Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 Carrera RS 1992 | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19 >> 149 besök senaste veckan (129541 totalt) |
Missljudet. Kopplingen är fin. 87% komp läckage på cylinder 4. Låter som en pysande ballong när man drar runt motorn för hand på den cylindern. Jag gissar på sprucken topp men det återstår att se. Ironiskt att dessa motorer går "lika bra" på 5 cylindrar. Har inte märkt något effekttapp och inte heller syns det på varvtiderna på GR. På dessa bilar lär man känna varenda ljud och varenda liten vibration, och ingen skillnad förutom ett pysande bubbla ljud på tomgång. Lite kärlek och arbete så är den som ny igen:) _________________ jonas Blom |
||||||
Ligger på konstanta 1,34 på Gotland ring. Den kan som snabbast utan slicks gå 1,32 med rätt förare skulle jag säga. Så snarare att varvtid inte har med effekt att göra, utan kurvhastighet. Det kommer ju att visas sig när den är nyrenoverad om det är nån skillnad. Misstänker att cyl 4 läckt länge, haft en tendens till detta ljud så länge jag vill minnas men trott det var ett vinande från fläkten. _________________ jonas Blom |
||||||
Med en "leakdown tester" bör man kunna komma med en bra gissning vart det läcker. Sprucken topp låter ovanligt. Ingen krökt ventil eller läcka mellan cylinder och topp? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Kört leak down på den. Cyl4 utan komp. Tror säkert det är läckage mellan cyl/topp. Men frågan är varför. Håkan solanders topp var sprucken när han hade liknande ljud/symptom utan någon direkt effektskillnad på bana. Om några veckor behöver jag inte gissa. _________________ jonas Blom |
||||||
Intressant!
På de 3.6or jag varit med att plocka ned (3st inkl min egen) så har alla läckt mellan cylinder och topp. Kanske inte kompression men olja och kladd. Man såg också att topparna rört på sig, ytorna hade "gnuggat" mot varandra. 3.6an har oftast inte dilavar skruvar, men en del har det (kanske bara turbon). Jag tror man behöver använda bättre pinnskruvar för att hålla ihop paketet. Men har toppen spruckit så hjälper det väl inte. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Tyvärr får man räkna med toppläckage på dessa motorer efter ett tag så länge man inte kan svetsa toppen mot cylindrarna (vilken man till slut gjorde på tidiga 956:or). Topparna är luftkylda utan någon som helst "termostat", och topptemperaturer varierar beroende på last och varvtal. Hög last/låga varvtal = heta toppar. Höga varv men låg last = kalla toppar. Varje gång man gasar och släpper ändras CHP och termisk expansion leder till slut till läckage. Det hjälper inte så mycket med kralligare pinnbultar. Dilavar skulle expandera bättre "i takt" med annat och därmed leda till mindre "gnugg" men de rostade och gick gärna av istället Dock är det ovanlig med spruckna toppar. Jag gissar på en icke-tät ventil och/eller ojämn tätyta mot topparna. (Jag har för mig att 3.6:or har en O-ring i metall som ska hålla lite bättre mot läckage...) P.S. Jag har för mig att t.ex. 914:or hade folkamotorer med primitiv "termostat" i form av en kuliss som åkte upp/ner och blockerade kylluften mha en tempstyrd bälg...egentligen elegantare lösning. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
914 har en termostat men den är bara för snabbare uppvärmning av motorn, termostaten stryper luftillförseln lite när motorn är kall, när motorn är varm så är det alltid fullt blås över cylindrar och toppar
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Visade sig att det läckt länge mellan topp cylinder på 4an. Godset i både topp och cylinder förstört. Blir en totalrenovering av motorn. Kanske inte så konstigt att det inte blev försämring av varvtiderna, men kanske blir förbättring nästa säsong. _________________ jonas Blom |
||||||
3.8 sats, porta topparna lite lätt, större insugsventiler.
Det finns lite att vinna på att "snygga till" insugsportarna och övergångarna mot ventilsätet, utan att man förstorar portarna. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Udda med sprucken O-ring. Är det verkligen så illa att du måste byta topp/cylinder? Så länge spåret är OK borde det räcka med ny O-ring. Teoretiskt skulle man t.o.m. laga eventuella gropar i spårytan med TIG:en, svarva spåret plant och sätta ihop allt med ny ring. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Troligen inte räddningsbart enligt Dick på Perrys motor. Men det återstår att se. Min kunskap räcker inte till här och litar till fullo på hans ord efter alla år. _________________ jonas Blom |
||||||
Alltid trist med oförutsedda renoveringar (jag vet)
Hoppas att du väljer att använda original prylar och inte trimma med 3.8 sats osv. På din bil (RS) är det mer värt med original. Bara en tanke... _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||||
Så länge man inte skriver något om det här så är det ingen som vet eller kan bevisa det utan att dela motorn.... Å andra sidan ger en 3.8 sats ganska lite i förhållande till kostnad, om man inte måste byta. Men det är nog inga problem att hitta en fin ersättningscylinder. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Blir nya originalgrejer! _________________ jonas Blom |
||||||
Både cylindrar och toppar har rört på sig. Dock satt allt fast vid nedmontering. Nu blir det helgängade 993 pinnbultar runt om som skall klara krafterna som blir bättre. Dessa bultar är även det som porsche har som utbytesdel i uppdaterade PET.
_________________ jonas Blom |
||||||
Samtliga toppar har rört på sig mot cylindrarna. Man ser här hur spåret bildats, de ska vara helt plana. 6nya cylindrar och kolvar verkar behövas då cylindrarna vid mätning med mikrometermått är ovala 0,6-0,8. Vissa ej kännbara repor finns i cylindrarna. Kan själv inget om detta utan vidarebefordrar infon från Dick, Perrys som gör jobbet. _________________ jonas Blom |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 Carrera RS 1992 | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19 >> 149 besök senaste veckan (129541 totalt) |