Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? kurvtagningsteknik | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (17158 totalt) |
här kommer en dum nybörjarfråga! vid kurvtagning, så har jag fått för mig att man bromsar fram till apex, där man sedan gasar ut. men så har jag tänkt till lite och hört någon fågel kvittra, att man ska bromsa, släppa bromsen, balansera igenom kurvan och vid rätt tillfälle gasa sig ur.
Hur ska det egentligen gå till för att komma igenom kurvan så snabbt och smidigt som möjligt? MVH Fabian _________________ MVH Fabian Hallbom Team Blyfot Racing #13 Bygger på: Toyota Starlet -83 Rejsar i: Opel Corsa GSi -91 4-timmars.se |
||||
Du ska inte bromsa hela vägen fram till apex, utan bromsa så hårt du kan fram till den punkt där du ska börja din sväng(turn in). Sedan balanserar du bilen så fort som möjligt genom kurvan, för att efter apex gå på mer gas igen så du får fart ut på nästa raka.
Någon borde kunna lägga upp en logg med raceline färger så ser man enkelt hur man tar sig genom kurvan. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
ok tack! då var det uträtt, då hade det gått mycket fortare runt gellereåsen om jag tillämpat denna tekniken _________________ MVH Fabian Hallbom Team Blyfot Racing #13 Bygger på: Toyota Starlet -83 Rejsar i: Opel Corsa GSi -91 4-timmars.se |
||||
Det är bra i början att göra som du säger, bromsa när det är rakt, "rulla" till apex med lite pytte stödgas, och sedan öka på gasen vid apex (så mycket det går utan att det blir överstyrt). Lite mer avancerat är s.k. "trailbraking", där man även bromsar en del under början av kurvan, så mycket det går utan att man tappar baken på bilen. Tankeprincipen är s.k. Friktionscirkeln, där uppåt är broms, nedåt är gas och åt sidorna är sväng. Vid cirkelns ytterkant är maximala g-krafter bilen presterar. Under broms är man i kl12, och när man börjar svänga rör man sig längs ytterkanterna på cirkeln ner mot klockan 3 och 9 kontrollerat genom att kombinera broms och sväng. När man når apex eller strax före är man kanske vid 3 och 9. När man sedan accelererar rör man sig ytterligare ner förbi klockan 4 eller 8 ner mot kl6 när det är rakt igen. Detta är svårt och beror mycket på bilen, däcken, setupen och dig som förare för att klara - men är målet på sikt. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
det låter vettigt att det är det ultimata, stöder lite första tankegången med att bromsa fram mot apex. så för en perfekt kurvtagning så ska man bromsa så hårt som möjligt utan att låsa hjulen, släppa bromsen lagom mycket för att kunna ha friktion i sidled, styra in i kurvan och övergå till lättgas som ökar allteftersom kurvan planar ut. så för en nybörjare teknik nr1 och allteftersom man blir erfaren och kan bilen så alternativ nyss nämnda. en bra sammanfattning? _________________ MVH Fabian Hallbom Team Blyfot Racing #13 Bygger på: Toyota Starlet -83 Rejsar i: Opel Corsa GSi -91 4-timmars.se |
||||
Ja, fast med MaZ kommentar i tanken. Det är inte alltid det går! _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Min tanke var att hålla det enkelt. Trailbraking var en intressant upplevelse första gången jag körde 911'an på bana. Det ledde till sköna(inte så snabba och lite skrämmande) bakvagn släpp in i kurvorna... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Hehe, det är ju därför en hel del 911-or körs sakta i kurvorna och blåser om på rakorna när hk/luftmotstånd spelar roll... Lite nackdelen med en naturligt obalanserad bil. Alltså, det är svårt (omöjligt?) med vissa bilar, funkar inte alltid att trailbreaka. Då får man hitta andra sätt att köra. 911 typiskt kan gå på gas mycket tidigare p.g.a. sin viktfördelning när andra bilar kämpar med greppet i bakvagnen. Swings and roundabouts, som de säger på engelska. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Erfarenhet, att få så många timmar som möjligt bakom ratten så man blir "ett" med bilen ser jag som viktigt.
Känslan i ryggslutet, att veta vad som är på gång när man närmar sig gränsen för greppet är betydelsefullt för hur man kan hantera bilen. Personligen är jag känslig för stolen, den får inte vara för stor så man åker omkring i den, tight ska det vara för att förmedla maximal känsla. Jag har också haft stor nytta av feedback från åskådare med racingerfarenhet. Ibland gör man grejor som inte inte alltid finns kvar i minnet efteråt, men om någon vid sidan om banan uppmärksammar "du bromsade tidigt där" osv kan man få en tankeställare och förhoppningsvis rätta till det vid nästa tillfälle. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Det där är största behållningen av att ha en kamera i bilen för övrigt, man får en observatör (med exakt tidsangivelse) som berättar exakt vad som hände. Kan sabba vilket självförtroende som helst. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Sanningen är skoningslös Detsamma gäller att logga sina varv är riktigt nyttigt att kika på i efterhand att jämnföra med andra & inse att man inte kör så bra som man lurar sig att tro. Bromsar för tidigt gasar för sent mm Kör man med kamera i bilen kan det vara bra att koppla in en lampa till bromskontakten som syns i bild för då ser man när man går på bromsen. Vill man lyxa till det lite man en pot & kopplar till gaspedelen som är kopplad till en diodstapel som syns i bild som visar hur mycket man gasar _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Vill man ta det hela ännu lite längre så kan man lägga tre st bollar i en djup skål och sätta en spegel så de syns i bild. Då får man en mycket enkel och billig g-kraftsmätare. _________________ Magnus Häggström |
||||
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Det kanske låter tokigt, men det fungerar. Edit: Hittade ett klipp som visar hur det ser ut som. http://www.youtube.com/watch?v=OClbH _________________ Magnus Häggström |
||||
Aha!, tyckte jag kände igen idén . Drift Bible har man ju sätt några gånger, ganska smart det där med bollarna i skuffen. _________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||||
Skulle gissa på att dom bromsar mot varandra, så att det blir lättare att se vad som händer. Med en boll är det nog risk att den hoppar ur skålen vid häftiga manövrar. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Mina 50 öre;
På framhjulsdrivna, relativt motorsvaga bilar, så släpper jag inte gasen helt utan "drar mig ur" kurvans apex. Strävar att få framhjulen i färdriktningen asap för att därefter öka vinkeln på högerpedalen när tillräckligt fäste ges. Släpper man gasen inför kurvans apex brukar jag få sköna lastväxelreaktioner och understyrning. Bilar under 150 hkr behöver nog inte bromsas så mkt öht på Svenska banor - om man har R-däck som är lagom varma. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? kurvtagningsteknik | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (17158 totalt) |