Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
![]() |
1 besök senaste veckan (7872 totalt) |
Var och körde på Gelleråsen igår. Det regnade från och till stora delar av dagen så jag tog upp det jag började öva på förra banträffen, dvs på Knutan där det var blött länge under dan, nämligen att bromsa med vänsterfoten för att se om jag kunde få till lugnare växling mellan gas och broms.
Det var "intressant" väderlek på Gelleråsen, stor humor när det varv efter varv stod som spön i backen i depåsvängen under exakt tvåhundra meter, var uppehåll på rakan, småduggregnade i trösen och var uppehåll resten av varvet ![]() Hursomhelst, absolut första passet under dan var torrt och mitt sista pass på dan var i princip torrt. Video från slutet på dagens sista pass här nedanför. Utvarv, ett varv med lite trafik och sen två bra varv. Sen ett lugnare varv och sen passet slut. Mina tankar från dan: - Går kanske in lite tidigt i trösen. Osäker... Känns okej. - Esset är skoj ![]() - Blir inte klok på Ejes eftersom jag inte hittar ett bra sätt att både "vända runt" snabbt och även få ner pulvret i backen. Känner mig inte nöjd eftersom jag "inte får till det klockrent" liksom, men övar gärna vidare ![]() ![]() ![]() - Hårnålen. Funkar. Känns inte klockren in i och precis förbi apex. Men det kan hända att just den biten inte är så supernoga, det viktiga är att gå på fullt ut mot exit och det tycker jag funkar. - Snabbvänsterknixen. Oj vad den är skoj ![]() ![]() - Snabbhögerknixen. Inte så mycket att orda om tror jag. Efter höger apex så går jag numera ganska flackt tvärs över banan mot vänster kant under svängbromsande ( ![]() - Depåkurvan. Svängbromsar numera (från och med igår alltså ![]() Glöm inte att välja HD / 720: Nedladdningsbar loggfil: https://rejsa.nu/im/_log_general/log Här i grafen kan man se att varv två, det röda så kan jag inte hålla ner fullt ut ur esset, det är alltid lite på håret att det går att hålla ner 100%, blir ofta ett litet litet kort avsläpp om jag inte sätter det helt rätt. Power oversteer ![]() Nollsummespel i Ejes. Ena mjukare inbromsning in med högre och senare Vmin, den andra snabbare in och snabbare ut men lägre och tidigare Vmin. Utjämnar varandra! Fast det kan ha varit ett litet bakvagnsläpp på vägen ut som pajade det ena.... Får kolla i videon om det går att se. I hårnålen så är det ombytta roller vilket varv som har lägst Vmin. ![]() Blött och Michelin Pilot Sport Cup: (notera kameramonteringen, en kamera tyckte det var lite väl blött men den piggade på sig så småningom ![]() ![]() _________________ ![]() |
Ingen som vågar sig på lite konstruktiv (eller möjligen destruktiv
![]() Hur tar ni Ejes? Djupt ner och vänder i lite V och full pelle ganska tidigt efter botten på V't? Eller ett mjukare och tajtare spår där man ligger på en högre minimifart men är på den lägre farten mycket längre tid? Eller ett vitt U-spår som ligger nära vänster kant ganska tidigt och en bit in i svängen innan man väl släpper vänsterkanten? _________________ ![]() |
Kan tyvärr inte ståta med en CSL,
![]() Det känns som det går långsammare på 3:an,men man slipper en växling mitt i kurvan + att det oftast sprätter till på 2:an, och man får slå av en aning. Annars kör jag stort sätt samma spårval genom kurvan som du. Måste vara optimalt ![]() ![]() _________________ Erik Fornå BMW M3 E46 2003 (SÅLD) |
Här en hel bunt varv med en passagerare (en erfaren glad hojåkare) med i bilen:
klicka på HD: En inte helt optimal bil när det regnar nästan hela dagen: http://www.youtube.com/watch?v=fnP_0 ![]() Andra bilar som syns i filmen är BMW M3 GTS ![]() ![]() _________________ ![]() |
![]() |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
![]() |
1 besök senaste veckan (7872 totalt) |