det borde bli ungefär samma fall när man gasar ur en kurva, fast bakvänt. Och inte lika extremt eftersom man har mer bromskraft är motoreffekt. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
Jag brukar bromsa låååångt in i kurvorna för att få in a4an i kurvorna. Brukar köra med ca 0.2 bar mindre luft bak för att öka på effekten lite när det är konbana som gäller. Bilen blir mycket bättre med den setupen.
Kommer dock byta krängare samt dämpare på a4an nu inom kort då de börjar ta slut. Kommer bli intressant och se hur det blir då. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Trailbreaking och chassi setup | 2571 besök totalt |