Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Jobba för ett annat synsätt på ljud från motoraktiviteter? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 33 besök senaste veckan (71818 totalt) |
Så är det säkert, om man följer råden så har man det torrt på fötterna vid åläggande. Förkomma istället för att förekommas. Som en passus, hade detta varit i mitt arbete jag sett så luddiga skrivningar hade jag bara garvat åt det och skitit i det hela. EDIT: Har ni sett denna? http://www.sbf.se/pdf/miljo/miljoplan_2013.pdf 2013 gäller: 95 dB LAF max f.g.a.p. 10 m från fordon vid tävlingar på våra racingbanor 2014 gäller: 95 dB LAF max f.g.a.p. 10 m från fordon, vid all träning, tävling och test på KA, FR, RC, CK banor. Generellt: "Sportgrensanpassade ljudbegränsningar med målsättning om successiv ljudsänkning" Tanke 1: Jag tolkar det som 95dB bara är ett första steg, lika bra att svetsa igen avgasystemet helt. Tanke 2: Trackdays är inte drabbade av 95dB i år. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
||||||||
Med sfärisk vågutbredning så dämpas ljudet geometriskt med 6dB per avståndsfördubbling från ljudkällan. -5dB bör ligga på 180% av orginalavståndet. D v s 80% längre bort. Ungefär. Logaritmisk huvudräkning är inte min starkaste gren. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||||
Intressanta exempel på sidan 10 http://www.ahlsell.se/upload/2481/lj |
||||||||
Ja det är ju räcken, husväggar, hur marken ser ut utanför asfalten osv. som påverkar. Säkert inte frekvenslinjärt heller. Så man får nog stämma av justervärdet mot en stor drös bilar och "bokstavstrogna" mätningar innan man är rätt ute. Nu känns det nästan som www.faktiskt.se lite
_________________ Magnus Thomé |
||||||||
Visst är det så att det i miljöbalken inte står något om vilken ljudnivå eller vilken mätmetod som ska användas.
Det kan upplevas luddigt. Men samtidigt ger det en flexibilitet i systemet. Dock blir givetvis de allmänna råden en tydligare normsättare. Det som står i allmänna råden blir ofta det som konkretiseras i ett föreläggande från tillsynsmyndigheten (dvs miljö- och hälsoskyddsnämnden eller motsvarande i de här fallen) Tillsynsmyndigheten kan givetvis formulera både strängare och mildare krav än vad som framgår av de allmänna råden eftersom råd är just råd. SBF's krav följer ju myndigheternas synsätt och jag tror att det för många är lättare att läsa SBF's dokument än att rota fram ett föreläggande från varje miljönämnd som har tillsyn över en motorbana. |
||||||||
Jag trampade i klaveret och kallade det lagkrav _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Mätare med output är ju inte svindyrt längre.
http://www.digital-meters.com/sound- Så det dröjer nog inte förrän det kommer "ljudkameror" som triggas av 95dB (och visar displayvärde+bil(ar)). Delarna för att fixa det är ju ingen förmögenhet iaf. |
||||||||
Nja... Inget större klavertramp. De allmänna råden blir ju ofta konkretiserade i tillstånd/förelägganden och ett myndighetskrav, meddelat med stöd av lagstiftningen, kan ju lätt tas för ett lagkrav. |
||||||||
Har ni läst denna? http://www.sbf.se/pdf/miljo/bilsporten_och_miljon.pdf
Konsulten som skrev denna måste ha förenklat vissa stycken väl mycket, jag skulle kunna tolka det som att ljudkraven är de samma som på vanlig väg. d.v.s. Bilprovningensmätmetod/Tillverkarens Certifiering borde räcka iaf för Track Day Bilar. Och i vissa fall får man låta mer. Sen rent filosofiskt förstår jag inte varför ljudupplevelsen skulle vara viktigare vid dragracing? Den riktiga anledningen är ju eg. att det inte går att begränsa ljudet till samma nivåer. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
||||||||
Visst är ljudupplevelsen viktig. Jag tycker att den ljudnivå som varit tidigare år på stcc inklusive supportklasser är rimligt för ett så pass stort publikevenemang.
http://rbcracing.se/forum/
Brukar inte amerikaner bua åt allt som inte är V8? (Har för mig att Per Eklund berättade i nån intervju att han blev utbuad i Pikes Peak för att han inte åkte V8 med raka rör?) _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||||
När jag var nere på Hockenheim så pratades det lite om db-gränsen. Det var några som blev svartflaggade.
På just Hockenheim har man fasta mätstationer vid banan och till kl 19 gäller normalt 100db, efter det max 90db. Man verkar köra efter olika larmklasser (Lärmklässe) Normalt vid track-days mm så är det Lärmklässe C som gäller och är 98-100db cirkus. F1, DTM har säkert A eller B _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||||||
Kopierat från RBC forumet:
I bullerfrågan har debatten tystnat(!) dessvärre. Jag tog upp saken med Thomas Jansson på SBF som till min glädje höll med mig i min kritik mot förbundets linje att sätta en generell låg gräns, 95 db, oberoende av vilket externt tillstånd banan eller anläggningen har. Detta var en eftergift för de banägare som har hårdast begränsningar så att det skulle bli rättvist. Det pågår uppenbarligen ett arbete i det tysta(!) för att påverka de ansvariga myndigheterna att se över regelverket. Går förbundet från att försöka vara politiskt korrekta till att slåss för sina medlemmars intressen är det alldeles utmärkt. Får hoppas att det ligger lite sanning i detta, inte bara ett svar för att lugna ifrågasättande medlemmar. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||
Det varierar hur man tolkar ljuden i vår omgivning ...
Om man med samhällsnytta ser på omsättning och arbetstillfällen så antar jag att motorsporten inte ligger dramatiskt långt efter Hemglass, snarare tvärt om. Samma eller högre samhällsnytta så borde man få låta precis lika mycket som Hemglass gör hemma hos folk. Fast då resonerar jag ju på mitt enkla och grovhuggna vis där jag tycker att saker och ting ska hanteras med nån form av rättvisa och jämlikhet. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||||
Något som vore intressant är att räkna på vad motorsport och bilhobby som syftar till bankörning omsätter i pengar. Det är kanske totalt sett inte så många som pysslar med det här (jämfört med fotboll) men de totala skatteintäkterna och arbetstillfällen det skapar måste vara enormt. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
Min input: jag som kör gärdsgårdsracing omsätter runt 100 kkr per år (om jag blundar för en del kostnader), misstänker att det är relativt lågt räknat per racebil som faktiskt kör tävlingar men går säkert att använda som snitt om man tar med både korpen racing och lite mer avancerade team. Så frågan är hur man ska räkna ut hur många bilar man ska räkna med? Min gissningar: SLC runt 20 bilar, ERCup runt 20 bilar, STAC runt 20 bilar, modsport/roadsport runt 30 bilar BMW cup runt 20 bilar Porsche cup ? Ginetta cup 10 bilar? STCC 15 bilar? Krutkuppen 20 bilar? .. .. osv osv... Så antar man 200 bilar och 100 kkr per bil och år så är det iaf 20 msek där åtminstone 5 msek borde vara skatteintäkter. Jag vet att vi alla är väldigt kreativa men nåt ska man ju anta... Då är det väldigt lågt räknat... så finns det nån kalenderbitare som kan göra en sammanställning på hur många aktiva räserbilar som finns i sverige för att förbättra antagandet? _________________ Tord Ringenha11 |
||||||||
Och om man dessutom lägger till trackday-åkare som i mångt och mycket har ännu större problem med ljudnivån - tex nya Porschar osv - så blir det enormt många bilar. Kolla tex Porscheklubbens bankörningar - hur mycket bilar som helst. Och skulle reglerna tolkas stenhårt så att tex inte en ny GT3a kan köra på bana pga för hög ljudnivå så skulle garanterat försäljningen minska.
Tror det här skulle vara ett bra spår att gå vid ev. lobbying. EDIT: Hade jag varit SBF hade jag köpt in en rapport på det här och startat en medial lobbyingkampanj. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||||
En snabb Googling säger att Hemglass hade 180msek i omsättning 2011/12 varav en ansenlig del var från deras verksamhet i Danmark. Jag tror man relativt lätt kan visa att motorsporten utgör en väsentligt större samhällsnytta i form av arbetstillfällen och skatteintäkter. Med den bakgrunden är det ett väldigt styvmoderligt behandlande av motorsportens ljudstörningar i jämförelse med Hemglass i exemplet. Personligen tycker jag SBF är väldigt tama i sin roll som motorsportsambassadörer, men nu är jag inne i gnällmod och här ska det vara konstruktiva diskussioner. Förlåt
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||||
Det kan man väl vända på med att Hemglassbilarna har en betydligt större spridning och därmed berör betydligt fler än vad våra motorbanor gör. _________________ Tord Ringenha11 |
||||||||
Dessutom gör dom ganska många stopp i samma område. I Trosa är dom inom hörhåll under två timmar när dom är här och åker omkring varannan vecka. Sommartid så är det oftare och längre störning i och med fler stopp. Störningen är mitt i tätorten, är väl i nivå med och drabbar fler än vad som drabbas vid en motortävling. Definitivt jämförbart tycker jag, men så är det ju också subjektivt vad som är störning. Hemma hos mig ute på landet klagade grannar för några år sedan på att får som gick i en hage bräkte. Jag tycker det är en naturlig del av ljudbilden på landet, men en del tycker inte riktigt så.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||||
Sparade trådar/FAQ Jobba för ett annat synsätt på ljud från motoraktiviteter? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 33 besök senaste veckan (71818 totalt) |