Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Plangolv och vikt. Värt det? | 1, 2, 3 >> 17 besök senaste veckan (72228 totalt) |
Hur ska man ta ställning till plangolv? Det blir ju en hel del extra vikt att släpa runt på om man inte kör det i kolfiber.. I 9mm plyfa blir det runt 16 kg utöver frontsplitter och bakre diffusor. Dvs 16 kg bara för plangolvet mellan hjulaxlarna. Är de kilona verkligen försvarbara?
_________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Är också nyfiken på om det är "lönt". I vissa reglementen kanske 16kg går att ta bort någon annanstans och ändå hamna rätt i vikt/effekt reglementet. Vissa säger att bakre diffusor är lönlöst utan plant golv?! _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Jag skulle gissa att det lätt är värt 16 kilo...
Iaf i snabbare kurvor. Ärligt talat märker inte jag 16 kilo. (om man jämför med när man tankat bilen, typ.) Bara spekulationer. EDIT: Jag tror Dude här på forumet har testat att bygga plant golv på nå'n/några bilar och upplevt det som positivt. _________________ |
||||
Också nyfiken på detta. Min bil har ju väldigt plant under redan men inte RSR plant... _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Har letat runt men inte hittat något tunnare än 9mm och då väger det 4,2 kg/m2. Är du säker på att TTA kör 6 mm? 6mm känns lite mer lagom under bilen där det troligen går att montera rätt stumt. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Henrik Pihl skriver följande i sin tråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
|
||||
finns ju 2,3,4 om jag minns rätt.. _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Jag har mätt på Haglöfs bil och där är det 6mm. Å andra sidan så är väl dom där specialtillverkade för TTA bilarna. Är ju frästa spår så att delarna passar i varandra. Eller not kanske det heter. Men det finns 6mm att köpa. http://www.setragroup.com/upload/Skivparmen_flik6_0504.pdf
_________________ Claes-Olof Strand |
||||
Borde väl funka med valfri WBP-plyfa? _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
Vill ha det lättare! Kan man inte göra det i glasfiber istället och spara vikt? Blir säkert dyrare och kostsamt vid eventuell påkänning. Ogillar dock alla vikökningar.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Vill du ha spö av de som plockar upp kolfiberspill i sina däck Plyfa är ju billigare och lättare att reparera skador på., man hamnar ju alltid på nån curb eller hög bankant under ett race , några tar sig också en nära titt på armcot men då är det ju andra skador vi pratar om _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Nä jag hade tänkt köra med plyfa. _________________ Claes-Olof Strand |
||||
Om man har lite kontakter på skivmaterial skulle man ju kunna ta 3.2mm baltisk björkplywood. Den är fruktansvärt stabil o stark.
|
||||
Man skulle kunna ta vanlig plywood 4mm och sen pensla den med polyester med en gnutta gelcoat i. Då träcker de in i träet och blir vattentåligt. Det har jag iaf tänkt göra på min.
_________________ Henrik Jolfsson * Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar * ( http://www.hjcc.se ) |
||||
Plus att det bör vara WBP. Nu är det ju i o f s inte en båt men kan vara bra ändå om man får skador på ytskiktet. Sedan vore det kanske lämpligare med 2k poluretanlack. Den blir helt tät. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
Jag har kört vanlig enkel obehandlad plywood i regn och inget konstigt har hänt med den.
Målat översidan med vanlig sprayburk, för att öka vattentåligheten lite, ifall det skvätter in där. 6mm klarar inte speciellt hårda kurbträffar. 13mm är i mina ögon det mest ekonomiska alternativet. Klarar alla kurbs och sparar en massa rikt och rep av sånt som sitter i riskzonen. Hela arrangemanget på min Ginetta väger 24kg, men då har jag gjort en ram av Alurör, så jag kan ta ner hela skivan på ca 15min. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Sparade trådar/FAQ Plangolv och vikt. Värt det? | 1, 2, 3 >> 17 besök senaste veckan (72228 totalt) |