Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Chassie inställning för bakhjulsdriven grusracer.. | 13694 besök totalt |
Hej, vi kör lite 5papp med en volvo 360 och har problem med att få fäste och bra driv, det studsar en hel del. Det sitter bladfjädrar bak på 360in och de dion axel.
Vad är troligast problemet? Det sitter nya dämpare bak som följde med bilen, dock orginalhårda. Är fjädrarna för hårda? Det är ju lite svårt att byta för urvalet av bladfjädrar är förmodligen begränsat. Diffen är svetsad. Vad brukar man göra på grusrejsers, mjukare i bakände? Hårdare dämpare, mjukare fjärdrar eller tvärtom. Vi har ju förstås extremt låg budget, vi tycker om att meka annars hade vi nog låtit det vara men man vill ju alltid förbättra och testa oavsett hur seriöst projektet. Tacksam för alla tips! /Karl _________________ Karl Vestgöte |
||||||
Hur är en generell inställning för en seriösare folkracebil eller en rallybil där man vill prioritera att få ner fästet i backen i lägre hastigheter? Dålig och gropig väg kan man nog anta.
Vill man ha mjuka fjädrar och hårda dämpare? Mjuka fjädrar och mjuka dämpare? Hårda fjädrar och hårda dämpare? Eller är det andra stag som måste till för att hålla i axeln? Jag söker allmänna tips, det behöver inte vara specifikt för volvo 360. Väldigt tacksam för alla svar. /Karl _________________ Karl Vestgöte |
||||||
Tror original funkar bra, bara de inte gått 35 000 mil kanske. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Dämparna är nya så dom klarar sig nog, problemet är att det är bladfjäder bak och då är det ju lite knepigare att få tag i mjukare alternativ än om det varit spiralfjäder. _________________ Karl Vestgöte |
||||||
Hur många blad är det då? Ta bort ett blad eller så. Går ju att kapa/korta annars. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Ursäkta för det sena svaret, det är ett blad bara så det är svårt att ta bort ett. Frågan är aktuell igen. I rejset som var i helgen körde vi av bägge medbringarna i diffen, det resulterade i att bilen inte blev sönderkörd utan vi kan spendera tiden med förbättringar istället för reparationer. Så det slog mig att om man flyttar infästningspunkterna till bladfjädern längre i från varandra så blir fjädern mjukare. Frågan är vad som är lagom avstånd bara.. _________________ Karl Vestgöte |
||||||
Tack för svaren!
Vi har funderat lite på att sätta dit en 240 axel med växellåda fram eller byta ut bladfjädrarna till länkarmar och sätta dit vanligt fjädrar på de dion axeln som sitter på 360n. Men nu är det snart dags för pensionering av den bilen så nästa blir nog en 245 så finns det större möjligheter att byta fjädrar. Men ämnet är ju fortfarande intressant, hur mjuk bör bakänden vara på långsamma banor där det mycket handlar om att få bra grepp ur kurvor för att optimera accelerationen? /Karl _________________ Karl Vestgöte |
||||||
Vi brukar skämtsamt säga att när bakänden slår igenom på fjädringen minst en gång per varv så har man nog mjukt. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
_________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||
Aha, det ska vara MJUKT alltså. Intressant. Bara se till att ha bra genomslagsgummin då. _________________ Karl Vestgöte |
||||||
Nu är frågan aktuell igen, vi har en 245 som ska köras på folkracebana/rallycrossbana i långlopp. Typ 5papp grus. Original sitter det fjädrar som är ca 30 N/mm bak och 20 N/mm fram. Vi funderar på att sätta framfjädrarna bak och köpa framfjädrar som är ca 45 N/mm. Då blir det 45 N/mm fram och 20 N/mm bak. Vad tror ni om det? _________________ Karl Vestgöte |
||||||
Allmänt banåkaforum Chassie inställning för bakhjulsdriven grusracer.. | 13694 besök totalt |