Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
3 link tips Ascona A HAVERERAT
1, 2, 3, 4   >>
28270 besök totalt
SFR Danne
Uppsala
Här sen Jan 2005

Trådstartare

Hej jag funderar på att montera min 1031 (240) axel i 3Link + panhardstag
Tänkte montera orginal Opel fjäderskålar på volvoaxeln.
Så jag kan använda mina fjädrar dämpare, samt min stag med uniballs som jag har nu.

Är det någon som gjort det?

Spelar det roll nivå mässigt på bakaxeln vart 3 staget hamnar.

Jag skulle vilja få bort fenoment att bakaxeln studsar vid kraftig inbromsning, det gör det nu med orginal manta B axel på.

Kan man montera det 3 staget i orginal övre fästerna på en 240 axel .
i Typ en Y balk eller något liknade?

Sen spelar höjden in på 3 staget infästning i karossen, det ska sitta i mitten av bilen typ ovan kardan eller?
Tänker då på bilen bredd.

Jag får min 1031 axel i veckan, så jag vet inte exakt hur den ser ut ännu.

Sen måste jag lösa kräningshammare på något vis,blir en senare lösning. Tips godtags.

Mvh
Daniel

Min Bil https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=15860
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Jag hittate en intresankt länk till, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31976

Uppsala
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Jag har ritat lite ursäkta om den ser lite konstig ut.
Måtten är inte 100% riktiga men lite snabbt mätta med vanliga tumstock.

Frågan är hur jag ska göra med Staget för att stabilisera bakaxeln (svart,gult,blåt).
Det fästet som jag har ritat det svarta,gula staget till sitter orginal på bakaxeln.
Alla fästen är ovan drivaxlarna.

Sen det blå ska sitta i orginal fäste samt i det samma som jag har ritat dem andra två i (bakaxeln).

Ska ha uniballs i båda ändar på staget, men kanske inte i det blå på bakaxeln utan då tänkte jag köra med
stum infästning med sen ett som jag fäster det blå staget i med uniballs.

Vilket alternativ är att föredra ?

Det gula o blå tänkte jag fästa i centrum under kardan, blev vist inte ritat så!!

Hoppas att ni förstår vad jag menar?

Har köpt bakaxel 1031 240
Samt diff ska hämtas imorgon
Ska hämta kardan i helgen
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Kan du rita junket från sidan också???
Gärna fota lite också, det vore dunder.

Jag får ingen klar bild på hur det ser ut

Uppsala
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Kan du rita junket från sidan också???
Gärna fota lite också, det vore dunder.

Jag får ingen klar bild på hur det ser ut

Det kan ordnas ska riva ner orginal axeln i helgen, har sålt den i delar.
Kan fota lite o ta o mäta lite på bilen samtidigt .

Så kan jag fota bakaxeln med riktiga kameran , har bara bilder via telefon grymt dåliga.
så dem vill jag inte visa änns.

Mvh
Daniel
Citera
SFR Danne
Uppsala
Här sen Jan 2005

Trådstartare

Så ser det ut under bilen.

Det är 69cm mellan centrum på axeln & centrum på balken.
Det kommer jag ha med andra axeln också.

Så ser det ut med Panhardstaget idag. Bra??
Är det något man bör ändar på för bättre väghållning?

Så ser axeln ut, ska montera Opels undre bärarmar.

Där är några fäst punkter

Ifrån sidan

Bilderna på volvo axeln blev med telefon ändå, glömde kameran hemma när jag mekade på jobbet ikväll.

Frågan är om staget fram till balken ska vara både i cetrum av axeln o bilen, eller om jag kan använda det fästöra som finns uppe på axeln?

Antingen på lite diagonalt från bakaxeln till centrum på bilen.
Eller bara rakt till balken ifrån fästörat

Eller centrum på balken + bilen??
Citera
SFR Danne
Uppsala
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Nu har jag monterat bakaxeln i en provisorisk 3-link.

Frågan är hur det blir när mitten staget(det nedre) är längre än stagen till fjäderskålarna??

Kanske måste ha en gummibussning i nedrefästet på klumpen??
Tänkte om dem låser upp varandra (dem 3 nedre stagen)

Tänkte ha uniballs i alla fästpunkter.
Staget som sitter på klumpen var jag tvungen att göra med sjustermån, tillverkade staget på jobbet hade inte möjlighet att mätta på bilen under byggets gång. Ska bygga nytt senare med riktigt rör& Uniballs
Deta var bara för att kunna släppa ner bilen på hjulen o kolla vinkeln på pinjongen.
Måste sätta fästbyggen (på det nedre stagen) längre bak för det övre (Y) det tar i karossen om bilen fjädrar ihop.

Frågan är om jag kan ha det staget i den position i sidled
Kom på att den främre balken är monterad med gummibussnigar, så man kanske kan ha Uniballs i det nädre fästet på bakaxeln med.
För då kan ju balken röra på sig lite, men det går inte så bra heller för den måste jag svetsa stumt.
Ska montera stödlagret i den.

Frågan är då kvar: hur kommer stagen att uppföra sig??
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

om jag nu inte tänker krokig så.

Mittenfästets funktion är att hindra axen att vrida sig med hjulen.
Det vill säga att fästet i karrosen bara kommer få krafter upp och ner.

Stagen, vid fjädarna, ser till att axen inte kan åka bakåt e framåt, virda sig sätt uppifrån.

Det kommer garanterat bli byrylåda om man har ledlager överalt.

Mitten fästa i karrosen skull jag göra så att det kan rör sig fram och bakåt.
Jag har gjort dyliklösing på min bakaxel, skall fota eländet.

Sen har jag inte riktigt tänkt klart, men jag TROR du kan slänga Panardstaget on du drar tex 2st stag från från ytterändan på axen till centrum fästet i karossen.

och skall Panardstaget vara kvar vet jag inte riktigt var rc hamnar, centrum Panardstag eller mittenfästets infästing i karossen. Måste masera njuren ett tag till

Uppsala
Här sen Sep 2003

Det som gör det hela galet är att det "tredje staget" har två fästpunkter på bakaxeln. Om du fäster det endast i övre fästet på axeln med ett ledlager så kommer du inte att få någon byrålådeeffekt med stumma lager i alla leder (inklusive stum fästbalk).

Guson

Uppsala
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

Guson skrev:
Det som gör det hela galet är att det "tredje staget" har två fästpunkter på bakaxeln. Om du fäster det endast i övre fästet på axeln med ett ledlager så kommer du inte att få någon byrålådeeffekt med stumma lager i alla leder (inklusive stum fästbalk).

Guson

Det var så jag hade planerat men golvet var i vägen tyvärr.
Så jag kanske får bygga det i en båge på något sätt?
Frågan är hur man gör det för att den inte ska krökas mer vid påkänningar?
Fyrkantsrör?

Jag har baksätet kvar i bilen, vill inte rega om den bara för baksätet.
Iförsig sitter aldrig någon där. så skär man bort lite under på det så märker ingen det.
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Eftersom alla tre främre fästpunkterna ligger så nära varandra i höjd är det kanske lika bra att bygga en enda främre central fästpunkt a'la Alfas DeDion och skippa alla gamla bärarmar och stag?

Guson

Uppsala
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

fuling skrev:
om jag nu inte tänker krokig så.

Mittenfästets funktion är att hindra axen att vrida sig med hjulen.
Det vill säga att fästet i karrosen bara kommer få krafter upp och ner.

Stagen, vid fjädarna, ser till att axen inte kan åka bakåt e framåt, virda sig sätt uppifrån.

Det kommer garanterat bli byrylåda om man har ledlager överalt.

Mitten fästa i karrosen skull jag göra så att det kan rör sig fram och bakåt.
Jag har gjort dyliklösing på min bakaxel, skall fota eländet.

Sen har jag inte riktigt tänkt klart, men jag TROR du kan slänga Panardstaget on du drar tex 2st stag från från ytterändan på axen till centrum fästet i karossen.

och skall Panardstaget vara kvar vet jag inte riktigt var rc hamnar, centrum Panardstag eller mittenfästets infästing i karossen. Måste masera njuren ett tag till

Förstår jag dig rätt: sätta två stag ifrån bakaxeln så långt ut som möjligt (utan att ta fjädrar m,m) och till mitten på balken som jag fäst mitt 3stag i. Och sedan ta bort Panhard-staget.
Bli inte det någon blandning av 4link & 3link
Staget som du tänker dig stadgar ju i försig upp så att inte pinjonger går ibacken.
Med rätt längd på dem båda så lär ju bakaxeln sitta i mitten hela tiden också eller?

Blir det inte som 3 link med en effekt av watt-länk då, det vore inte dumt isåfall.!!
Citera
SFR Danne
Uppsala
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

Guson skrev:
Eftersom alla tre främre fästpunkterna ligger så nära varandra i höjd är det kanske lika bra att bygga en enda främre central fästpunkt a'la Alfas DeDion och skippa alla gamla bärarmar och stag?

Guson

Då måste jag kunna bygga dem i balken som det 3 staget sitter i nu?
Så stum monterar jag det i karossen. så sitter stödlagret också på sin plats hela tiden.

Men frågan är fortfarande hur man löser problemet med mitten-staget övre infästning
om man ska sätta kapen i golvet ändå, eller om man på något sätt kan bygga ett böjdt stag?
Ska jag ha det i centrum av bilen så blir det mera böjar (runt kardan)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
Det som gör det hela galet är att det "tredje staget" har två fästpunkter på bakaxeln.

Eller så är det det som är förnessen kanske. Allså det är mittenstaget som skall ta upp vridingen av bakaxen.

Uppsala
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Citat:
Det som gör det hela galet är att det "tredje staget" har två fästpunkter på bakaxeln.

Eller så är det det som är förnessen kanske. Allså det är mittenstaget som skall ta upp vridingen av bakaxen.

Jag försökte montera bakaxeln utan det mitten-staget men det gick inte pinjongen åkte alltid ner ibacken.
Så på något sätt ska det staget sitt där.
Frågan är:
vilka olika alternativ jag har?
Vilka fördelar ger vissa varianter.
watt-länks effekt vore inte dumt, men genomförbart ? kanske med coilover så inte fjäder är ivägen.
med det tillåter inte min budget iår.
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Re:

fuling skrev:
Citat:

Nej, om du ser det från sidan så förstår du hur jag menar. Nedre bärarmarna går från en punkt under axelröret, tredje staget från överkant diffklump mot en punkt ungefär där de nedre armarna slutar framtill. Axeln kan inte vrida sig. Funktionellt har man satt stegar på bakaxeln. Med så korta stag får man stor vridning av axeln men det får han ändå med det Y-formade staget.

Guson

Uppsala
Här sen Sep 2003

Re:

SFR Danne skrev:
Guson skrev:

Guson

Så stum monterar jag det i karossen. så sitter stödlagret också på sin plats hela tiden.

Men frågan är fortfarande hur man löser problemet med mitten-staget övre infästning
om man ska sätta kapen i golvet ändå, eller om man på något sätt kan bygga ett böjdt stag?

Med infästningen jag beskriver finns inte tredje staget med i bilden alls. Axeln sitter stumt på bärarmarna som på en gammal PV. PVn har två nedre bärarmar som är lagrade ungefär vid mellanknuten på kardanen någon dm från varandra. På äldre bilar sitter axeln stumt på armarna och kan inte vrida sig, på nyare roterar de i bärarmsfästena och det sitter ett tredje stag från diffens ovankant.

Guson

Uppsala
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

Guson skrev:
SFR Danne skrev:
Guson skrev:

Guson

Med infästningen jag beskriver finns inte tredje staget med i bilden alls. Axeln sitter stumt på bärarmarna som på en gammal PV. PVn har två nedre bärarmar som är lagrade ungefär vid mellanknuten på kardanen någon dm från varandra. På äldre bilar sitter axeln stumt på armarna och kan inte vrida sig, på nyare roterar de i bärarmsfästena och det sitter ett tredje stag från diffens ovankant.

Guson

Nu fattar jag vad som menas, men jag gillar inte riktigt den ideén, lite bökigt att bygga med sjustering.
Citera
SFR Danne
Uppsala
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

Guson skrev:
SFR Danne skrev:
Guson skrev:

Guson

Guson

Nu fattar jag vad som menas, men jag gillar inte riktigt den ideén, lite bökigt att bygga med sjustering.
Citera
SFR Danne
Uppsala
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Jag tror att det blir så här på någotvis.
Ursäkta kladdet, är ingen konstnär tyvärr!!

Stumt utan fästpunkt på klumpen i underkant. (2st Uniballs)
Då slipper jag kapa i golvet, och bakaxeln kan röra sig fritt.

Men vad kan hända om det staget inte siter i centrum av bilen.
Jag kollade under en 740 då använder man både övre och nedre fäst punkten
(2st stag sitter förskjutet till höger om centrum av karossen) men dem hade fetta gummibussningar.
Men min fjädringsväg är ju inte lika stor som på en orginal 740

Istället för så här som det är nu
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Nu blir det bättre. Att mitt-staget sitter sidförskjutet borde inte göra något när staget pekar rakt fram.

Guson

1, 2, 3, 4   >>
28270 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande