Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (8423 totalt) |
3-länk med wattlänk
Tjena! Vi ska bygga en ny bakvagnsupphängning till våran Kadett C och fastnade för 3-länk med wattlänk, bakaxeln kommer ifrån Volvo 164. Länk till våran bil Jag hittade denna designen på nätet och tycker den verkar rätt bra, vad tycker ni? ![]() ![]() Det blir ju lite svårt att fästa mitten staget i diffklumpen eftersom det är gjutjärn, men det går kanske att bygga som en brygga över diffen och svetsa fast fästet i? några mer förslag? Hur mycket ska man vinkla dom undre armarna ungefär? (Frågade Lateral Dynamics och fick svaret som är nedanför) Hi Markus, The reason we angle the lower arms has to do with stability in roll situations, such as hard cornering. In paticular, the angled lower control arms define what is called the "roll axis." What we have overcome with this design is the tendancy for the rear suspension to steer the car in cornering situations, many systems have a real issue with this and this can make the car unstable, especially in hard turns that are bumpy. By angling the lower arms, our setup has a very well defined and stable roll behavior, making it incredibly predictable at speed. our entire design approach was to make the system as predictable as possible in a dynamic situation. Every detail of the suspension geometry was considered in a system approach, whereas most other systems sacrifice some aspect of performance for cost, or complexity reasons, we chose a different approach to insure the best perrformance possible in a package that is still easy to install in the car. _________________ Markus Johansson |
||||||
Den designen verkar vinna i popularitet i USA där den stela bakaxeln fortfarande är modern
![]() Jag läser så mycket jag hittar om olika upphängningar till stel axel och den här verkar vara mer lämpad för att svänga med än många andra. Skulle kunna tänka mig att ersätta bladfjädrarna på mustangen med en sådan. Designen är nog inget man bara testar fram i garaget, bäst att någon med cad simulerar en konstruktion i datorn först. Annars kan man kanske be någon mustang 05-08 ägare att få ta lite mått på bakvagnen, där sitter nämligen en likadan konstruktion ( med panhard dock ) _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
Re: 3-länk med wattlänk
Är nån typ av gjutstål i volvos axlar. Dom går utmärkt att svetsa i. Tittar du på en orginalaxel så ser du att rören är svetsade i huset orginal ![]() |
||||||
Intressant, Gustav. Kan man svetsa med vilken metod som helst, MIG, pinne, gas eller finns det några begränsningar? Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
Watt-länken håller axeln i sidled och ger rollcentrum (RC) bak. Om länkarmarna är vinklade in mot mitten kommer de också att hålla axeln i sidled (och påverka RC). Axeln kommer rotera kring en linje mellan watt-länken och den punkt där förlängningen av de vinklade stagen skär varandra om konstruktionen som sådan kan jag tycka att det verkar mycket jobb med fästen, stag och leder. 4-länk/3-länk med panhard-stag, eller bara 3-länk /4-länk (med vinklade stag för att hålla axeln i sidled) gör nog jobbet lika bra Sök på "4-länk" så få du upp många och långa diskussioner om både 3-länk och 4-länk, RC osv ![]() Tråd med 3-länk+panhard https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Lekås |
||||||
Vi brukar köra med MIG och kräma på mycket ström. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Precis, jag är absolut ingen svets-expert. Men vi har gjort likadant.. Brajja på ordentligt med mig:en så sitter det ![]() |
||||||
ok, men då ska det nog lösa sig med fästet i diffklumpen iaf!
Jovisst kan den verka lite mer invecklad än nödvändigt, men när vi ändå har tillgång till maskiner och bygger bilen från scratch så kan man ju passa på att krabba till det lite ![]() Kanske skulle ha dom två undre stagen raka istället, eller bygger man med mycket justerings möjligheter och testar sig fram Vad tror ni om en bärarmslängd på 710mm? _________________ Markus Johansson |
||||||
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
det blir ganska svårt att få alla tre i samma längd eftersom två är vinklade..
tror inte längden spelar så stor roll mer infästningspunkter och lutningen på armarna och där får man nog bygga justerbart och pröva sig fram.. långa armar kan man tycka är bra då vinklar och annat inte ändrar sig så mycket vid ner fjädring men givetvis finns det ju en gräns!! är delägare i bilen och bror till trådförfattaren och vi har mätt ut att våra bärarmar blir cirka 700mm. vilket passar mycket bra i bilen och kommer förhoppningsvis fungera bra.. dock är ingen av oss erfarna chassi byggare och tänkte höra efter vad de lärda har att säga men det värkar inte som så många använder 3-link här på rejsa eller har så jätte bra koll på de.. så om någon vet får de gärna berätta om förhållande på bärarms längder vilka vinklar och lutningar som är att föredra och varför. annars får vi helt enkelt ![]() ![]() _________________ peter johansson |
||||||
Re:
Lite tankar kan jag komma med iallafall (se får ni försöka bedömma vad det kan vara värt ![]() För banåka verkar det vettigt att fundera på hur axeln beter sig vid roll, dvs hur mycker axeln styr vid roll Tar 3-länken på bilden i början av tråden som utgångspunkt: om chassifästena för de undre stagen är högre upp än axelfästena kommer i en kurva innerhjulet (som fjädrar ut) att röra sig framåt, och ytterhjulet (som fjädrar in) att åka bakåt = roll oversteer, dvs baken kommer styras mot ytterkanten av kurvan (om man inte har motsvarande statisk tå-in på bakhjulen). Effekten kan ju vara båda bra och dålig beroende på om man har svårt att komma runt i kurvan eller ej,men i princip är det inte optimalt eftersom överstyrning inte är ett stabilt tillstånd Sen om man tittar på stagen i sidovy så påverkar lutningen startprestanda/anti-squat, men det rör väl mest rattlåsracing Edit: Sen finns det mycket info om man rotar i befintliga trådar. Sök på "4-länk" så få du upp många och långa diskussioner om både 3-länk och 4-länk, RC osv Tråd med 3-länk+panhard https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Lekås |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (8423 totalt) |