Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
51 besök senaste veckan (1332 totalt) |
Porsche 911 Carrera Targa -86
Hej Det är inte en dedikerad banåkabil men nog ska den väl kanske få känna på någon konbana och kanske några lagom myspysvarv på Gotland Ring eller så vid tillfälle... Meteor Metallic är den med en välkända 3,2l boxersexan i nära originalskick, vad jag vet endast bara nytt mer sportigt avgassystem som är monterat. 1190kg väger den, vilket jag tycker är helt okej. Kommer vara en evigt pågående mekaniskt underhåll. Det utseendemässiga är ordnat av tidigare ägare. Initiala listan innehåller rengöring från allt grus som samlats i fickorna i hjulhusen, lite ytrost här och där i hjulhusen, byte av bussningar i bärarmar och täta de värsta oljeläckagen. Kommer nog pågå ett område per vinter känns det som, så lagom till 2026 är den "helrenoverad" men det ska ju alltid gå att köra där emellan ![]() Skickar med en bild ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Re:
Där har du felet, den står still för mycket ! _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Tack för glada tillrop.
Inga 17" Fuchs här inte, 16" är helt perfekt för dessa. Precis rensat ut typ 1kg jord ur utrymmet vid de njurformade förstärkningarna på ena sidan.. Faktum är att allt på bilen funkar ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Efter några pytterost problem åtgärdats noterade jag att vartefter bilen står, så börjar den revirpinka rätt ordentligt. Slutsatsen är att blocket fyller upp från torrsumpstanken efter 3-4-5 veckor och då börjar det läcka.
Jag tror det är i huvudsak två ställen, en returtub och kamkedjelocket. Så nu idag har jag rivit av och väntar delar innan återmontering. Passar på byta det svettande oljetrycksröret till kamkedjespännaren också. Inbjudan till PCS banmöte på Gotland Ring kom just ut men nära på sex tusen i avgift känns mkt. Jag vill ju bara fisköra 10 varv eller så. Kommer vara där på Gotland då så får nöja mig att glida dit och titta på. Nästa år kanske... Nån bild på området som meckas med: ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Har inte uppdaterat här på ett tag.
Utöver en del väntade läckage som ovan på kamkedjeboxen som jag relativt lätt kunde åtgärda själv visade det sig motorn läckte på ett ställe jag tyckte var udda. Den släppte en droppe eller två nån gång då och då från den inre/nedre avgasbulten på cylinder 6, alltså det rann längs med bulten lite lite som p.g.a. värmen blev förkolnad. I sig inte ett stort problem, men det är fel ställe där det inte finns någon olja i någon passage. Visade sig efter nedmontering att det fanns en minimalt gap mellan cylinder och topplock som var några hundradelar stort, troligtvis p.g.a. nån gång i historien har en pinnbult gått av och man har inte delat och mätt upp utan bara skruvat ihop, så lite lite kompression läckte ut när kall och i och med att det var ganska friskt läckage från ventilstyrningarna så samlades en liten oljepöl kl 18 i cylindern som trycktes ut vid uppstart. Så det blev en helrenovering hos Lindwall och jag är sjukt nöjd med det. Det tog tid men håller hög standard. Det tog ett år och jag fick tillbaka bilen inför sommaren. Kört en del, men inte så mycket som jag önskat pga massa annat i livet. En annan sak som dykt upp är att jag köpt en till 911a, varför ha en, när man kan ha två ![]() ![]() Ska ned till Anderstorp i kommande helg med PCS för första bankörning med GTSen. ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
51 besök senaste veckan (1332 totalt) |