Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 323ti -98 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 1 besök senaste veckan (67508 totalt) |
Jag överdrev en del angående beläggen bak när jag skrev "väldigt snabbt". De brukar nog räcka ungefär en säsong (PFC97 räcker flera säsonger), men det läskiga var att materialet nu senast var så "sprött" att det gick att dra med fingarna i kanten på beläggen för att smula sönder dem.
Angående bromsskivor så har jag kollat på Schmiedmans, men jag pratade med dem på Mantorp och då rekommenderade de inte skivorna "i OE kvalitet" för bankörning, utan istället de hålborrade. Men det finns ju hur många trådar som helst på rejsa om problem med hålborrade skivor, så det känns inte som ett alternativ. _________________ Nicklas Andersson |
||||||
|
||||||
Håller med Frapp MEN skilj på Original och OE kvalitet _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Precis, i standard får vi bara köra med "original" skivor, och jag har under åren provat "original" skivor från många leverantörer, men det är bara BMW:s skivor som håller!
Men du kan ju köpa sådana också av schmiedmann..... _________________ Martin Skoog BMW E36 Touring, BMW Cup |
||||||
Hög tid för en liten uppdatering igen!
Körde med BMWSC på Kinnekulle 17/6. Efter lunch åkte jag med Martin Gistell i hans Z3. Mycket trevlig upplevelse. Jag har åkt med många instruktörer genom åren, både skickliga "amatörer" på BMWSC träffar, men även professionella racingförare som kör STCC/TTA. Men det som slog mig med Martins körning, vilket jag också sade till honom, var att det inte kändes som att han körde snabbt. Han körde otroligt mjukt och ändå körde vi om de flesta bilarna två gånger under passet, inklusive betydligt motorstarkare varianter. Jag har aldrig varit med om någonting liknande! Han utklassade tydligen de andra i sin Roadsport debut och jag är faktiskt inte förvånad efter att ha åkt med honom. Det är ju alltid bra att få sina referensramar flyttade en bit, så efter att ha åkt med Martin fick jag själv betydligt högre fart runt banan (kändes det som i alla fall). Efter några varv så blev däcken såphala. Jag försökte köra lite lugnare ett tag, men fick aldrig tillbaka greppet igen, så jag fick slå på blinkersen och avbryta passet i förtid. Nästa pass hade greppet hittat tillbaka igen. Jag har läst i några trådar om att Toyo R888 kan ha dessa egenskaper om de blir för varma. Tur att man inte kör snabbt så ofta. Vet inte om Kinnekulle är extra elak mot däcken också. Anderstorp 8/7. Åkte ner på morgonen i värsta regnvädret. Man hade bara några meters sikt på E4:an. Väl framme i Anderstorp såg det lite bättre ut och efter förarmötet hade regnet slutat. Jag hade bytt till R-däck innan förarmötet, utan att tänka mig för. Flera andra behöll gatdäcken på första passen, men jag beslöt mig för att prova med R-däck på den fortfarande blöta banan. Det gick förvånansvärt bra faktiskt. Det var iofs inga höga hastigheter första passet, men jag hade frapp (ni vet han som inte har någon egen biltråd ) framför mig i sin Compact och han hade faktiskt det betydligt halare på sina gatdäck. Kan iofs bero på att hans bil är för lätt också. Jag börjar gilla Anderstorp allt mer. Tidigare har jag tyckt att den varit lite tråkig med bristen på kurvkombinationer. Bara raksträcka, 90 grader sväng, raksträcka osv. Men tjusningen med Anderstorp är ju att hålla hastigheten genom alla bankade kurvor och spårvalen är ju inte helt triviala att få till. Det är faktiskt en riktigt trevlig bana måste jag erkänna. Ska byta frambromsarna inför nästa bankörning. Nya skivor (BMW original, bra pris hos Schmiedmann, tack för tipset!) och belägg (PFC 08) ligger i garaget och mognar till sig. _________________ Nicklas Andersson |
||||||
Tack för rapporten!
Dumt nog har jag aldrig åkt med Martin men Martin har åkt med mig, nu ångrar jag att han inte erbjöds en tur bakom ratten, verkligen skoj att det går så bra för han. Härligt att bilen är mer eller mindre redo för Knutan för det är väl dit du skall? Isåfall ses vi som vanligt! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
_________________ Simon Lagnelöv www.FartFabriken.se Cadillac CTS-V 2009 Mitsubishi Pajero MK1 1989 Saab V4 T16 1974 |
||||||
På allmän begäran uppdaterar jag tråden med bilder från semestern. Vi har åkt runt i sommar, Paris med Disneyland, fjällvandrat i svenska fjällen mm. Men för ett par veckor sedan var det dags för sommarens stora höjdpunkt:
(trumvirvel...) Fartfabriken i Vinslöv!!! Ja, jag vet, jag skämmer bort mina barn! Men ni som är föräldrar förstår säkert. Tyvärr kunde inte min fru komma med då det dök upp viktigare saker. Tror att det var någonting shopping-relaterat. Har en hel knippe suddiga närbilder i grodperspektiv på Lagelövs M3:a också. Populäraste fotoobjektet när killarna fick reda på vilken som var den snabbaste bilen i garaget. På pappret i alla fall... För övrigt kan jag rekommendera Fartfabriken till övriga barnfamiljer. Det finns en spännande vind med massa bildelar, plus rostiga bultar och annat bös i omgivningarna som man kan stoppa ner i fickorna och släpa med sig hem. Dessutom oljefat där barnen kan stoppa ned händerna, så att hela familjen kan lära sig om viskositet och fläckborttagning. Kaffe har de också. Slutligen en idolbild att skriva ut och sätta upp väggen: Tyvärr lyckades lillgrabben stänga av autofokusen i sin iver att fotografera M3:an så ni blev lite suddiga i ansiktet. _________________ Nicklas Andersson |
||||||
Trevlig rapport Niklas. Att åka med Martin var en tankeställare. Grymt duktig. Gjorde ju också det på kullen.
Haha!! Ja intresset var stort bland de små. Plaska i olja med händerna var visst inte lika uppskattat av far som av barnen Tack för ett trevligt besök hursom och kakorna var kanon Inga spännande uppgraderingar att rapportera om? _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||||
|
||||||
Nej, inte i år heller. Min pappa fyller pensionär och har kalas samma helg. Jag har faktiskt aldrig kört på Knutstorp (törs man ju knappt nämna när du är i närheten), men ska se till att styra upp det där vilket år som helst.
Nja, jag har lite planer, men med tanke på hur snabbt jag jobbat de senaste åren blir det bara pinsamt att nämna något i förtid eftersom jag aldrig hinner med ens en bråkdel av det jag tänkt göra. Närmaste planen är att få klart golvet på garage-vinden så att jag kan få undan en massa grejer och få plats att jobba med bilen. Jag har ju lite mindre yta att bre ut mig på än vad ni har i Fartfabriken. Men jag kan väl avslöja så mycket som att jag hittills bara beställt grejer som kommer att öka vikten på bilen... Själv då? Jag såg ingenting i din tråd. _________________ Nicklas Andersson |
||||||
jag vet jag vet!!!!! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Som jag nämnt tidigare så är jag lite missnöjd med den camber jag kunde få med mina coilovers. Topplagringarna är justerbara men i ändläget tar ledlagerhylsan (heter det så?) i spåret i topplagringen, trots att det finns några mm kvar till kanten på hålet i stötdämpartornet.
Då jag har track racing versionen med uniballs så har själva ledlagerhylsan större diameter än de mer gatorienterade kiten. Så det är faktiskt mindre justermån på racingkiten än gatkiten. Jag provade klassikern med brickor mellan nedre stötdämparfästet och spindeln, men då vinklades fälgen in så att insidan på fälgen kom väldigt nära stötdämparbenet/fjädern när jag använde 2,5mm bricka. Så jag tog bort brickorna igen. Det här beror ju såklart också på fälgens offset och kan justeras med spacers och tunnare brickor, men det har retat mig att ha en onödig begränsning i övre topplagringen. Frapp visade för en tid sedan att han fräst upp spåret i sina topplagringar och han erbjöd sig att hjälpa mig att ordna detta på mina. Efter lite moralisk mailsupport av Frapp och lån av en mutterdragare från en jobbarkompis fick jag isär stötdämparbenen och kunde skicka ner lite delar till FartFabriken. Med i princip vändande post fick jag tillbaka följande: Så nu är spåret i topplagringarna frästa några mm större, samt att förstärkningsplattorna har fått kragarna bortsvarvade (annars hade kragen varit begräsande). Nu kan jag justera ända mot kanten i stötdämpartornet. Så här: Tanken är att laborera lite med detta + eventuella brickor och spacers, så att jag kan få till bra camber och spårvidd. Ska försöka grovmäta camber medan jag testar lite, innan jag gör en riktig hjulinställning. Har sett rekommendationer på 3-3,5 grader, så man kanske ska försöka hamna där någonstans. Misstänker att det kan behövas brickor för att få så mycket camber. Men det känns bra att i alla fall ha tagit bort begränsningen i ovankant nu. Stort tack till grabbarna på FartFabriken! _________________ Nicklas Andersson |
||||||
Jag är anmäld till TPC träffen på Mantorp nu på söndag. Bra med en deadline så att det blir lite gjort i garaget...
Bytte skivor och belägg fram för några dagar sedan. Det ska bli intressant att prova de nya PFC08 beläggen. Jag har varit väldigt nöjd med mina tidigare 97:or, förutom dammet... Nu ikväll monterade jag 2mm brickor mellan stötdämpare och spindel och satte på 10mm spacer fram. En kortare provkörning, mest för att kolla att allting satt ihop, visade riktigt go känsla i rondellerna. Vet inte om det är den ökade cambern (borde ligga på drygt 3 grader nu), eller ökade spårvidden som påverkar, eller kanske båda två. Ska lämna in bilen på hjulinställning på torsdag, för justera camber och lite toe out. Har äntligen kommit igång med lättningen också. _________________ Nicklas Andersson |
||||||
Skönt att det verkar funka bättre med cambern nu. Och alltid kul när man märker skillnad vid provkörning efter någon uppgradering
Men oj vad mycket asfaltsmattor... Ses till helgen _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||||
Jag måste ju fortfarande ha kvar någonting att skylla på när ni kör ifrån mig. En positiv effekt av att ha avlägsnat baksäte mm med tillhörande ljudisolering är ju att det i alla fall känns som att bilen är snabbare, eftersom det låter mycket mer när man gasar. _________________ Nicklas Andersson |
||||||
Härlig bild! Norrlands Guld och Label off, ni kan verkligen det där med att festa nere i Skåne! Jag kan nog bjuda på något liknande om du tittar förbi i helgen.
Hjulinställning igår hos Däckhuset i Jägarvallen (Linköping). De tyckte att de behövde justera så lite att de bara tog betalt för en uppmätning (450:-). De justerade så att ratten stog rakt och skruvade lite på toe. Kul med företag som inte försöker ta betalt för en fyrhjulsinställning när det bara går att justera toe fram på Compacten i normalfallet. Jag har varit med om detta på andra ställen tidigare. Dessutom har de "lånecykel", så för mig som jobbar i närheten bli logistiken med att lämna/hämta bilen minimal. Mycket smidigt. Topplagringarna var ställda på max camber och det skiljde bara 0,02 grader mellan sidorna så de rörde aldrig detta. Ligger på drygt 3,3 grader negativ camber nu (efter 2mm brickor och lite frapp-magic) och 0,1 grad toe out per sida. Så jag är i princip färdig för TPC träffen på Mantorp. Finns ju alltid lite att göra, men mer på mys-kontot (läs: lätta bilen), inget som direkt behöver åtgärdas innan träffen. Skulle eventuellt vara en sån där damsugning då... _________________ Nicklas Andersson |
||||||
är det en folköl fredrik????!!! _________________ Mvh Kristofer Larsson ex-BMW CS #7228 ex-BMW SC #770 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 323ti -98 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 1 besök senaste veckan (67508 totalt) |