Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Är BE-kortet på väg bort... Och annat intressant BE-snack. | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 22, 23, 24 >> 66 besök senaste veckan (131683 totalt) |
Jepp. Men många tror jag inte har förstått vad som händer efter 19:e Januari. Verkar som att många tror att BE försvinner vilket inte är fallet. Jag har iaf inte hittat nån information om det. Det som händer är att utökad B införs för att fylla gapet mellan B och BE kortet. Det enda som händer med BE den 19:e Januari är detta "Förändringar för behörighet BE Körkort med behörighet BE som utfärdas från och med den 19 januari 2013 ger inte rätt att dra släp med en totalvikt över 3 500 kg. För att dra så tunga släp krävs då någon av behörigheterna C1E, CE, D1E eller DE." http://www.korkortsportalen.se/Nya-k Känns som att det är ganska få som har behov av att köra Släp med över 3500kg totalvikt. Observera att det är 3500kg totalvikt på släpet det gäller. Finns i princip inga personbilar som får dra över 3500kg heller. Det som händer om man tar körkortet efter den 19:e Januari är att man inte kan köra dessa http://www.betrailer.se/ med släp lastade till mer än 3500kg totalvikt. Jag hade tänkt att ta BE kort innan brytdatumet men jag skjuter lite på det då gränsen på 3500kg släpvagnsvikt inte kommer att spela nån roll för min del. Ett 3500kg bilsläp kommer kunna lasta över två ton vilket torde räcka för de flesta bilar som har nån ambition att vistas på en bana. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
Måste rätta dig där. Jag har nästan precis tagit BE kortet.
"Kravet på att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragfordonets tjänstevikt tas bort. B-behörighet kommer fortfarande att ge rätt att dra ett lätt släpfordon som väger högst 750 kg i totalvikt, men även tyngre släp än 750 kg totalvikt (till exempel 1 500 kg), förutsatt att dragfordonets och släpvagnens sammanlagda totalvikter inte överstiger 3 500 kg." Du skrev att släpets totalvikt får vara på 3500kg. _________________ Henrik Jolfsson * Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar * ( http://www.hjcc.se ) |
||
Ja det kommer inte skilja så mycket i praktiken efter den 19:e jan men det skadar ju aldrig att inte ha begränsningarna. Jag har gamla B-kortet och har haft användning av att inte vara viktbegränsad t.ex. Skillnaden är vad jag förstår är att totalvikten på släpet blir begränsad till 3500 kg. Med nuvarande BE regler gäller släpets bruttovikt, dvs endast bilens kopplingsanordnings högsta släpvikt styr. Men som sagt, det finns inte mycket bilar som får dra mer än 3500 kg på kroken.
_________________ Andreas Andersson |
||
Jag har uppkörningstid innan den 19e, men det är mest för att ha en deadline så man blir klar nån gång och att det är liiite bätre än nya BE-kortet.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||
Skriver provet på torsdag. Förhoppningsvis klarar man sig genom nålsögat. Går inte att boka uppkörning innan skiftliga är klarat av..
Äntligen fått tummen ur.. Ska man leka med bilar måste man ha BE _________________ Jonathan Danell Kör svart E34 touring och svart E30 touring med plast från www.specialsvarv.se |
||
Fick nästan en liten hjärtattack där. Men du skriver om B behörigheten, Andreas om en begränsning av vad man får dra med BE behörighet efter ändringen i regler. Kommer ju forfarande behöva ta BE om jag skall dra 1400kg Evo på kärra. Men det räcker med BE iaf. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||
Man kan ju skaffa sig en riktigt bil istället för blysläde, då räcker 750 kg släp rätt långt... ;-) Exempel på riktig bil: _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Äh, med rätt fordonskombination så går det att få med sig två entons racebilar till banan på utökat B, så varför stressa med BE.
Klura på lösningen får ni göra själva |
||
Körde upp som privatist i förra veckan. Gubben var förvånad över anstormningen på BE. Han menade att det inte kommer att vara någon som helst skillnad efter 19 Jan 2013.
För övrigt kan jag rekomendera att gå i skola. Eller läs på hur stor marginal i procent det ska finnas på stången till påskjutsbromsen, hur många millimeters glapp kulan max får ha och lite andra kluriga saker som inte avklarades på teoriprovet. Se också till att inte köra forcerat, tänk på miljön, ha en god framförhållning och planera i god tid. Bör tilläggas att jag körde en 170hk Volvo V70 med nära två ton på kroken. Jag höll motorn mellan 1500-2500varv och var synnerligen försiktig. Efter att kört bil i över 22 år i både terräng och på bana, kört otaliga (lätta) släp och många mil på hoj kom det som en överaskning att man var en sådan trafikfara. Bitter? Inte jag... _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||
Tog mitt BE för ett par månader sedan.
Att det inte blir någon större skillnad håller jag inte med om, jag som tagit mitt B kort innan -96 får ju köra B-registrerade fordon som är tyngre än 3500 kg. Då jag har en gammal mercabuss som väger 5 ton och används till att dra biltransporten med, så var jag tvungen att ha den "gamla" BE behörigheten om jag skall få köra den kombinationen utan att behöva ta helt nytt körkort, C1. Trodde först att jag skulle kunna klara mig på utökad B men efter att ha läst på lite så insåg jag viktbegränsningen på dragbilen, och tog BE före ändringen. |
||
Kraftig miss från min sida inser jag nu då jag hade fått för mig att det var i slutet på Feb som nya BE skulle börja gälla.
Ni som har skrivit upp, kört upp nyligen, hur krångligt är det? Jag skulle helst vilja ha det BE vi har idag där det inte finns någon övre gräns på totalvikt... Men tiden kanske är lite väl knapp ändå för att hinna med innan 19Jan.. |
||
Uppskrivningen är inte jättesvår, men man måste plugga ganska många timmar.
Jag skrev upp för MC i september och för BE i november. Jag pluggade inte mycket till BE, bara det BE specifika, men jag hade inte stor marginal. Hade glömt förvånansvärt mycket på ett par månader. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||
Teorin tar en hel del tid, jag pluggade kvällar i ca en vecka. Uppkörningen var enkel, men jag kör mycket med släp så det är väl olika vilken vana man har. Du måste kunna göra en säkerhetskontroll med massa punkter. Skrev ned kontrollen och vad man skall kunna: -Kontroll av reg.bevis för bil och släp. Får bilen dra släpet? Vilken behörighet krävs B/BE? Vad avgör vilken behörigheten som krävs? -Kontroll av kylvätska, oljor och spolarvätska. -Inre kontroll. Bälte, tuta, torkare/spolare fläktar. Broms, kolla täthet genom att pumpa på broms. Bromservo, tryck ned pedalen och starta motor, känn att pedalen sjunker. P-broms, kör framåt med p-broms i för kontroll. Servo, kör framåt och sväng fullt åt båda hållen. -Koppling av släp Kontrollera kultryck. Koppla släp, hissa släpet/bilen med stödhjul för att kontrollera kopplingen. Koppla el. Koppla katastrofvajer. Kontrollera stödhjul. -Yttre kontroll Kontrollera hjul, ljus, reflexer, stödben, is/snö på bil/släp, be om hjälp med att kolla bromsljusen. -Kontroll av last/lastsäkring -Kontroll av efterspänning Dra åt handbroms på släp Backa tills bromsarna ansätts på släp Släpp handbroms på släp -Kontroll av bromsreserv Kör framåt så att dragstången dras ut helt. Mät längden på bälgen över påskjutsbromsen. Kör framåt och bromsa ihop påskjutsbromsen. Mät bälgen igen, det skall vara minst 25% kvar Lite skum metod då det inte enligt mig går att säga hur mycket reserv man har kvar genom att mäta på det här sättet, men det är så dom vill att man skall göra. Under kontrollen eller efter kommer frågor om funktionsbeskrivning och annat, vad man skall kunna är: Förstå friktionskoefficient tabell. Kunna beräkna hur lasten skall säkras. Förstå lastförstängning. Förstå var man skall placera lasten och varför. Förstå hur mycket man kan belasta ett spännband med handkraft (ca 10%). Förstå kulkoppling. Kunna max förslitning i kulhanske (1mm). Förstå katastrofvajer. Förstå bromsreserv. Förstå svängningsdämpare i påskjutsbroms. Förstå backautomatik. Förstå efterspänning. Kunna regler för speglar och släp. Förstå bilens och släpets bromsar. Förstå driftstörningar på styrservo. Kunna regler för däck. Förstå registreringsbevis. _________________ Andreas Andersson |
||
Tackar för svaren.
Körning borde inte vara några större problem då jag är van att köra Bode med släp efter bil och även större maskiner. Det är väl mest teorin som skrämmer mig lite. Kanske skulle göra ett tyck i mellandagarna. |
||
När jag tog mitt BE köpte jag teoriprov av körskolan som jag gjorde via nätet. Läste böckerna, gjorde proven, läste på det som blev fel och gjorde om proven tills jag blev "godkänd" och bokade sedan uppskrivning.
Blev high score på provet... pluggat för mycket alltså Hade aldrig klarat teorin utan att läsa böckerna. Bokade en dubbellektion för genomgång av säkerhetskontrollen och rättning av div olater som kommit med åren. => Problemfri uppkörning Valde också att hyra ekipage för uppkörning av körskolan för att slippa krångel med att hitta rätt ekipage med rätt last och dessutom få ekipaget till uppkörningen på ett lagligt sätt.. _________________ Urban Lindgren |
||
Hela det rekommenderade förfarandet för att kolla bromsar/rörelsereserv är imho lite fyrkantig. Det viktiga i praktiska livet är ju att man förstår hur påskjutsbromsar/backautomatik/parkeringsbromsen fungerar och hur funktionen(arna) påverkar varandra... Exempel är ju att p-bromsen i praktiken ofta bromsar dåligt bakåt, att man inte har någon broms på släpet när man backar nerför en brant backe. Det kan få spännande konsekvenser om man inte är med på det... Att alltid "dra ut" påskjutet när man ska koppla i från släpet efter att man backat... Kan du/någon utveckla detta med "efterspänning"... Här kan det nog uppstå lite missförstånd misstänker jag... |
||
Det handlar om att kolla att bromsarna fungerar på släpet. Man kan få fråga på åtgärd då bromsarna inte ansätts vilka är byte av backar alt. justering av backar i trumman eller efterspänning av bromsstag. Info om körprovet: http://korkortsportalen.se/upload/dokument/Ovriga_dokument%20TRV/Checklista%20BE.pdf Lastsäkring: http://www.tya.se/tya/produkter/material_i_pdf/lastsakring_lathund.pdf _________________ Andreas Andersson |
||
Kanske gammal info men det verkar som att ett intressant alternativ finns numera
+750kg tågvikt på B kortet: http://www.aftonbladet.se/bil/trafik _________________ Mvh // Niklas L |
||
Jag kan inte finna någon info. att vikten på dragbilen reduceras eller begränsas för oss som tagit B-kort innan 1 juli 1996. Det ligger fortfarande som ett undantag för oss gamlingar. Var har du fått den infon. ifrån? Jag har BE redan så det påverkar inte mig, men jag vet andra som det påverkar i så fall. |
||
Lyckades ta mitt BE-kort den 16:e!
Tog 4 lektioner veckan innan. Om ni inte sett det så har man släppt kravet på att tjänstevikten på bilen måste vara större än totalvikten på släpet. Man kan alltså hänga på ett 1500 släp på en bil som bara får dra 1200, bara man inte lastar det till mer än 1200kg. Finns fortfarande ett krav på att bil+släps totalvikt inte går över 3500kg, eller 4250kg om man skaffar den utökade behörigheten. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||
Allmänt banåkaforum Är BE-kortet på väg bort... Och annat intressant BE-snack. | << 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 22, 23, 24 >> 66 besök senaste veckan (131683 totalt) |