Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 318 is -90 | 4214 besök totalt |
Intar Boråssektionen av Team CSN.
Köpte bilen för ett drygt år sedan efter en bekantskap med en mycket tyngre, sävligare och mer komfortabel bil - E36 325. Tog förnuftet till fånga och hajjade att det ska vara så lätt och varvvilligt som möjligt. Bilen när jag köpte den: 13700 mil på mätaren Fullsmetad servicebok där servicarna var gjorda på BMW Göteborg Varenda skruv, bricka, packning, allt var originaldelar 15" BBS kryssekerfälgar med backelit-ballongdäck 16x7" Alpina original-fälgar nyrenoverade i lådor från BMW Göteborg Renoverad topp (is-sjukan) på BMW Göteborg (vid 11.500 mil) Halvålig extrautrustning som sträckte sig till taklucka och dimljus och mycket matt lack på bakluckan Bilen i dagsläget (vad som förändrats): 14800 mil på mätaren 215x40x16 Fulda Extremo på Alpinafälgarna (gatuppsättningen) 195x55x15 Yokohama A032-R-däck på BBS kryssekerfälgarna (banuppsättningen) Weitech 60/40-sänkfjädrar Motul RBF600-bromsvätska Tarox-belägg fram (precis påsatta och skall testas på Anderstorp 28/8) Nya BMW original-belägg bak Cobra Monaco-stolar x 2 2.5" Apple Racing-avgas från katten och bakåt Grupp N-chip Nya hjullager på höger fram och bak Nya skivor runt om Castrol 10w60-olja Alla vacuum-slangar i motorrummet bytta Sony CD-stereo med hyfsat framsystem (jag använder faktiskt bilen som bruksbil också ) Rensad på det absolut enklaste som verktygssats, reservhjul, m.m. Epoxi-limmad is-läpp (efter en snödriva som hoppade upp framför bilen) Nerlackad med ett rejält lager body under (borttagna stänkskydd...) Flong nytt oljetråg... (varför skulle hon bo på just den grusvägen? ) Bilder på bilen: Depån på Anderstorp Start och mål-rakan på Anderstorp Sommardäcken-på-dagen i våras _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
Liten uppdatering om vad som försigår:
Har fått tag i ett kalasgarage som bilen stått i sedan slutet av September. Bilen är smått nedplockad och på garagegolvet jämte bilen ligger förutom delar som suttit på bilen tidigare: * 4 220 cc spridare från VW Golf GTI -01 * LMM från BMW 535 * oljekyl sprillans nytt från BMW M535 -87 * Luftfilter BMC F1 som skall demonteras och modifieras till CDA-box med hjälp av kolfiber Saker som är beställda och på väg: * Komplett uppsättning polyurethanbussningar från Powerflex Saker som skall åtgärdas under vintern och som spånas på: * Värre bromsbelägg runt om * Stålomspunna bromsslangar (finns i huset vid garaget) * Anslutningar, oljefilteradapter, slangar till oljekylprojektet * Kamaxlar * Mera lättning! Saker som det drömms om. Inget bestämt men ligger och träter i bakhuvudet. Man skall ju hinna med och ha råd också... * Batteriförflyttning bakåt * Bur/båge * Lättat svänghjul * Kortat grenrör Bilen är nu också officiellt avskriven från alla som helst brukstankar. Det är numer en lekbil. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
|
|
Lätt uppdatering om vad som har hänt under vintern/våren.
P.g.a. diverse omständigheter som kallas kunskapsbrist, ekonomiska prioriteringar och leveransproblem så har det inte riktigt gått som tänkt. Bilen ser nu ut som följer: * Hyfsad lättning genom urkastad inredning till lagom gräns, MC-batteri, urtagen stereo inkl. kablar överallt diverse utbytta småsaker som jag bytt i ren viktmani * Dunlop-R-däck 205x50x16 på Alpinafälgar * Yokohama A032R 195x55x15 på original BBS-fälgar (nästan helt slut och används till lek) * Powerflex polyurethanbussningar lite här och var. Har inte bytt överallt p.g.a. att jag inte vågar riva allt själv (okunskap) * Bytt bromsrör till bakbromsarna * Borttagna bromssköldar fram * originalbromsbelägg runt om (de funkar ju! ) * Bytta vätskor lite här och var * Föraren har tagit banlicens Sedan är halva garagegolvet fullt med prylar som väntar på att bli monterade (bussningar, spridare) eller modifierade för funktion (LMM (nästan färdig nu), luftfilter, diffbroms, m.m.). Mitt lilla projekt att lära mig baka kolfiber har gått åt h*lvete totalt p.g.a. att utlovade komponentleveranser har utblivit och har fortfarande inte anlänt... Därav lagt på is till nästa vinter (om det funkar bättre då). Båge är också hittad för rätt pengar. Nu ska bara de rätta pengarna skrapas ihop och en duktig svetsare hittas. Bilen har även fått sig en rejäl översyn av allt som sett lite halvkasst ut. Rost har slipats lite, skit har tagits bort (flyttats från bilen till mina ögon, hår, ansikte, m.m.). Till bilens fördel har även en vettig bruksbil skaffats under vintern så det inte är hela världen om denna bilen blir stående ett tag om något skulle hända (inkompetent mek kanske?). _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
Våra race- och banåkarbilar BMW 318 is -90 | 4214 besök totalt |