Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Är din bil säker? | 1, 2, 3, 4 >> 29 besök senaste veckan (113595 totalt) |
Hur vet du egentligen om din bil är säker?
De flesta förare frågar sig nog om de har gjort rätt när de valde bil och byggde i ordning den. Jag ska försöka reda ut lite enkelt hur ni kan känna er lite tryggare ute på banorna. Vem är då jag? Jag heter Rickard Johansson och är ägare av Safety by RJ som sysslar med motorsportsräddning och säkerhet. Jag har 12 års erfarenhet av motorsporten och har under dessa år arbetat med STCC, Dragracing EM, SDS samt flertalet andra serier och evenemang. Jag är som enda skandinav medlem i International Council of Motorsport Science som är en uppslutning med representanter ur all de större serierna och förbunden i internationell motorsport såsom FIA, Nascar, IRL, SFI, WRC, F1 samt många fler. Till vardags arbetar jag som brandman och har därför möjligheten att arbeta med säkerhet på heltid. 1. Att välja bil Vad ska du välja att köra för bil och varför är vissa bilar säkrare än andra? Att bestämma om man ska köra en coupebil, cab eller kanske till och med en sportvagn eller formelbil så måste du alltid fråga dig, passar den mig och är den gjord för det jag ska använda den till. Väldigt få bilar idag byggs med primära uppdraget att köra bana. Det finns ett fåtal sportvagnar och formelbilar som uppfyller detta, men de flesta bilar idag är egentligen gatbilar som anpassas med burar eller bågar för att kunna köras på bana. En sak som kanske är det mest vanliga när vi ska skaffa en bil är att man ofta köper en färdig bil. Man hittar en SSK-bil som är i vettig kurs och då ser man ofta en sak, bilen passar inte föraren. Lika mycket som att man aldrig kommer att kunna gå bra i storlek 39 på skorna om man har 43:or så kommer man aldrig vara säker i en för liten eller ibland för stor bil. När man skapar en bra racebil så skapas den efter en idealperson eller en specifik individ och då är skyddet anpassat till den storleken. När ni nu köper en begagnad bil så måste ni börja kolla om ni kan sitta i bilen utan att slå i bågar eller bur med kroppen. Se också till att ni har tillräckligt avstånd till rören för att inte slå i skallen om taket bucklas in lite eller bältet sträcks. Se också till att ni får plats med benen utan att sitta för ihoptryckt för det kan ge betydligt mer skador än att sitta med utsträckta ben. Några enkla hållpunkter är det jag skrev i en tidigare tråd. Har ni en hjälm som klarar mer än en smäll? Vissa standarder testas bara för en smäll Har ni en hjälm som tål brand eller har ni syntetinredning som smälter vid brand? Har ni ett HNRS som håller fast nacken och huvudet vid en rullning eller kraftig smäll? Är bältet installerat så att det inte glider av era axlar vid en rullning? Har ni ens stol som är stabil och inte flexar allt för mycket vid en smäll? Har ni en hjälm i rätt storlek, så att den inte vandrar på huvudet? Är ni tillräckligt stor eller liten för er bil? Många gånger ser man för stora personer i en på tok för liten bil vart åker armarna vid en rullning? Åker ni öppen bil så finns en risk att armarna hamnar i mellan mark/asfalt och bil Jag kommer att försöka gå igenom alla de biltyper vi stöter på ute på banorna och hur man bygger en säker bil i denna tråd. _________________ Rickard Johansson |
||||||
Karossbil(Closed car)
Detta är nog den vanligaste bilen vi har och den som ger oss mest problem faktiskt. Beroende på hur fort du vill köra så kan man antingen köra med bil utan extra skydd, eller med båge eller bur. Vi kan även dela upp det på äldre och nyare bilar, i och med att skyddet har ökat med åren. En BMW från 84 ger inte så mycket skydd medans en Impreza från 2011 skyddar dig väldigt bra. Det vi måste ta i beräkningen är att denna bil skapades en gång i tiden av ingenjörer och konstruktörer som ville se till att man tog en passagerar eller förare genom en vanlig trafikolycka i rekommenderade väghastigheter på ett säkert sätt. Det fanns aldrig i den huvudsakliga beräkningen att man skulle fightas på en bana. Sedan kom en ingenjör eller konstruktör in i bilden och skapade en racebil av denna bil. Utan att ha kommunicerat med den första som skapade bilen så såg han till att bilen kunde skydda en racerförare genom en racekrasch på en bana i avsevärt högre farter. Detta skapar en situation där det inte finns en oavbruten kedja i konstruktionen. En av de aspekterna är att en bil byggs för att passa en individ som är vi säger max 195 cm lång. Lägg på detta till en bur eller båge som begränsas av den inre takhöjden. Vi ska in med ett 42 mm rör och lite distans till taket och har nu skapat en bil som man inte kan vara längre än 188 cm för att köra. Sedan så lyfter man ut den mjuka stolen som man sjunker ner lite i och sätter i en hårdare racestol med lite stoppning för att kunna sitta säkrare. Nu har vi tagit bort ytterligare 2 cm av maxhöjden och är nere i 186 cm. Vi ska sedan ta på oss en hjälm som bygger några centimeter och vips är maxlängden i denna bil 182 cm. Lägg sedan till att vi vill ha lite distans för att vara säker att inte slå i buren och alla över 180 är för stora för denna bil. Som ni ser så har vi skapat en säker bil, men vi har också skapat en begränsning vem som kan köra den. Moderna vs. gamla bilar De senaste åren har utvecklingen inte bara gått fort, den har sprungit. Många bilar idag på marknaden har högfastighetsstål i profiler eller till och med inkapslade störtburar i stolparna. Borstål är ett av de populäraste materialen att arbeta med. I många nya cabbar har vi borstålsrör i vindruteramen som ska fungera som en störtbåge. Som jag nämnde titigare så har vi Subaru Impreza Rally Spec som har dubbla borstålsrör i b-stolpen. Detta ger bilen ett enormt mycket högre skydd än en 20 år gammal bil. Tyvärr tar inte homologeringar och specar hänsyn till detta utan alla bilar räknas som samma i reglerna. Det finns idag bilar ute på marknaden som egentligen inte skulle behöva en störtbåge utan den sitter där för reglernas skull om vi ska hårddra det. Så en rekommendation är att verkligen kolla vad man ska köra för bil. Vad fanns det för krockskydd i denna bil när den var ny och hur bra var den i krocktester. Volvo och Saab är bilar som av denna anledning är bra att bygga på. Kolla 10 minuter in i detta top gear-klipp så kan ni se lite skillnad. http://www.youtube.com/watch?v=4qnfS FIA vs. SFI Vad är då skillnaden i mellan dessa standarder? Skillnaden är hårda eller mjuka bilar. FIA har en tanke om att bygga den universella bilen som ska fungera för allt. Dessutom måste vi ha en bil som attraherar biltillverkarna i rally och racing och då måste vi ha orginalkarosser. Nackdelen med orginalkaross beskrev jag i stycket ovanför, nämligen kompromissen. Sedan så vill man skapa mjuka bilar. I och med att alla krascher innehåller energi som måste någonstans så har man resonerat på det sättet att om bilen absorberar energin genom att tryckas ihop så minskar vi kraften på föraren. Det sättet är ej unikt för dessa bilar utan principen hittar vi i de flesta bilar ute på banorna, men systemet är unikt för dessa bilar. Att bilen ska kollapsa som ett plockepinn innebär att det enda stabila som finns i bilen är bottenplattan som ska hålla stol och bälten. Man var också tvungen att ha stolar som kunde flexa mycket för att kunna vika undan om bilen trycktes ihop på sidan. Dock har senare års forskning visat att det viktigaste vi har är att vi håller föraren still och helt fast och detta är en dålig ekvation med flexande stolar och långa bälten. I och med att bältena fästs många gånger i bakaxeln så är de överliggande delarna av bältet upp till 2 meter långa, om då bältet sträcker sig 20 % så kan vi inse att det inte håller fast någon särskilt bra. Har vi dessutom ett HNRS så är risken stor att bältet glider av på en sidan och vi får en rörelse som vi ser actionhjältarna använder på skurkarna när de ska bryta nacken på dem. När FIA skulle skapa t.ex s2000 så skulle man göra en bil som kunde användas för både racing, rallycross och rally. Tyvärr är förutsättningarna annorlunda vad vi kommer att möta under vår körning. En rallybil riskerar att köra in i stenar och träd medans en banracingbil riskerar att ramma in i en annan bil och dessa olyckstyper är avsevärt annorlunda. FIA har nu börjat att närma sig SFI vad det gäller att konstruera vissa bilar, men tyvärr kan vi se t.ex NGTC som fortsätter på samma princip som s2000. SFI har aldrig skapat egna standarder utan arbetar på uppdrag av olika serier för att ta fram standarder och det är den stora skillnaden. SFI finns involverat i allt från rally, racing till monstertruckar och vill bygga hårda bilar. Genom att bygga en bil som bibehåller ett intakt rum runt föraren så kan vi sätta in en enormt stabil stol och fästa bälten i burkonstruktionen och kapa ner bälteslängderna enormt. SFI-bur där ni ser stöttan bakom stolarna som man fäster bältena i istället för i bakaxeln eller golvet. Nedan ser ni en SFI certad Porsche Det finns idag otroligt spännande bilar ute på marknaden som skulle vara ett bra köp för den som vill köra enklare race eller bara leka på banan. Spec B är ett nytt koncept i USA som ska underlätta insteget till riktig racing. Kanske en Kia: http://www.gotbroken.com/2012-kia-ri Med en prislapp på 14 000 $ är det ett billigt alternativ som samtidigt är säkert. Nationella reglementen Det finns även nationella reglementen som avviker från FIA:s normala tänk. Styrkan med ett nationellt är att serieägarna kan själv styra hur man vill ha bilen byggd. Tyvärr innebär detta att man får en mindre marknad att sälja sin bil på då man inte kan sälja den till andra länder eller serier. Ett bra exempel på ett sådant reglemente är v8 Supercars i Australien. Om man då vill bygga en säker FIA-bil? Det finns kryphål för att bygga säkra bilar även i FIA. Ett bra exempel på det är den Mini som nu körs i WRC av Prodrive. Här insåg man att orginalkarossen inte skulle duga för ändamålet så man kör egentligen inte rally med en Mini Cooper utan det är en Mini John Cooper Works och det innebär att man flyttat bak b-stolpen samt modifierat bredden. Denna modifikation innebar att man kunde lägga till ett påkörningsskydd på sidan såsom Nascar har. Camaro Cup är även det ett exempel på nationellt reglemente i FIA. Mer om den typen av bilar i delen om rörramschassien. Cab Serieproducerade modeller Att köra cab på banan är nog mer vanligt på trackdays än på tävling i Sverige. Att köra utan tak ger en känsla att vara närmare de naturkrafter man vill uppleva när man kör på banan, men det ställer högre krav än att köra med en hel kaross. Helt plötsligt sitter du oskyddad för grus, stenar och föremål från andra bilar. Om du rullar finns en chans att du får armarma imellan bilen och marken och detta kan ge ireparibla skador på armarna. Om vi kollar i dragracingen så får man inte köra öppen bil utan armstraps som håller fast armarna och ser till att de inte åker ut. Detta är svårt i banracing när man svänger mycket men problemet måste forfarande belysas. När du köper en cab så se till att den är i din storlek. En karossbil är lätt att se om den är för liten då man inte kan sitta rak i den utan slår i taket. Men en cab har ju inget tak så se till att du har huvudet under störtbågen och att du också får plats med hjälmen. Att ha huvudet stickande utanför vid en rullning kommer att innebära att du tar första smällen med huvudet och inte med bågen eller buren. De moderna cabbarna som finns idag ute på marknaden sedan några år har alla ett enormt bra skydd i sin grundkonstruktion. Borstålsrör i vindruteramen och störtbågar ser till att du sitter bra skyddat om du inte kör allt för fort. Men om vi kollar på de gamla cabbarna så ska vi inte lägga allt för mycket förtroende i en Miata från nittiotalet. Hamnar vi ännu längre tillbaka så har vi bilar helt utan störtbågar och de passar bra för cruising och biluställning eller lugna varv runt banan. Kolla på denna film så kan vi se hur mycket en cab från nittiotalet tål vid en rullning http://www.youtube.com/watch?v=Cd2UO Test med en Miata, observera armarna http://www.youtube.com/watch?v=8hW7x En till miata http://www.youtube.com/watch?v=vGHzy Miata med fullbur http://www.youtube.com/watch?v=OfWjX Modern cab Se hur intakt vindrutan är efter några varv http://www.youtube.com/watch?v=72AfD Lite olika moderna bilar. Observera vad som händer om man inte sitter riktigt fast http://www.youtube.com/watch?v=K6h7w Som ni ser så har modernare bilar tekniker som skyddar vid en krasch så länge ni sitter helt fastspända. Så se verkligen till att kolla upp bältena om ni åker cab så ni är enormt exponerad. Se även till att ni åker med integralhjäm för att skydda er riktigt. Kollar vi på en känd krasch som skett så är Massas olcyak ett bra exempel på vad som kan hända. Han körde lite fortare än vad trackdayåkaren gör men skadorna blir de samma. http://www.youtube.com/watch?v=TA80- Efter hand krasch så har man förstärkt FIA-hjälmarna för att skydda mot lösa föremål. Locost och kitcars En annan modell som är populär är super seven kopior, caterhams och shelby-modeller. Med enkla medel bygger du en egen bil som är rätt så kvick runt banan, men som ofta saknar säkerhetstänk. En serieproducerad cab från någon av de större biltillverkarna har sidoinkörsskydd samt konstruktioner som är testade. Ett eget bygge saknar oftast dessa detaljer och exponerar dig som förare för andra bilar eller en rullning. Att få sladd och bli påkörd från sida innebär att du kan få stora skador på ditt bäcken och det kan innebära stora blodförluster snabbt. Vid en rullning är du väldigt exponerad i och med avsaknaden av en bärande vindruta. Kolla på bilderna nedan så får ni själv fundera vad som kommer att hända om vi lägger den första med bara en båge på tak. Tänk på att dra en linje i mellan fronten(som mest troligen kommer att tryckas ihop en bit och toppen på bågen, är förarens huvud innanför den skyddszonen. Jämför med denna bild och så förstår ni vad jag menar med skyddszonen I och med att man bygger en bil utan en sedan tidigare skapad skyddszon måste man lägga lite mer krut på att skapa den själv. Sidosträvor som skyddar för en påkörning från sidan och en hel bur istället för endast båge ger så mycket mer när man ändå ska bygga sig en bil. Vårat säkerhetstänkande och samhällets utveckling har gått en bra bit sedan 50-talet då många av dessa konstruktioner kom ut på marknaden. Motorerna har blivit starkare och hastigheterna har blivit högre. Tänk även på tankplacering och val av tank då ni bygger eget. Då konstruktionen inte är lika skyddande så är det lätt att tanken skadas vid en påkörning med brand som följd. Tänk på att ni vill bygga en rolig bil för banan och inte en för parad och utställning endast. Ibland måste funktionen väga över utseendet. Sportvagnar Den som är lite mer biten på bankörning kan välja att bygga en riktig sportvagn. Ginetta är ett bra exempel på en bil som är byggd för att köra på bana. Istället för att bygga in en båge eller bur så har an byggt ett skal runt en bur. Fuelcell och FIA-bur är standard och detta gör att man är lite mer skyddad än en vanlig gatbil. Formel-bilar Kanske den biltyp som är mest synonym med racing. De flesta har koll på vad F1 är och det ger en stor igenkänning hos allmänheten. Att bygga en totalt ändamålsenlig bil ger den optimala banbilen. Dock finns Formelbilen i alla skepnader och former. Oavsett att de ser liknande ut så finns enorma skillnader i de bilar som rullar ute på banorna. Nackdelen med en formelbil är att man sitter framför motorn och har egentligen ingen ram som skyddar föraren vid en frontalkrock. Detta har man skyddat sig mot i F1, F2 och IRL med att skapa krafiga deformationszoner och monoqouer som dels absorberar energi och skapar en säkerhetszon kring förarern. En Formelbil ger även möjligheten att ha korta bälteslängder och skapa ett tight utrymme kring föraren. Kollar vi IRL så har man till och med extra insatser i mellan benen. Backar vi tillbaka till sjuttiotalet så kunde vi se olyckor där nosen slagits av och förarens ben stack ut framtill. Men genom att skapa deformationszoner samt förlänga avståndet så är man mer skyddad. Att vara F1-förare på sjuttiotalet innebar att en av fem förare dog på banan. I dag var det 18 år sedan Senna och Ratzenberg fick sätta livet till. Kollar vi i IRL så har vi precis gått vidare från Dan Wheldons tragiska död i fjol. Typiska olyckor med formelbilar är dels att man tappar fäste i kurvorna då biltypen tillåter till höga farter i kurvorna. En annan typiska olycka är wheelclimbs, det är alltså när två bilar kör ihop och den ena bilens hjul klättrar upp på den andra bilen och bilen tar luft och blir luftburen. Om det är hjul mot hjul kan denna typ av olycka kasta upp en av bilarna väldigt långt upp i luften och bilen kan börja rotera. http://www.youtube.com/watch?v=wv8X8 I slutet av detta klipp ser ni tydligt hur bilen klättrar. http://www.youtube.com/watch?v=iZy-t Tyvärr finns det fördelar som också är nackdelat när det gäller formelbilar. Lika snabbt som man är ute ur kupén vid en brand så är man exponerad för elementen och allt som kommer utifrån. Massa som vi pratat om tidigare är ett typiska exempel på vad som kan skada en formelförare. Av denna anledning så impregnerar många formelförare sina overaller för att de dels inte ska suga åt sig väta, men de ska inte heller suga åt sig bensin. Om bilen framför får ett läckage så blir lätt overallen en svamp som suger åt sig och vid en följande påkörning så är det lätt hänt att overallen fattar eld. Simona de Silvestros brand http://www.youtube.com/watch?v=78SIe Tony Kanaan fick ett haveri vid tankning. http://www.youtube.com/watch?v=ZOi3n Metanolbrand vid ett depåstopp http://www.youtube.com/watch?v=ch2Mi Fortsättning följer _________________ Rickard Johansson |
||||||
Intressant tråd! Alltid kul med säkrare bilar typ.
Jag inser att jag nog inte har en så säker bil. E30 är nog mjuk som smör vid en smäll. Fast jag intalar mig att slalom på ett flygfält är en relativ ofarlig sysselsättning. Iaf jämfört med körningen i trafiken på väg dit... Planen är iaf att sätta i en clubsportbåge samt trycka in ett bälte. Budgeten är dock en smula begränsad... _________________ |
||||||
Sticker ut hakan lite.
Säkerhet är såklart alltid bra och ingen vill väl bli skadad för livet. Jag dras själv med en nackskada från en krasch med min rallybil men trots det så är... "faran" är en del av motorsporten för mig, man söker sig till situationer som en "vanlig" människa inte hade hanterat. Precis som klättring, BMX, skidåkning eller Motocross etc. Tas faran bort försvinner även spänningen och nöjet - det gäller att hitta balansen. Det hade varit intressant att se statistik på antal skador per race-mil som körs, mot skador i trafiken. Min uppfattning är att det är en rätt hög säkerhetsmedvetenhet på motorsporten i Sverige bland gräsrots-utövarna. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Jag frågade om Rickard kunde tänka sig att skriva en grundgenomgång, en sorts bas-faq kring säkerhet för track days och gräsrotsracing, vilket han sa ja till
På trackdaysidan så finns kanske en del utövare som undrar vad för steg man ska prioritera o så. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Sant och väldigt många myter att slå hål på. Gatbilar på bana är ett märkligt kapitel i sig, en enkel rekommendationslista / prioriteringslista hade varit kanon. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Det viktigaste som finns för att förstå varför vi gör på vissa sätt är kunskap och att kunna sin historia. När jag skrivit klart kommer ni se att upplägget blir så att den som bara vill ha en basic info kan få det i början och behöver inte läsa mer medans den som vill grotta ner sig lite mer i sin säkerhet har den möjligheten längre ner i tråden..
Jag tror att det finns många därute som lever i en viss okunskap kring varför racingen ser ut som den gör idag och kanske får en mer komplett bild och schysstare bild av sporten om man förstår skillnader och utvecklingen. Sedan är det som Svartlock skriver att faran är en del av sporten och det kommer att komma upp mer om den aspekten framöver. Det viktigaste är att vi använder det material och de resurser vi har så bra som möjligt. Ett fel installerat bälte kostar lika mycket som ett korrekt installerad. Det är kunskapen som skiljer dem åt. Det är därför vi ska hjälpas åt att använda dessa resurser så bra som möjligt för att förhindra att någon av oss blir skadade.
_________________ Rickard Johansson |
||||||
Huvudet på spiken _________________ //Mattias Gripenland |
||||||
Kommer följa denna tråd med intresse.
Jag tackar och bockar till Rickard och Mattias som delar med sig av sina kunskaper på detta forum. Från en som har haft risk som hobby i snart 30 år men ändå är riskavert. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||
Lite bildexempel på vanliga misstag vid installation hade varit trevligt, är det något du kan fixa? Gärna kombinerat med bider på hur det egentligen ska se ut.
Själv sitter jag sannerligen osäkert för stunden, sitter dock hellre i min Porsche än i en E30 från 80 talet men det är ju låååååååååååååååångt från säkert i moderna mått. Det enda som hänt i säkerthetsväg påi bilen är en FIA stol. Dock är det som sagt rätt säkert jämfört med att syssla med utförsåkning, downhill, MC osv osv. Men nöjet av att köra gammal bil på bana är svårt att slå så jag kommer nog fortsätta ett tag till Men säkerhet kostar, och inte så lite heller, men det kommer nog gå åt rätt håll framöver även för egen del. Ända gången det kännts lite jobbgt var på ringen när det går 200+ mellan räckena.. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Ett extremt men konkret exempel: Kunde Richard Göransson klarat sig från ryggskada efter kraschen på Jylland Ring om BMW Motorsport konstruerat bilen annorlunda?
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Med risk att sticka ut hakan så skulle jag vilja säga att om han haft rätt stol, rätt bältesinstallation och ett anpassat nackskydd så skulle han ha kunnat kliva ur bilen själv. Det är inte ofta vi ser en smäll med 0 grader i offset, dvs en smäll rakt in i ett räcke. Alla skydd ska vara anpassad för just o graderssmällar. Jag och JP har haft väldigt mycket dialog med Richard kring hans skydd i den nya TTA-bilen och han är nu en förare som verkligen brinner för att göra sitt yrke säkrare. Ett resultat av detta är att man kommer att åka en stol rekommenderad av oss(Racetech) samt ett hybridskydd i TTA-bilen. Bältesvinklar och inställningar har setts över och med TTA-bilens design så kommer samma scenario som i Jylland mest troligen resultera i plåtskador och inget mer. Kompletterat faq:en med info om cabbar. _________________ Rickard Johansson |
||||||
Tack för tipset. Jag ska fixa fram lite bilder på typexempel och lägga upp inom kort. _________________ Rickard Johansson |
||||||
På tal om cab och säkerhet.
Populära hembyggda öppna smala klassiska konstruktioner då? Liknande nedan: http://www.youtube.com/watch?v=LATwS En ordentlig bur, stol, och bälten hade säkerligen skyddat under rullningen, eller om bilen inte rullat utan ställt sig på tvären med efterföljande bil inplogad i sidan, men det förekommer ju ibland bara en enkel båge i knapp huvudhöjd. (Tyvärr i detta fall inte ens det) _________________ BMW MC-klubben |
||||||
Sedan kan man ju fråga sig hur banan kan vara godkänd med en sån liten avkörningszon efter en lång raka? _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Det är väl så enkelt då Danmark inte har bättre alternativ så godkänner man körning. _________________ Roland Johansson |
||||||
Tack för massa info!
Det jag tänkt på är att när man bygger en hederlig gammal bil till lite banåka så sitter oftast stol och framförallt delar av bältet i ett mjukt golv som kan ta vägen åt många håll vid krasch. Var går gränsen av vad en fet 50årig trackday åkare klarar av i styvhet på bilen utan att gå sönder när det smäller. En topptränad förare klarar givetvis flera ggr mer men kanske om man har en rejäl stol med öronlappar, HANS och bälte klarar man givetvis mycket mer då de håller ihop kroppen. Sen förstår jag inte varför man inte har typ fönsternät på en cab runt föraren. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
Bra informativ tråd!
Om vi pratar nyare bilar med krockkuddar och krockgardiner, finns det någon info hur den utrustningen påverkas av en helbur eller halvbur? Framförallt tänker jag mig krockgardiner, kan de fungera på det sätt som det är tänkt om en bur sitter i bilen? _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||||
Sparade trådar/FAQ Är din bil säker? | 1, 2, 3, 4 >> 29 besök senaste veckan (113595 totalt) |