| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000 Supertouring -94 Ackerman funderingar
|
79 besök senaste veckan (334568 totalt) |
|
Nu börjar de gå åt rätt håll med bilen. Var å skruvade lite igår så nu är grenrör, turbo samt ic å vattenkylare på plats
Tyvär så var ja tvungen å jobba hela dagen idag. Såhär ser de ut nu
En rolig jämnförelse mellan en org 9000 fjäder, H&R racefjäder å H&R 40mm sänkningsfjäder
|
||||
|
Re:
Hitta lite mer bilder på uprightsen från en WTCC seat, nå liknande distans som dom har med stöd som sitter i hjullagerbultarna samt kanske bromsoksbulten borde ju gå att bygga på min?
|
||||
|
Har inte hunnit fundera så mkt mer på distans till spindelleden men nu funkar han igen iaf å var kul att komma ut å köra lite å känna vilket Fäste de ändå är med Toyo R888 även på gata! Skjuter ju på helt sjukt på 2an nu
Fast måste ta å modifiera skärmkanterna lite fram, vill på å ta i så fort man svänger lite mer, förstår inte varför för ja får ju ändå precis ett finger mellan skärm å hjul
|
||||
|
Har gjort lite mer plats för hjulet på ena sidan fram nu men funderar om de räcker, lyckades få ungefär 3cm frigång innan de kommer ta i så hur mkt kan man behöva med 100N/mm fjädrar? behövs väl ungefär 300kg för att trycka ihop fjädern 3cm så kommer de räcka då eller hur mkt vikt kan man räkna med att man max kan få extra på hjulet vid sväng/broms?
|
||||
|
Re:
Jo känns som de kan va gränsfall då dom här fjädrarna ändå är relativt mjuka. Men ska till garaget imorn å fixa andra sidan så ska ja ut å provköra sen å se tar de i ändå får ja väl höja bilen lite. De är synd att skärmkanterna är skruvade i stärmen för tar så mkt utrymme innåt, skulle behöva gjuta av skärmarna ink skärmkanter i en del av glasfiber så skulle de funka bättre
|
||||
|
Det blir ju grymt bra Magnus. Har många år följt bilen på garaget och den är riktigt grym =)
Men har du coils fram på den? VIlka har du tagit till det? Finns ju typ inte till 9000
_________________ Martin Karlsson -------------------------------------------- |
||||
|
Re:
Tack Martin kul å höra! jo vi snackade väl endel på garaget förut?
Jag tänkte ju först bygga egna coilovers av konidämpare och gängade coiloversrör som går å köpa löst men då fick ja erbjudande om att köpa ett par H&R upsidedown racecoilovers som var anpassade för 9000 så va inte så mkt att fundera på då
|
||||
|
nä förstår att det inte var mycket att höfta över :P Nä man har ju hört folk som letar efter coils till 9000 men ingen som hittar :P Svaret är alltså.. Bygg eget :P
_________________ Martin Karlsson -------------------------------------------- |
||||
|
Re:
förresten... hur laminerade du det? Roller?? Svår att få det så jämt utan glas att laminera på hahaha :P _________________ Martin Karlsson -------------------------------------------- |
||||
|
PRecis baar å bygga eget =) är ju ganska enkelt å fort gjort att bygga egna coilovers bara man har tillgång till svets
Angående kolfiberplattan så gjöt jag den på en glasruta, Bara gå till närmaste återvinning å köpa nog stor fönsterruta av dom å sen plasta på Ja brukar använda mig av pensel eller sån där plastskrapa som man har till solfilm, tycker de blir så mkt bubblor i epoxin när man använder roller
|
||||
|
Nu börjar ja bli lite småless... Vill ju hinna använda bilen lite också.
Var idag å fixade utrymme för framhjulen å sen åkte jag till närmaste kiosken för å köpa glass å se så de inte tog i nånstans å de verkar funka bra nu så stack iväg å kände lite på väghållningen med dom nya fjädrarna å greppet i däcken. Gjorde en start på 2an å sticker iväg helt sjukt nu! lite slir i början på 2an sen skjuter de bara på men sen när ja la i 3an å fortsatte gasa så hände de inte mkt, tänkte kopplingen hade blivit varm å börjat slira men sen såg ja att ja inte hade nå laddtryck. Stannade vid vägen för å se om ja skjutit nån tryckslang men såg inge så körde lugnt tillbaka till garaget å hitta ganska fort felet. Såhär ser de ut när man kollar in i turbon. Lagerras så funderar lite på hur ja ska göra nu, köpa ny Garrett GT28 eller nå likvärdigt som inte är lika snordyrt? Nån som har nå tips på bra turboaggregat?
|
||||
|
Fan va surt. då får du köra sugsaab på söndag x(
http://www.blocket.se/landskrona/Gar _________________ Niklas Mannberg |
||||
|
Jo surt som fan! bara ja skulle få tag på en ny torbo så byter ja ju den på en dag men tyvär så kostar dom ju endel..
Den du länka till är ganska mkt mindre än min tyvär =/ |
||||
|
Re:
Man ska inte ha ventilfjädrar på coiloverna....... _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
|
Re:
Jag tänkte faktist lite samma som du när jag först fick se fjädrarna å känna hur lätta dom va men kan säga att dom funkade helt kockrent de lilla jag hann köra igår innan turbon for. viket fäste å nu fjädrar den precis lagomt över gupp så inte framhjulen börjar studsa å tappa fäste!
|
||||
|
Trist! Du har ingen standardturbo liggande så du i alla fall kan köra på söndag?
Jag har en 16T, en HX32 och en HX35 liggande...men det hjälper väl inte... Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
Jo de va ganska tråkig. Nä de var ju lite väl stora aggregat :P Om de nu inte händer ett mirakel att ja får tag på nån ny turbo så kommer jag nog iaf ner å kör nått varv med 9-5an så kanske man kan hjälpa till med nå också
|
||||
|
Re:
Ja gör de vore jättesnällt! De måste va T25 fläns mot grenröret
|
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000 Supertouring -94 Ackerman funderingar
|
79 besök senaste veckan (334568 totalt) |