Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Nån som sitter på lite info om Mini Cooper S?
6 besök senaste veckan (6739 totalt)
lillBoije
Stockholm
Här sen Sep 2010
Inlägg: 25


Trådstartare
Hej!

Kikade lite förut på Audi A3 och fick lite tips osv. Men nu har jag öppnat ögonen för Mini Cooper S som verkar vara en ganska skojjig bil. Men har verkligen noll koll på dom.
Så finns det någon med lite info om dom? Har gått igenom 8 sidor här men har mest hittat bilar till salu osv.

Såg att det fanns nån lite värre version med riktiga sportstolar samt nån som hette JCW?

Jaa fyll på med info om ni har lust !

Mvh/ Johan

_________________
Johan Boije
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4029



Gissar på att du pratar om "new mini"?
Det finns ju lite att hitta om nya på www.mini.se
Det har varit ett "modellskifte" där midjelinjen höjdes för att få rätt proportioner eftersom man var tvungen att ha en högre huv för att få en stjärna till i EurONcap (krock med gående).
Cooper S hade kompressor förr men har turbo nu.
Förr var det el-servo-styrning men inte på de nya.
JCW är John Cooper Works och du kan läsa mer om honom här: http://en.wikipedia.org/wiki/John_Cooper_(car_maker)
Det var lite att börja med...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



om du beskriver vad du ska ha bilen till är det lättare att ge dig info. Skjutsa barnen + lite banåka ibland, 98% banåka, 2% banåka, Nurburgring? Utan info svårt att ge dig svar.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
lillBoije
Stockholm
Här sen Sep 2010
Inlägg: 25


Trådstartare
Hehe ja jo de va nya modellen, inte Mr Bean modellen !

Ja de har du ju kanske lite rätt i ! Men tjaa..ha en allmänt liten och skojjib bil som är både kul att köra lite på kurviga vägar, bana kanske 2-4 gånger per år, åka 40 mil utan att man dör i bilen ! Ha den som brukis kanske man säger då? Det är väl de som är tanken, men inga barn...än sålänge haha!

Mvh/ Johan

_________________
Johan Boije
Citera
tuben
Sigtuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 76



www.miniclub.se är svenska new miniklubben. finns en del matnyttigt. jag har en -05a som är helt original förutom bromsbelägg samt bromsvätska. R-däck slängs på när det skall köras bana. den går som daglig bruksbil med 2 bilbarnstolar men har också gått en hel del på ringen.

det finns en del olika modeller:
innan faceliften -05 så var det kompressor och motorn lämnade 163hk. efter faceliften -05 så har samma motor 170hk. fanns sportchassi och elektronisk diffbroms som tillval. Nya modellen som kom -07 om jag inte missminner mig har turbomotor på 170hk och är lite bränslesnålare...... jcw har bla hårdare chassi, större bromsar och ca 210hk. såldes även en specialversion några år som hette jcw GP. den har 218hk och är bara reggad för 2 pers. eftersom det finns en tävlingsserie för mini cooper så finns det en uppsjö av modifieringar att köpa.

Det finns en hel del här på forumet att fråga om du behöver mera. Jag kan varmt rekomendera att du provkör en!!!!

_________________
Daniel Thunberg Ivner

Hjälpmek Puppan Racing
MINI Cooper S cab -14
VW Scirocco GTI 2,0 -83 Super Leicht(under ombyggnad någonstans i Belgien)
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 358



Första generationen har en motor från Chrysler i gjutgärn med (Cooper S och GPn) eller utan kompressor (one och Cooper).
-Fjädertornen kan behöva förstärkas om du ska köra med bananpassat chassi. Kolla efter sprickor eller deformationer.

Andra generationen som kom 2006 har en BMW/Peugeot motor i aluminium med (Cooper S och JCW) eller utan turbo (one och Cooper). El-servo, bättre bromsar och högre byggkvalitet. Vissa barnskjudomar med motorn på bilar byggda fram till 2009-09.
-Kolla så att kamkejdespännaren och insug är åtgärdat på bilar före 2009-09 (garantiåtgärder).

JCW finns som antingen 211hk eller 192hk (original trimkit).
"Fabriks" JCW fanns inte med diffbroms som tillval vilket den vanliga Cooper S konstigt nog gjorde (!).

Riktigt rolig bil som inte skäms för sig på långfärd heller, har gjort två turer till Tyskland med min och visst det är ingen Citroen XM i komfort men man behöver inte gå till kiropraktor heller så länge man åker på standard chassi.

Positiva kommentarer var du än stannar garanteras


PS. Köp min den är tyvärr till salu... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=71383 DS.

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Hyundai i30N -23, 325i -88, MV Agusta 800
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Jag har en 06-a, kompressor 170 hk. Riktigt skoj -rolig bil. Åk och provkör. Har åkt tur och retur england via bryssel, funkar faktiskt hyffsat som långfärdsbil (ej med barn...).

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
lillBoije
Stockholm
Här sen Sep 2010
Inlägg: 25


Trådstartare
Tjena Johan!

Verkar ju inte vara så dumt alltså. Dom ser ju för balla ut iaf ! Skulle dock helst vilja ha en med dom där Recaro stolarna i. Såg din där, sjukt fin verkligen, tyvärr lite dyr för mej kanske nu när lägenhetsköp närmar sej.

Men ska åka och testa en i början på nästa vecka, "tyvärr" så är det en helt ny, hade velat prova en som var några år eftersom det är det man igentlgen har råd me, men det ska bli riktigt kul att få se va de är för en lite gokart

mvh/ johan

_________________
Johan Boije
Citera
lillBoije
Stockholm
Här sen Sep 2010
Inlägg: 25


Trådstartare
Hallå igen!

Nu har jag fått lite info om mini, fast jag siktar nog in mej på en diesel ! Men även dom går säkert att ha skoj med på bana, men tänkte höra lite om någon vet om det går att ändra hjulvinkar osv med standrad upphägning?

Var och provkörde en sådan nu i veckan och körde inte så jätte fort i en rondell, men kände att den hade en tendes till att understyra ganka fort? Kanske berodde på däcken med men kan tänka mej att lite andra vinklar kan göra sitt ?!

Mvh/ Johan

_________________
Johan Boije
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Med s.k. camberplattor fram går det bra att pilla med hjulvinklarna mycket.
Däremot är möjligt men begränsat bak.
Sedan finns också ett utbud av krängningshämmare att komplettera med, men även olika gummiblandningar och lufttryck på däcken.

Alla moderna bilar, inte bara FWD av sin natur, tenderar att ha understyrning, men jag inne på att det styrs mer av den personliga körstilen.
Det är nämligen inte svårt att överstyra en MINI om man vill
Vänsterfotbromsning fungerar också utmärkt om man vill provocera fram lite sladd.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Nån som sitter på lite info om Mini Cooper S?
6 besök senaste veckan (6739 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande