Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GT86 2013
1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
12 besök senaste veckan (70602 totalt)
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13152

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Toyota GT86 - "The TRD-Ricer".



Dax för ny banåkabil light.

Exige-Cupen har flyttat och fått en fantastisk ny vårdnadshavare i form av Ragnar.
Lotusen var riktigt hard-core och skoj på bana. Jag ångrar inte en sekund att jag tillbringade några år tillsammans med den. En riktig höjdarbil.
Hade man haft möjlighet till enkelt banåka här i Sthlmstrakten hade jag behållt den - men att ha en så pass "track-fokuserad" hobbybil i garaget när närmaste räserbana ligger så lång bort kändes lite skevt. Det blir lite drygt att lägga 40 zombie-mil på E4an en måndageftermiddag/kväll för att få sig lite kvalitetsbilåka. En motsvarighet till Sviestadbanan vid t.ex. Arlanda hade definitivt gjort att saken kommit i ett annat läge.
Exigen borta och ett år utan hobby/ban/slalombil gör att man börjar fundera.
Av någon outgrundlig anledning tycker jag fortfarande, efter att ha haft bilkörkort några år, (40-årsjubileum för "B-kortet" i år faktiskt) att det är sjukt kul att köra bil med lite attack. Den relativa dynamiska upplevelsen i själva körandet syftar jag då på - inte nödvändigtvis den absoluta farten.
Ska jag vara ärlig så var inte Exigen helt till sin fördel på vanliga småvägar. Även om det gick att åka fort så var den ibland rätt beige på de Uppländska småvägarna. Stundtals disharmonisk på småbuckliga vägar och gav lite väl mycket kit-car-känsla. Och för att upplevelsen skulle bli intressant var man piskad att ladda lite väl hårt på vanliga vägar för min smak.
Frågan då, vad skulle man ersätta den med?
Med Lenas ShoppingClio (en banåkabil-kompromiss light som var en absolut fullträff på många sätt) i minne satte jag upp några kriterier.
- Hyfsat utbud så att man kan lura sig själv att köpa det man tror är rätt exemplar.
- Inte kräva underhållsskruvande för att funka (är gruvligt trött på "brux-mek").
- Ett chassi som ger mig en god portion körglädje.
- Rimlig prislapp och inte för exotisk, vill inte gå i personlig konkurs om man råkar förhandla med Armcot och förlorar. (enligt principen trackdaya inte nå't som du inte kan lämna som en rykande hög utan att bli ekonomiskt berörd/förstörd.)
- Inte för tung och/eller motorstark för att hålla driftskostnaderna, däck och bromsar, under kontroll.
Inga problem - alla inser ju lätt att så när som på punkten om underhållsskruvande pekar ju detta på en välhållen Miata. Dock - ett faktum är att riktiga bilar har tak. M3'or går bort av pga av en kombination av anledningarna ovan. Intressanta Porschar ligger på absolut en löjlig prisnivå både vad gäller anskaffande och kostnaden för att hålla dem rullande (fast egentligen skulle man ha en Porsche bara för möjligheterna till slalomåka). Megane RS driver i fel ände.
Sen inbillar jag mig också att det bör vara frontmotor/bakhjhulsdrift för att sträcka smilbanden max per krona. Tyvärr är S2k'er oftast sönderskruvade (ricer-ish style) och definitivt taklösa.

Så en orörd Toyobaru BRZ/GT86 framstod som det vettigaste alternativet för farbror Falk.
Det fanns faktiskt (vintern 2015/16) ett ganska stort utbud av lätt begagnade i rimlig prisklass.

Efter att ha spanat på ett antal bilar fastnade vi för en före detta Toyota demobil. 2013 års modell men tagen i trafik sommarn 2014. Agerat utställningbil hos Toyota Sverige och därför försedd med lite extra kosmetiskt TRD-godis. Därefter ett tag levt som extrabil hos en av Europeiska Motor I Rissne's säljare. Bara använd under ett år med en massa garantier kvar och rätt okej i skicket.
Bilen trillade in i garaget under senvintern. Ska bli intressant att se hur vi kommer att trivas ihop.
Min vana trogen kommer jag att försöka hålla bilen så standard som möjligt.
"Bättre" däck, bromsvätska och belägg samt tillägg av oljekylare och justerade hjulvinklar är hittills de enda planerade avstegen från ingenjörerna hos Toyota och Fuji Heavy industries recept. Får se om jag har bättre koll på hur en perfect nurses sportscar ska var hopkommen.
Åsså gör ju Cosworth en rätt trevlig kompressorsats. Fast det får nog vänta - länge.

När det blivit vår på allvar ska det smiskas lite krokvägar och köras lite trackdays och slalom var det tänkt.
Tills vidare törnrosasömn i garaget.

_________________

Rice and shine
Citera
Flash_malmö
Malmö
Här sen Feb 2010
Inlägg: 203



Blir kul att följa. Har själv sneglat på denna bilmodell som rolig bruxis. thumbs up

_________________


Porsche 964
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1940



thumbs up

Håller, som vi pratat om tidigare, med dig i mycket av urvalskriterierna.

Kommer säkert bli en kul sommar!

///Martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093



E85 i tanken och en Mapp på de som jag sa till dig, så blir det mer bilen som den skulle ha varit från fabrik och mindre frisör räser
Blir inge mer skruvande för de heller, förutom nåt extra olje byte thumbs up

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Hakan
Örserum
Här sen Nov 2005
Inlägg: 81



Grattis till en rolig bil!

Vi har haft våran GT86a i snart ett år. Hunnit med många mil på småvägar samt ca 700mil genom Europa.
Den går även som extra brukis, sommar som vinter.
Har spenderat en heldag på konbana och bilen kändes otroligt lätthanterlig . Men bättre däck är väl att önska för det ändamålet.

Våran är original förutom ett Milltek-system. från katten och bakåt. Det gjorde verkligen skillnad för ljudupplevelsen.


Kommer följa tråden med glädje

_________________
Håkan Bergkvist
Toyota GT86
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13152

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
dom skrev:
...följa tråden


Förvänta er inget massivt bloggande...
Det finns ju inte några högtflygande planer för själva hårdvaran.
Ska försöka kasta in några bilder på bilen när den väl kommit ut i solen och vika ut texten lite mer om vad jag gjort i nuläget och ev funderar på framåt...
Ska också försöka dokumentera eventuellt ban och slalomåka som jag hoppas hinna med framöver.



_________________

Rice and shine
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706



Roligt!

Hoppas jag det av lite LMS körning i år

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13152

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
trocade skrev:
Roligt! ...

Tänkte försöka inviga bilen den 15/4 då det arrangeras www.avanceradforarkurs.se på Sviestad.

_________________

Rice and shine
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 585



Kan man få klämma och känna lite på den där då?
Länge tyckt det varit en intressant bil men aldrig synat någon närmare.

_________________
Matthias Karlsson
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706



Lars Falk skrev:
trocade skrev:
Roligt! ...

Tänkte försöka inviga bilen den 15/4 då det arrangeras www.avanceradforarkurs.se på Sviestad.


Kul! Tyvärr så är jag inte i Linköping då..

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3935



Kul med biltråd! thumbs up

Vi får se till att mötas vid tillfälle så vi kan jämföra före/efter

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13152

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Ragnar skrev:
Kul med biltråd! thumbs up

Vi får se till att mötas vid tillfälle så vi kan jämföra före/efter

Absolut - det skulle vara superskoj! thumbs up


_________________

Rice and shine
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



När jag läser ditt första inlägg börjar jag tänka på ålder. Är du verkligen så gammal (reagerade mest på siffram på b-kortet)? Är jag också gammal? Nä, det är mest att jag själv känner att cirkeln börjar sluta sig och nu räcker det inte med en andra bil, nu hägrar tredjebilen. Landade själv snabbt i ditt bilval efter lite resonerande

Med andra ord, gratulerar till ett ypperligt bilval och jag önskar många härliga upplevelser med den thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13152

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Tog ett par första telefonbilder på ricern idag när vi tog en premiärsväng... (Får ge lite cred till iPhonen som jag egentligen inte gillar. Bra bilder för att vara en telefon.)





- Första garagefixet i väntan på att det ska bli vår blev att justera tillbaks chassit till TRD's rekommenderade inställningar.
Jag antar att Toyota Sverige hade valt att ge bilen en "slammed stance" för att det skulle se coolt ut i utställningshallen. De hade satt upp den lustigt. Massor av pre-load och sedan skruvat ner dämparna i rören så långt det gick för att få den låg. Borde ge ett spännande uppträdande med absolut noll utfjädring. Detta hade man för säkerhets skull kryddat med dämpningen max åtvriden.
(Jag är rätt säker på att modulbytarna på Toyotaverkstan inte pysslar med att ställa in chassin hela dagarna.)
Vi börjar med TRDs originalsetting som gör att bilen blir 15mm lägre än med det vanliga chassit. Kan iofs tycka att standardinställningen med nästan noll pre-load ger lite väl kort fjädringsväg för bump men däremot onödigt mycket utfjädringfrån statisk höjd - antagligen vet de japanska ingenjörerna vad de gör. Vi får se när vi provkört .
TRD-chassit (som är ett orignaltillbehör) innebär KYB(Kayaba)-dämpare ställbara i 40 steg med aningen hårdare fjädrar än plain-vanilla-chassit, 35N/mm fram och 58N/mm bak.
Standardchassit har fasta Showa-dämpare med fjädrar 30/33. (Intresseklubben noterar att USA-modellerna åtminstone i början hade 23/38 och BRZan har/hade 27/35). Fram har vi kompletterat med ställbara topplagringar av tveksam kvalitet. Billiga dock, och själva sfäriska lagret är av bra tysk kvalitet.





Det finns ett fett utbud av mer eller mindre onödiga TRD chassiprylar av olika slag att beställa om man har en plånbok full av Japanska Yen.



- Steg två i förädlingen av hårfrisörskeräsern blev att fuska till lite negativ camber och en aning toe-out fram. Rutinerad som jag är vet jag ju exakt vad som är lagom redan innan vi ens kört bilen - tjena... R-däcken får nu iaf några grader statisk negativ camber till att börja med.



- Bromsar får bli original tills vidare, bara byte till bättre belägg och vätska.
Jag kör så sakta. Att få bromsarna att räcka till är sällan ett problem...
Jag kanske knäcker till ett par GT3-style luftskopor om det verkar behövas.





- Detta med hjul/däck är alltid svårt.
Vi vill ha en uppsättning funktionella och iaf lite roligare hjul för småvägsåka. Personligen gillar jag inte originalfälgarnas design alls.
Bestämde mig för att begränsa mig till max 17" av några orsaker bl.a. för att hålla vikten på hjulen skapligt låg och för att 225/45x17 är en "billig" dimension med stort utbud av olika däck. (Dessutom fixar min gamla Italienska Corghi däckkrängmaskin inte större än 17")
Enkei RPF1 i 16" vore inte så dumt. Men 16" är lite udda åsså kostar ju fälgarna en skön slant.
Eftersom Enkei-alternativet var udda och lite väl dyrt funderade vi på en uppsättning OZ-nånsorts-leggera. Men, plötsligt slog snåldjävulen i mig till så det fick istället bli Polsk/Taiwanesiska "Japan-Racing JR11"-fälgar i storlek 17"x8,25" ET35. Verkar hyggligt okej och väger "bara" 8.3kg. Duger helt säkert för gubb-gatåka.



Det verkar som om de flesta som åker med sansade hjulbredder kör på ET 35 istället för original som är 48. Jag är lite allergisk mot stor scrub, men vad jag läst verkar det som att ökningen snarar bidrar till lite mer feedback i detta fallet. En aning större diameter på hjulen motverkar ju scrub-ökningen med nån millimeter. Det blir ju på köpet även lite rymligare mellan hjul och fjäderben.
För banbus har jag skaffat en uppsättning V70A som hamnar på 7"x17" noname bromsdammsgrå eftermarknadsfälgar. ET35 funkar nog bra för bankörning.



- En gammal oljekylare från "bra och ha hyllan" i garaget åker på så snart som möjligt. Av någon anledning finns ingen alls "extern" oljekylning från fabrik. Lite märkligt eftersom Subaru ju har valt att förse andra modeller med kylare (värmeväxlare vatten/olja) som standard. Tydligen är det vanligt att oljetempen drar iväg vid bankörning, originaloljan 0W-20 gillar nog inte för höga temperaturer.
Knepig placering av oljefiltret gör att en distans krävs för att få dit en vanlig sandwichplatta.
Skaffade en RacerX-platta med "lite bättre" termostatfunktion.
http://racerxfabrication.com/blog/oil-cooler-kit





Dagens första provkörning på slingervägar gav ett bra intryck. Kanske lite lös i bakändan jämfört med vad jag är van vid. Kan kanske bero på att TRD fjäderbalansen relativt är hårdare bak jämfört med standard. Ska prova med att laborera med dämparsettingen. Om TRD/KYB-dämparna svarar lika bra som Exigens Öhlinare gjorde på några klicks ändring är det nog möjligt att justera till det som jag vill ha det.
Lite tunn i maskin mellan 4 tusen och 5-och-ett-halvt. Men det visste jag ju om.

Blir nog bra det här.


_________________

Rice and shine
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Grattis till en riktigt ball bil från en farbror Falk till en annan farbror Falk. (Jag toppar ditt körkort med ett år )

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Inte dåligt tillval chassiemässigt från TRD där.
Måste ju vara ganska ovanligt på svenska bilar tänker man?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



To Be Honest känns ju detta som en snudd på förnuftig banåkabil. Hm..

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13152

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
ca1220kg med halv tank.


_________________

Rice and shine
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17303



Lars Falk skrev:
ca1220kg med halv tank.

Vad väger andra änden av bilen?
Verkar vara en alldeles lagom bil för krokvägar. Lite som en modern 924. *host*

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13152

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Med förare vägde den ca580 bak och ca720 fram (rätt framtung).
Men man får nog ta uppgifterna från den här vågen med en nypa salt eftersom det är en "lastbilsvåg" optimerad för 10-20 gånger lasten. Jag tror dessutom den presenterar resultatet med en upplösning på 20kg.

_________________

Rice and shine
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13191



Jäklar vad skicklig du är Lasse, då får en hobbybil att verka förnuftig.... har dock lite svårt att tro på att det är rätt väg att gå. Jag räknar med att du får det att spåra iväg åt nåt håll, här är ett förslag som tål överladd:


_________________
Tord Ringenha11
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GT86 2013
1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
12 besök senaste veckan (70602 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande