Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Bromssköld eller inte? | 1, 2 >> 11 besök senaste veckan (11575 totalt) |
Generellt sätt ja (men det finns säkert någon avart som hjälper till att styra luft)
Bromskölden isolerar ju skivan så om du plockar bort den kommer strålningsvärmen öka betydligt mot kringliggande leder etc. För att spara dem har jag byggt mindre värmesköldar för just dessa. _________________ /Klas Pihl |
||
Enkelt svar: inte. Inte bromssköldar alltså. Vad ska du med dem till? När gav du din fru en bromssköld senast? Edit: När jag lyssnade på ett föredrag av Stefan Mumm för en massa år sedan sade han samma sak: bort med bromssköldarna! De fyller ingen funktion på en racerbil. De väger och de hindrar kylning. |
||
Man kan spara en sektor av originalskölden om någon styrled skulle råka ligga nära. _________________ Jörgen Eriksson |
||
Men om man kör mestadels gata, lönar det sig ändå eller är det nåt som inte gillas ?, har länge funderat på att plocka bort skiten, men inte vågat riktigt....
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
CliORS'en kommer från fabrik utan bromssköldar både bak och fram.
Jag har inte kunna finna några nackdelar med avsaknaden av sköldar. Man kan dock konstatera att originalskivorna med uppdaterade belägg hänger med riktigt bra vid bankörning. Det kanske är bra ur kylningssynpunkt utan sköldar...? |
||
Jag tittade lite närmare i främre hjulhuset på en GT3 igår och den saknade bromssköld men bromsslangar och kablar i närheten av skivan var täckta med värmereflekterande tunn aluplåt och det hela såg original ut.
Själv har jag kört utan bromssköldar i många år utan att dom sagt något på besiktningen. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
På CItroen CX sitter det bromssköldar som är utformade som någon slags broms-scoop, de sticker ut ca tio cm innaför hjulet, med en stor öppning riktad frammåt, skall försöka fota av dem i veckan.
|
||
Varför finns egentligen bromssköldarna?
Jag ställer mig nu samma fråga som Daniel, ska jag ha kvar dem eller ej? Ska nu byta bakvagn och jag har hela brarmarna med bromssköldar och skivor löst och funderar då på om man ska ta bort dem eller ej? Med tanke på att alla verkar vara eniga om att de inte fyller någon direkt funktion så blir det nog till att kasta bort dem! _________________ Jonas Edling |
||
Bromsledningar kan ju tex vara bra att skärma om de går nära. På 406:an sitter det små extra sköldar över gummitutorna på styrlederna. De sitter bara fastklämda mellan styrled och styrarm med ett hål för kulledens bult. Kan kanske vara en lösning att kopiera? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Bromssköldarna rök första vintern på min bil. Emil som kör en likadan bil med samma modifikationer behöll sina.
Båda monterade nya bromsbelägg i början av året. Hans bromsbelägg tog slut på Gotland ring. Medans mina hade ungefär hälften kvar vid årets slut. Inte säkert att det enbart beror på att sköldarna var bortplockade på min bil men liten skillnad gör det säkert. Bilarna är ju i princip identiska i övrigt. Naturligtvis väldigt ovetenskapligt men men... På en bil som körs hårt och i princip uteslutande på sommarhalvåret kan man plocka bort sköldarna utan problem. Några problem med smuts på skivan eller grus mellan skiva och belägg har jag inte märkt av. Ställde samma fråga för några år sedan. http://forum.lazzat.se/showthread.ph _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
Jag kör utan, bromsköld alltså.
Enda negativa jag hört var från en 964 ägare där hastighetsgivarkabeln till ABS:en började brinna, men han är känd för att bromsa mer än han gasar Har själv inte haft några problem under dom åren jag kört såhär. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
Misstänker att det inte är något nytt under solen, men lyfter tråden igen.
Efter ett misslyckat projekt om att få in kylning till bromsarna så funderar jag på att ta bort bromssköldarna i sambande med att jag sätter på nya origianlskivor runt om. Bilen, Vilma en MX5:a, går ca. 1000 mil per sommarhalvår fördelat på en blandning av trackdays, nöjesåkning samt en tur till ringen och har just nu carbotech XP10 fram och XP8 bak. /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
thanx! kan vara värt att tänka på, får helt enkelt se hur det ser ut kring leder mm. /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
kanoners, då är väl saken biff! /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
Skruva banåkabil Bromssköld eller inte? | 1, 2 >> 11 besök senaste veckan (11575 totalt) |