Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Drivknutar mumsmums
5348 besök totalt
ByWard
Karlstad
Här sen Jan 2004
Inlägg: 265


Trådstartare
Senaste tävlingen fick avbrytas på sträcka 6 pga totalt rasad drivknut, inte så konstigt kanske, iom, att det var ett tarmacrally..
Men jag diskuterade detta lite med min chafför och jag började fundera på om en mjukare motorupphängning skulle skona en aning på knutarna vid växlingar..

Vad tror ni??
Alla idéer mottages tacksamt...

Bilen btw, är en golf mk1 grupp E

_________________
MVH/Johannes Ward

Bus: -95 Mitsu EVO III -såld
Hundtaxi -00 E46 318 Touring
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4225

Hjälpmoderator

ByWard skrev:
Senaste tävlingen fick avbrytas på sträcka 6 pga totalt rasad drivknut, inte så konstigt kanske, iom, att det var ett tarmacrally..
Men jag diskuterade detta lite med min chafför och jag började fundera på om en mjukare motorupphängning skulle skona en aning på knutarna vid växlingar..

Vad tror ni??
Alla idéer mottages tacksamt...

Bilen btw, är en golf mk1 grupp E


Jag har kört 2 år RS-DM (tarmac cup i skåne) med en fwd audi 80 i grupp E, drog aldrig nån drivaxel.
har förstärkta volvo B23 motorfäste. höger tror jag. annars vanliga bussningar osv.

har ni mycket vändningar? fullt rattutslad och trampa äter ju en del tyvärr.

om det är fri vändning så försök att byta mellan vänster/höger, oftast vill man ta vänstervarv

_________________
Daniel Steiner
Citera
ByWard
Karlstad
Här sen Jan 2004
Inlägg: 265


Trådstartare
Mjaa, det är vid växling som det "hugger till" i kurvorna är belastningen inte sååå farlig, då vi kör odiffat,och det mest spinner, visst äter det rejält då oxå , men just vid växlingarna och kopplingsstampet som följer blir det ju rätt chockartat...
Men tack för tipsen, de är värda att ha i åtanke.. thumbs up

_________________
MVH/Johannes Ward

Bus: -95 Mitsu EVO III -såld
Hundtaxi -00 E46 318 Touring
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5131



ByWard skrev:
Mjaa, det är vid växling som det "hugger till" i kurvorna är belastningen inte sååå farlig, då vi kör odiffat,och det mest spinner, visst äter det rejält då oxå , men just vid växlingarna och kopplingsstampet som följer blir det ju rätt chockartat...
Men tack för tipsen, de är värda att ha i åtanke.. thumbs up


När jag körde Sciroccon på bana utan diff höll friska knutar ungefär 1 dag... (och gatkörning 3 månader).

Med en quafie-diff höll de för gatkörning 1,5år med mycket friskt satsande i rondeller just för att det blev så kul när bilen slungades iväg istället för att spinna.

Så få bort huggen som blir med spinnande innerhjul så kommer nog knutarna att hålla.

_________________
Roland Johansson
Citera
ByWard
Karlstad
Här sen Jan 2004
Inlägg: 265


Trådstartare
Aha, det kanske är det som är lösningen.. Undrar om man får ha diff? Har inte riktigt koll på reglementet..

_________________
MVH/Johannes Ward

Bus: -95 Mitsu EVO III -såld
Hundtaxi -00 E46 318 Touring
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Det ligger nog en del i det Rolle säger. Jag körde sönder en drivknut på Mantorp förra året. Korta slingan var det och den gick sönder i kurvan innan man kommer ut på start/mål-rakan. Just där var det ganska gropigt och jag tyckte faktiskt lite synd om bilen för det märktes ju att det bettade och spann om vartannat. Om jag bara hade lyssnat bättre på min bil.

Jag var inne på att mina motorfästen var för veka, men Rolles teori verkar inte helt fel nu i efterhand...

Det slutade iallafall med bärgning hem. 1000:- i självrisk för transport hem till dörren 23 mil bort! thumbs up

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
ByWard
Karlstad
Här sen Jan 2004
Inlägg: 265


Trådstartare
Känner igen det där från min mors bil, men det är ingen fara för den kränger så mycket att det spinner konstant
Fast vid fullt rattutslag/gas åt vänster knakar det lite, har ingen aaaaaaning om varför

_________________
MVH/Johannes Ward

Bus: -95 Mitsu EVO III -såld
Hundtaxi -00 E46 318 Touring
Citera
törnan

Här sen Mar 2003
Inlägg: 20



ByWard skrev:
Aha, det kanske är det som är lösningen.. Undrar om man får ha diff? Har inte riktigt koll på reglementet..


Du får inte ha diff i GrE...
Vi knäckte båda drivaxlarna idag vi med våran Seat Ibiza GrN på grus..

_________________
Jonas Törnqvist
Citera
ByWard
Karlstad
Här sen Jan 2004
Inlägg: 265


Trådstartare
På grus!!??!

ofasicken...
Vi får aldrig ner effekten i marken på grus så där är det inga problem

_________________
MVH/Johannes Ward

Bus: -95 Mitsu EVO III -såld
Hundtaxi -00 E46 318 Touring
Citera
törnan

Här sen Mar 2003
Inlägg: 20



ByWard skrev:
På grus!!??!

ofasicken...
Vi får aldrig ner effekten i marken på grus så där är det inga problem


På grus ja MEn det måste vara något knas med bilen för vi knäcker drivaxlar till höger o vänster...
När vi körde GrE hade vi inte heller några större problem med drivaxlar, då var det länkarmar som gick i parti o minut men det är en annan (kostsam) historia..

_________________
Jonas Törnqvist
Citera
ByWard
Karlstad
Här sen Jan 2004
Inlägg: 265


Trådstartare
törnan skrev:
MEn det måste vara något knas med bilen för vi knäcker drivaxlar till höger o vänster...
När vi körde GrE hade vi inte heller några större problem med drivaxlar..


Lurigt...
Vad körde ni för bil i GrE??
(blir ju lite OT, men jag är ju så jäkla nyfiken)


Edit: GAAAH nu sket sig quoten igen

EDIT av Magnus T: det fanns inget " direkt efter törnan i första quote-taggen.

_________________
MVH/Johannes Ward

Bus: -95 Mitsu EVO III -såld
Hundtaxi -00 E46 318 Touring
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Vore det inte bättre med hårdare motor/växellåds-upphängningar för att minska rörelsen i drivpaketet vid växlingar?
Många bilar får problem med drivknutar när man sänker dem alltför mycket (knutarna jobbar ständigt i vinkel) tyvärr är det ju svårt att göra något åt med enkla medel efter att chassiesättningen är bestämd.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5131



"Det ligger nog en del i det Rolle säger. Jag körde sönder en drivknut på Mantorp förra året. Korta slingan var det och den gick sönder i kurvan innan man kommer ut på start/mål-rakan. Just där var det ganska gropigt och jag tyckte faktiskt lite synd om bilen för det märktes ju att det bettade och spann om vartannat. Om jag bara hade lyssnat bättre på min bil. "

Verifierat!


"Jag var inne på att mina motorfästen var för veka, men Rolles teori verkar inte helt fel nu i efterhand... "

Dåliga motorfästen kan också påverka, men det stora är huggen mellan släpp och fäste.


"Det slutade iallafall med bärgning hem. 1000:- i självrisk för transport hem till dörren 23 mil bort! "

Bra när det slutar billigt, min sista mantorp visit blev det att smila in sig på ett bilsläp istället när drivaxeln hade gett upp (med diff) men jag vet varför.


"Känner igen det där från min mors bil, men det är ingen fara för den kränger så mycket att det spinner konstant "

Tycket också det inte var något problem att spinna mer än halva rakan uppför på Midlanda men det var helt uppenbarligen inte bra för knutarnas välmående.

_________________
Roland Johansson
Citera
MatsH
Göteborg / Racerbanan
Här sen Dec 2002
Inlägg: 48



Ett tips är att kolla så drivaxeln har rätt längd. Beroende på om man sänkt eller höjt bilen så ändras avståndet och därmed längden på drivaxeln. Vi hade problem med drivknutar som gick sönder jämt ända tills vi mätte och upptäckte att vänster drivaxel var 10 mm för kort, vilket fick till följd att kulorna i den inre knuten kunde kugga över och spräcka knuten.

Nu åker vi på bana med Quaife-diff, Opel originalknutar och R-däck utan några problem. Vi byter knutar efter 16 timmars körning.

_________________
//Mats Hultman
Citera
ByWard
Karlstad
Här sen Jan 2004
Inlägg: 265


Trådstartare
MatsH skrev:
Ett tips är att kolla så drivaxeln har rätt längd. Beroende på om man sänkt eller höjt bilen så ändras avståndet och därmed längden på drivaxeln. Vi hade problem med drivknutar som gick sönder jämt ända tills vi mätte och upptäckte att vänster drivaxel var 10 mm för kort, vilket fick till följd att kulorna i den inre knuten kunde kugga över och spräcka knuten.


HMMMMM Där kan vi ha något... Den är ju lite lägre än annars...
Har aldrig tänkt på att de kan bli "kortare"

_________________
MVH/Johannes Ward

Bus: -95 Mitsu EVO III -såld
Hundtaxi -00 E46 318 Touring
Citera
ByWard
Karlstad
Här sen Jan 2004
Inlägg: 265


Trådstartare
Micke Holmström skrev:
Vore det inte bättre med hårdare motor/växellåds-upphängningar för att minska rörelsen i drivpaketet vid växlingar?


När jag skrev att min teori var att upphängningarna var för hårda tänkte jag såhär:
(men det är självklart bara en fundering från en nyfiken amatör )

Att när kopplingen släpps upp snabbt och rycker till hela vägen, skulle motor och låda fjädra lite mer, och därmed ta bort lite energi under en kort stund, dvs motor/vxllåda och hjul "delar på kraften" tills motorpaketet gått tillbaka till ursprungsläge.

Finns det öht någon logik i hur jag tänker eller?

Edit: Med mjukare bussningar , skall tilläggas

_________________
MVH/Johannes Ward

Bus: -95 Mitsu EVO III -såld
Hundtaxi -00 E46 318 Touring
Citera
törnan

Här sen Mar 2003
Inlägg: 20



ByWard skrev:
Vad körde ni för bil i GrE??
(blir ju lite OT, men jag är ju så jäkla nyfiken)


Edit: GAAAH nu sket sig quoten igen


OT: Vi körde en Audi 80 1.8s i nästan 2 säsonger innan vi klev upp till GrN och en Seat Ibiza.

_________________
Jonas Törnqvist
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4225

Hjälpmoderator

törnan skrev:


På grus ja MEn det måste vara något knas med bilen för vi knäcker drivaxlar till höger o vänster...
När vi körde GrE hade vi inte heller några större problem med drivaxlar, då var det länkarmar som gick i parti o minut men det är en annan (kostsam) historia..


Låter skumt

Det är möjligtvis inte när bilen är utfjädrad?
Alltså vid/efter hopp?

Inre eller yttre?

Länkarmar ska det gå annars har man fel spår

_________________
Daniel Steiner
Citera
törnan

Här sen Mar 2003
Inlägg: 20



Daniel5xQ skrev:
törnan skrev:


På grus ja MEn det måste vara något knas med bilen för vi knäcker drivaxlar till höger o vänster...
När vi körde GrE hade vi inte heller några större problem med drivaxlar, då var det länkarmar som gick i parti o minut men det är en annan (kostsam) historia..


Låter skumt

Det är möjligtvis inte när bilen är utfjädrad?
Alltså vid/efter hopp?

Inre eller yttre?

Länkarmar ska det gå annars har man fel spår



oftast går drivaxlarna på "plan" mark och det är oftast inre som går..
Sak riva allt nu i veckan o se om det är nåt fel nån stans i framvagnen så kanske dom håller i helgen..

Ang. länkarmar så är det väl inte direkt normalt att de oftast bara håller en tävling va?

_________________
Jonas Törnqvist
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4225

Hjälpmoderator

törnan skrev:
Daniel5xQ skrev:
törnan skrev:


På grus ja MEn det måste vara något knas med bilen för vi knäcker drivaxlar till höger o vänster...
När vi körde GrE hade vi inte heller några större problem med drivaxlar, då var det länkarmar som gick i parti o minut men det är en annan (kostsam) historia..


Låter skumt

Det är möjligtvis inte när bilen är utfjädrad?
Alltså vid/efter hopp?

Inre eller yttre?

Länkarmar ska det gå annars har man fel spår





oftast går drivaxlarna på "plan" mark och det är oftast inre som går..
Sak riva allt nu i veckan o se om det är nåt fel nån stans i framvagnen så kanske dom håller i helgen..

Ang. länkarmar så är det väl inte direkt normalt att de oftast bara håller en tävling va?


Inre...
Bengt hade samma problem med sin Mitsubishi. Kolla så de går ända in. Han fick sätta en bricka mellan drivaxel och nav så de gick längre in i lådan så att säga. För när han hoppade så gick axlarna direkt.

Nä nån tävling kan de ju hålla

_________________
Daniel Steiner
Citera
törnan

Här sen Mar 2003
Inlägg: 20



[quote="Daniel5xQ

Inre...
Bengt hade samma problem med sin Mitsubishi. Kolla så de går ända in. Han fick sätta en bricka mellan drivaxel och nav så de gick längre in i lådan så att säga. För när han hoppade så gick axlarna direkt.

Nä nån tävling kan de ju hålla [/quote]


Får kolla om de går ända in, tror inte jag har gjort det faktiskt..

Jo det blir ju så dyrt att åka av i mer eller mindre varje tävling under ett par månader..

_________________
Jonas Törnqvist
Citera
Skruva banåkabil
Drivknutar mumsmums
5348 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande