Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: S7R -14 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 4 besök senaste veckan (82810 totalt) |
Ser fint ut det där Magnus
Känner att jag har ungefär samma undringar/tankar om ev ljuddämpare, vet "the hard way" att min låter mycket. Satt en Simonies (stavning ) när jag fick hem den och måste försöka finna något annat som låter mindre. Fått tips om att Apple funkar bra/bättre finns ju i de flesta storlekar och verkar prisvärda, funderar på att prova ett sådant allternativ. Skall ju enl uppgift finnas på nära håll åxå, Mûrens uppe vid Träffen säljer visst dom Måste försöka komma förbi och klämma och känna på din stol någongång. _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
>Rolf
Du är välkommen förbi närsom. Ringde Ferrita i måndags och ville beställa en specialbyggd dämpare, men de hänvisade mig till att skicka ett mail med alla uppgifter för att sedan bli uppringd av en tekniker. Mailade dem ritning och kontaktuppgifter. Men efter en hel arbetsvecka utan att jag hört någonting tröttnade jag och hittade en 760mm lång 3" Magnaflowdämpare på Ebay istället. 1300kr inkl frakt från England var ganska överkomligt. Har börjat bygga lite på plenumkammaren också. Med huven på insåg jag att det var lite mindre plats än jag behöver. Men får plats om jag vinklar in konan mot motorn en del. Börjar snart likna en bil. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
Tack.
Stämmer att det är ett B206 block med borrade hål för oljekylningsmunstyckena. De plana klackarna som hålen är placerade på var redan bearbetat från fabrik. 78mm slag på veven. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
Fick ett paket från England i veckan, så jag satte kapen i motorhuven. Hade marginalerna på min sida så tryckröret från kompressorhuset hamnade under scoopet.
Insuget börjar ta form också. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
ser ju riktigt trevligt ut det här
jag kanske har missat det när jag läst igenom tråden men kan du berätta mer om framvagnen? Är det wilwood-spindlar och nav? och ramen, håller den mått enligt Ron Champions bok? _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
Måtten ska så vitt jag vet hålla samma mått som en bokram. Fast med vissa ändringar över t.ex bakvagnen.
Spindlar och framnav är wilwoods dropade till Mustang II fast omgjorda till 4bult. Naven kommer jag nog rita upp och svarva nya då verkstaden som hjälpte mig sjabblade till det ganska rejält. Har fått svetsa upp och bearbetat dem i omgångar, men är inte nöjd med resultatet. Bromsoken är wilwood midilite ihop med wilwood 305mm skivor med aluminium bells. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
Snyggt !
Jag har lite tips att komma med. Bygg in ladd-kyl och kylare så att all luft som kommer in i nosen måste gå igenom kylarna, och inte bredvid. Jag skulle nog lägga igen hålet i scoopet. Det är inte där man vill ha in luft. Luftutsläppen är bra.....om du ska åka utan vindruta. Med ruta, kommer du få övertryck vid utsläppen. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
Tack för tipsen.
Tanken var att fixa styrplåtar för att pressa all luft genom båda kylarna samt ett litet scoop under fronten som förser oljekylaren med luft. Kommer köra med en vindavvisare istället för ruta, så då kommer det fungera. Men hade ärligt talat inte tänkt på att det blev övertryck om jag hade valt vindruta. Har funderat lite på om man skulle lägga igen scoopet, men tänkte att det skulle få ner temperaturen över turbo och grenrör om jag lämnade det öppet. Kanske bara blir marginellt? _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
En tanke jag kommer på direkt med luftutsläpp och vindavisare...
Tänk lite på vad som eventuellt kan komma ut ur luftutsläppen. Kylarvatten och olja är inte så skoj att få över sig. Nu är det inte lätt att förhindra på en seven utan ruta, men all motorumsluft i ansiktet kanske inte är det bästa. |
Den tanken har slagit mig också.
Förmodligen behövs inte luftutsläppen vid körning på gata, och då kan man lägga igen hålen med skumgummiproppar som används i t.ex basreflexportar på högtalare. Vid bankörning skyddar förhoppningsvis overallen och hjälmen tillräckligt länge tills man hinner få stopp på bilen om olyckan är framme. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
Det jag är ute efter är att få bra luftflöde genom fronten/kylarna på bilen och släppa ut varmluften i bakkant.
Släpper jag in luft från båda håll kommer luften stå still. Utlopp bakom hjulen var första planen, men blev inte riktigt som jag tänkt mig då jag skulle bli tvungen att ha dem längre fram än planerat. De hamnade sedan på huven för att kunna kyla hela motorpaketet inkl turbon som ligger ganska nära huven. Men kanske får tänka mer på säkerheten på den punkten.... Intaget på sidan går enbart till luftfilterboxen. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: S7R -14 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 4 besök senaste veckan (82810 totalt) |