Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Kanoninfo om däck, hjul och lagar | 24566 besök totalt |
Jag har en kompis, som tröttnade på att gummigubbar och besiktningsmän inte hade någon koll på vilka däckregler som gällde.
Så han tog saken i egna händer och läste in sig på EU-direktiven och Vägverkets regler och skrev ihop ett dokument som beskriver vad som gäller. Dokumentet är på 16 sidor, så jag lägger inte ut hela, men jag har klippt ut de delar som jag finner intressanta, och de delar som behandlar ämnen som nyligen diskuterats på rejsa.nu. Bestämmelser Bestämmelser gällande personbilar och lätta lastbilar (max 3.5ton) Helfordonsgodkännande Helfordonsgodkännande började tillämpas 1995 och blev obligatoriskt 1 januari 1998. Om kod T12D, T14A eller T14D plus ett godkännandenummer finns angivet i registreringsbeviset är din bil helfordonsgodkänd. Till dessa bilar finns i registreringsbeviset angivet vilka däck- och fälgdimensioner som får monteras. Det finns bara plats för tre till fem olika dimensioner på registreringsbeviset. Bland dessa visas alltid den minsta och största tillåtna dimensionen, avseende bredd och rullomkrets. Du kan fritt välja däckdimensioner som har en rullomkrets och bredd som inte under eller överstiger dessa min/max dimensioner. Däcket måste minst uppfylla de hastighets och belastningsindex som finns angivna i registreringsbeviset. Fälgar får bytas om bredd och offset (ET, inpress) behålls inom angivna gränsvärden. För vinterdäck (dock ej tillhörande fälg) gäller vissa undantag från ovan bestämmelser. Dessa får vara smalare så länge rullomkretsen är oförändrad. Undantaget gäller även hastighetsindex som på vinterdäck inte behöver vara högre än "Q", d.v.s. 160km/h. Hastighetsindex Ej helfordonsgodkända bilar behöver inte ha sommardäck som har högre hastighetsindex än "S" d.v.s. 180km/h. För vinterdäck gäller minst "Q", 160km/h. Bilar vars topphastighet är lägre än 180km/h, skall ha däck som minst klarar bilens lägre topphastighet. Se "Hastighets- och belastningsindex" sid 11. ice kommentar: Helfordonsgodkända bilar skall ha en hastighetsklass som minst motsvarar bilens toppfart. Mönsterdjup Lägsta mönsterdjup för sommardäck: 1.6mm, för vinterdäck: 3mm. Om sommardäck framförs på vinterväg- lag, genom någon av ovan nämnda undantag, måste mönsterdjupet vara minst 3mm. Spårvidd På ej helfordonsgodkända bilar får spårvidden maximalt ändras med 15mm... observera att förutsättningen för laglig ändring av rullomkrets och spårvidd är att hjulet inte tar i fordonet någonstans vid fullt rattutslag och full fjädringsrörelse. Tillverkningsdatum -står som en 3-siffrig alternativt 4-siffrig kod, ofta i samband med DOT märkningen, DOT (Department of Transportation) är en märkning för USA-marknaden. DOT följs av flera bokstäver, för att avslutas med tillverkningsdatumkoden. Tre siffror följt av en triangel (alt. pil), t.ex. 508, betyder vecka 50 1998. Triangeln står för 1990-talet. Under senare delen av 1999 gick däcktillverkarna över till fyra siffror, veckonummer och år, t.ex. 1401, vecka 14 2001. Bultcirkel Vanligast på bilar är 4-bult eller 5-bult, d.v.s. de antal skruvar eller muttrar som behövs för att fästa en fälg. Nedan följer en beskrivning på hur man på ett nav eller på en fälg räknar ut detta mått, som anger diametern i mm på cirkeln de är placerade i. Även 6-bult och 3-bult förekommer, då kan samma 4-bult (för 6-bult) och 5-bult (för 3-bult) uträkningsexempel med skisser användas. 4-Bult -hur man mäter bultcirkeln. Mät från ytterkanten på ett bulthål till innerkanten på bulthålet tvärs över navet. A = BULTCIRKEL 5-Bult -hur man mäter bultcirkeln. Mät bulthålets diameter (A). Mät avståndet mellan bulthålet och navhålet (B), multiplicera detta avstånd med 2. Mät navhålets diameter (C). Addera resultaten av dessa mätningar så får du fram bultcirkeln. A + Bx2 + C = BULTCIRKEL Tips, bra att veta +5°C Vilka lagar som gäller vid vinterväglag finner du under "Bestämmelser" sid 12, men tänk på att redan vid ungefär +5°C hårdnar ett sommardäck drastiskt och därigenom försämras även greppet på torr asfalt. Ej färskvara Det har på senare tid gått debatter om hur "gamla" fabriksnya däck man som kund kan acceptera. Sanningen är att under förutsättning att däcken förvaras rätt startar inte åldringsprocessen förrän man börjar använda däcken. Prov har utförts av VTI (Väg- och transportforskningsinstitutet). Där kunde man inte påvisa någon nämnbar skillnad mellan ett nytillverkat däck och ett som var tillverkat tre år tidigare. För att utläsa på ett däck när det är tillverkat, se "Beteckningar och mått" sid 13. Gummi Gummi är en naturråvara. Däck tillverkas inte av gummi, utan innehåller främst olje-baserade ämnen. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Jag kan ju inte påstå att jag är direkt förvånad - jag kände mig begränsad av vad som sas så jag lät bli att lyssna helt enkelt och valde efter vad JAG ville använda och det vart ju inte riktigt samma...
Starkt jobbat av din kamrat, jag bugar och tackar _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
Jag skickar berömmet vidare till polaren, jag är bara brevbärare. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Mörkt och svalt står det på många ställen, men sen finns det däckhandlare som menar att åldringsprocessen inte startar ordentligt förrän man börjar att köra med däcken. Men vad som är det allra bästa kan man ju fråga sig? /Johan _________________ Johan B |
||||
Lägger man däcken/hjulen i en plastsäck, stannar mjukgörarna kvar längre (gäller främst vinterdäck, som har gott om sådana). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
okej. Jag tror jag har ett ganska bra ställe. Under garagegolvet finns ett stort gjutet hål där oljetanken till värmepannan är, bredvid denna finns en spalt 1x2m ungefär, där jag hittils har förvarat däck. Här är det mörkt och "jord"-tempererat vilket ju borde vara bra. Plastsäckar ska införskaffas snarast
Tack för tipsen! _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Finns det någon bestämmelse för hur mycket mönster det ska vara på ett lagligt gatdäck? Har letat men är väl för lat för att hitta något, är det 17% mönster som gäller?
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Jag hoppas att det inte är så; för då är mina, väl inslitna, däck olagliga. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Det är väl dom mittersta 75% av däckets slitbana som ska ha 17% mönster med minst 1,6mm djup. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Däck för banåka Kanoninfo om däck, hjul och lagar | 24566 besök totalt |