|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495
19 Nov 2013 16:39
|
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008
02 Mar 2014 17:01
JP Simpson skrev: | Borra hål och svetsa plattorna UNDER bilen. Om dubbelplåten flexar mycket kan du borra hål och bulta ihop plåtarna mot varandra.
Separtion mellan de två främre strapporna (anti submarine) skall vara ca 100-150mm
Bakåtvinkel ca 20 grader.
Har du rätt stol för 6-punktbälte, dvs att det är en bred slits i stolen inte bara ett smalt litet hål?
Jag bifogar en bild så blir det lättare att förstå.
Dignell skrev: | Niklas Falk skrev: | "FIAplattorna" behöver inte svetsas ens. |
Har köpt sånna här plattor till mina nya 6-punktare. Är lite osäker på hur jag ska göra med just bältet som ska gå ner mellan benen. Verkar nämligen som att det är dubbelplåt i golvet med ca 20mm mellan skikten
Hade tänkt att borra ett hål, skrapa bort underredsmassan och svetsa fast hela plattan under bilen. Men nu blir det lite konstigt. Antar att man givetvis inte får svetsa plattorna på insidan.
Står inte heller något om hur stor separationen ska vara på de två benbältena, läst att någon körde med 20cm men vet inte hur korrekt det är? |
|
Intressant tråd! Har nog möjlighet att få det mesta rätt i min installation. MEN jag har ganska litet hål i stolen för grenbältena. Vad göra?
_________________ M @r cus S v e nning son
Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495
02 Mar 2014 19:37
Om du har litet hål för grenbältet som dessutom sitter felplacerat i stolsbotten kan du enbart hoppas på tur i en krasch.
Marcus S skrev: | JP Simpson skrev: | Borra hål och svetsa plattorna UNDER bilen. Om dubbelplåten flexar mycket kan du borra hål och bulta ihop plåtarna mot varandra.
Separtion mellan de två främre strapporna (anti submarine) skall vara ca 100-150mm
Bakåtvinkel ca 20 grader.
Har du rätt stol för 6-punktbälte, dvs att det är en bred slits i stolen inte bara ett smalt litet hål?
Jag bifogar en bild så blir det lättare att förstå.
Dignell skrev: | Niklas Falk skrev: | "FIAplattorna" behöver inte svetsas ens. |
Har köpt sånna här plattor till mina nya 6-punktare. Är lite osäker på hur jag ska göra med just bältet som ska gå ner mellan benen. Verkar nämligen som att det är dubbelplåt i golvet med ca 20mm mellan skikten
Hade tänkt att borra ett hål, skrapa bort underredsmassan och svetsa fast hela plattan under bilen. Men nu blir det lite konstigt. Antar att man givetvis inte får svetsa plattorna på insidan.
Står inte heller något om hur stor separationen ska vara på de två benbältena, läst att någon körde med 20cm men vet inte hur korrekt det är? |
|
Intressant tråd! Har nog möjlighet att få det mesta rätt i min installation. MEN jag har ganska litet hål i stolen för grenbältena. Vad göra? |
|
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008
02 Mar 2014 19:44
JP Simpson skrev: | Om du har litet hål för grenbältet som dessutom sitter felplacerat i stolsbotten kan du enbart hoppas på tur i en krasch.
Marcus S skrev: | JP Simpson skrev: | Borra hål och svetsa plattorna UNDER bilen. Om dubbelplåten flexar mycket kan du borra hål och bulta ihop plåtarna mot varandra.
Separtion mellan de två främre strapporna (anti submarine) skall vara ca 100-150mm
Bakåtvinkel ca 20 grader.
Har du rätt stol för 6-punktbälte, dvs att det är en bred slits i stolen inte bara ett smalt litet hål?
Jag bifogar en bild så blir det lättare att förstå.
Dignell skrev: | Niklas Falk skrev: | "FIAplattorna" behöver inte svetsas ens. |
Har köpt sånna här plattor till mina nya 6-punktare. Är lite osäker på hur jag ska göra med just bältet som ska gå ner mellan benen. Verkar nämligen som att det är dubbelplåt i golvet med ca 20mm mellan skikten
Hade tänkt att borra ett hål, skrapa bort underredsmassan och svetsa fast hela plattan under bilen. Men nu blir det lite konstigt. Antar att man givetvis inte får svetsa plattorna på insidan.
Står inte heller något om hur stor separationen ska vara på de två benbältena, läst att någon körde med 20cm men vet inte hur korrekt det är? |
|
Intressant tråd! Har nog möjlighet att få det mesta rätt i min installation. MEN jag har ganska litet hål i stolen för grenbältena. Vad göra? |
|
Felplacerat vet jag inte... Men det är samma typ av genomföring som de för midjebältet, alltså ganska litet.
Hur brett hål bör man ha till 2 x 2" grendel?
_________________ M @r cus S v e nning son
Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495
02 Mar 2014 20:27
Hålet/hålen ska vara så pass stora och i placering att bältes remmarna inte behöver växla av på kanten av av hålet.
Använder du 5 eller 6-punkt?
Marcus S skrev: | JP Simpson skrev: | Om du har litet hål för grenbältet som dessutom sitter felplacerat i stolsbotten kan du enbart hoppas på tur i en krasch.
Marcus S skrev: | JP Simpson skrev: | Borra hål och svetsa plattorna UNDER bilen. Om dubbelplåten flexar mycket kan du borra hål och bulta ihop plåtarna mot varandra.
Separtion mellan de två främre strapporna (anti submarine) skall vara ca 100-150mm
Bakåtvinkel ca 20 grader.
Har du rätt stol för 6-punktbälte, dvs att det är en bred slits i stolen inte bara ett smalt litet hål?
Jag bifogar en bild så blir det lättare att förstå.
Dignell skrev: | Niklas Falk skrev: | "FIAplattorna" behöver inte svetsas ens. |
Har köpt sånna här plattor till mina nya 6-punktare. Är lite osäker på hur jag ska göra med just bältet som ska gå ner mellan benen. Verkar nämligen som att det är dubbelplåt i golvet med ca 20mm mellan skikten
Hade tänkt att borra ett hål, skrapa bort underredsmassan och svetsa fast hela plattan under bilen. Men nu blir det lite konstigt. Antar att man givetvis inte får svetsa plattorna på insidan.
Står inte heller något om hur stor separationen ska vara på de två benbältena, läst att någon körde med 20cm men vet inte hur korrekt det är? |
|
Intressant tråd! Har nog möjlighet att få det mesta rätt i min installation. MEN jag har ganska litet hål i stolen för grenbältena. Vad göra? |
|
Felplacerat vet jag inte... Men det är samma typ av genomföring som de för midjebältet, alltså ganska litet.
Hur brett hål bör man ha till 2 x 2" grendel? |
|
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008
02 Mar 2014 20:39
JP Simpson skrev: | Hålet/hålen ska vara så pass stora och i placering att bältes remmarna inte behöver växla av på kanten av av hålet.
Använder du 5 eller 6-punkt?
Marcus S skrev: | JP Simpson skrev: | Om du har litet hål för grenbältet som dessutom sitter felplacerat i stolsbotten kan du enbart hoppas på tur i en krasch.
Marcus S skrev: | JP Simpson skrev: | Borra hål och svetsa plattorna UNDER bilen. Om dubbelplåten flexar mycket kan du borra hål och bulta ihop plåtarna mot varandra.
Separtion mellan de två främre strapporna (anti submarine) skall vara ca 100-150mm
Bakåtvinkel ca 20 grader.
Har du rätt stol för 6-punktbälte, dvs att det är en bred slits i stolen inte bara ett smalt litet hål?
Jag bifogar en bild så blir det lättare att förstå.
Dignell skrev: | Niklas Falk skrev: | "FIAplattorna" behöver inte svetsas ens. |
Har köpt sånna här plattor till mina nya 6-punktare. Är lite osäker på hur jag ska göra med just bältet som ska gå ner mellan benen. Verkar nämligen som att det är dubbelplåt i golvet med ca 20mm mellan skikten
Hade tänkt att borra ett hål, skrapa bort underredsmassan och svetsa fast hela plattan under bilen. Men nu blir det lite konstigt. Antar att man givetvis inte får svetsa plattorna på insidan.
Står inte heller något om hur stor separationen ska vara på de två benbältena, läst att någon körde med 20cm men vet inte hur korrekt det är? |
|
Intressant tråd! Har nog möjlighet att få det mesta rätt i min installation. MEN jag har ganska litet hål i stolen för grenbältena. Vad göra? |
|
Felplacerat vet jag inte... Men det är samma typ av genomföring som de för midjebältet, alltså ganska litet.
Hur brett hål bör man ha till 2 x 2" grendel? |
|
Hade tänkt 6p. Men om jag inte ska byta stol kanske det är bättre med 4 el 5p ? Att ha 20cm mellan infästningarna och att det inte bär av mot genomföringen funkar inte. Kanske 10cm mellan infästningarna.
_________________ M @r cus S v e nning son
Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495
02 Mar 2014 21:25
4-punkt är ingen bra ide. Om du har en stol som inte tillåter rätt geometri för bältesinfästningarna kan du lika gärna använda 5-punktsbälten. Felmonterad 6-punkt får samma geometri som 5-punkt... dvs om stolen inte är gjord för 6-punkt bälten.
Marcus S skrev: | JP Simpson skrev: | Hålet/hålen ska vara så pass stora och i placering att bältes remmarna inte behöver växla av på kanten av av hålet.
Använder du 5 eller 6-punkt?
Marcus S skrev: | JP Simpson skrev: | Om du har litet hål för grenbältet som dessutom sitter felplacerat i stolsbotten kan du enbart hoppas på tur i en krasch.
Marcus S skrev: | JP Simpson skrev: | Borra hål och svetsa plattorna UNDER bilen. Om dubbelplåten flexar mycket kan du borra hål och bulta ihop plåtarna mot varandra.
Separtion mellan de två främre strapporna (anti submarine) skall vara ca 100-150mm
Bakåtvinkel ca 20 grader.
Har du rätt stol för 6-punktbälte, dvs att det är en bred slits i stolen inte bara ett smalt litet hål?
Jag bifogar en bild så blir det lättare att förstå.
Dignell skrev: | Niklas Falk skrev: | "FIAplattorna" behöver inte svetsas ens. |
Har köpt sånna här plattor till mina nya 6-punktare. Är lite osäker på hur jag ska göra med just bältet som ska gå ner mellan benen. Verkar nämligen som att det är dubbelplåt i golvet med ca 20mm mellan skikten
Hade tänkt att borra ett hål, skrapa bort underredsmassan och svetsa fast hela plattan under bilen. Men nu blir det lite konstigt. Antar att man givetvis inte får svetsa plattorna på insidan.
Står inte heller något om hur stor separationen ska vara på de två benbältena, läst att någon körde med 20cm men vet inte hur korrekt det är? |
|
Intressant tråd! Har nog möjlighet att få det mesta rätt i min installation. MEN jag har ganska litet hål i stolen för grenbältena. Vad göra? |
|
Felplacerat vet jag inte... Men det är samma typ av genomföring som de för midjebältet, alltså ganska litet.
Hur brett hål bör man ha till 2 x 2" grendel? |
|
Hade tänkt 6p. Men om jag inte ska byta stol kanske det är bättre med 4 el 5p ? Att ha 20cm mellan infästningarna och att det inte bär av mot genomföringen funkar inte. Kanske 10cm mellan infästningarna. |
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19589
02 Mar 2014 21:33
JP Simpson skrev: | 4-punkt är ingen bra ide. Om du har en stol som inte tillåter rätt geometri för bältesinfästningarna kan du lika gärna använda 5-punktsbälten. Felmonterad 6-punkt får samma geometri som 5-punkt... dvs om stolen inte är gjord för 6-punkt bälten. | och ett 6ptbälte som använder 5pkt fästpunkter kommer att fungera som ett 5pkt, så det blir inte värre än så.
Det är inte många rimligt prissatta FIAstolar som har (hade) vettiga hål för 6pt.
Efter att ha frågat ett antal stolsagenter på Autosport så verkar det inte finnas nån stor efterfrågan heller (flera hade aldrig hört önskemål om bredare hål eller tvåhålslösningar sittande lite längre bak, för oss klenare byggda).
Customsvetsad Kirkey är ju ett sätt att få det väldans rätt, men sen kan man behöva bearbeta fram en dispens (om SBF är inblandat).
Edit: kolla gärna på placeringen av de föreslagna fästpunkterna på Scrottbilden ovan. Axelremmar max 200mm bakom stolen, dvs kryss i bakåtsträvorna är lite långt bort.
Det går att göra bättre än minimikraven i reglementen.
|
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008
02 Mar 2014 21:53
Niklas Falk skrev: | JP Simpson skrev: | 4-punkt är ingen bra ide. Om du har en stol som inte tillåter rätt geometri för bältesinfästningarna kan du lika gärna använda 5-punktsbälten. Felmonterad 6-punkt får samma geometri som 5-punkt... dvs om stolen inte är gjord för 6-punkt bälten. | och ett 6ptbälte som använder 5pkt fästpunkter kommer att fungera som ett 5pkt, så det blir inte värre än så.
Det är inte många rimligt prissatta FIAstolar som har (hade) vettiga hål för 6pt.
Efter att ha frågat ett antal stolsagenter på Autosport så verkar det inte finnas nån stor efterfrågan heller (flera hade aldrig hört önskemål om bredare hål eller tvåhålslösningar sittande lite längre bak, för oss klenare byggda).
Customsvetsad Kirkey är ju ett sätt att få det väldans rätt, men sen kan man behöva bearbeta fram en dispens (om SBF är inblandat).
Edit: kolla gärna på placeringen av de föreslagna fästpunkterna på Scrottbilden ovan. Axelremmar max 200mm bakom stolen, dvs kryss i bakåtsträvorna är lite långt bort.
Det går att göra bättre än minimikraven i reglementen. |
Mitt bälte har gemensamt spänne för de båda grenbältena så 5p montage av det borde bli ganska naturligt.
Jag har bältessträva i huvudbågen så det blir ca 20cm bakom stolen.
_________________ M @r cus S v e nning son
Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495
03 Mar 2014 08:57
Det är det som är så pinsamt för tillverkare som gör både stolar och bälten, den avdelning som utvecklar bälten vet hur geometrin skall vara, den andra avdelningen som gör stolar har ingen aning.
Niklas Falk skrev: | Det är inte många rimligt prissatta FIAstolar som har (hade) vettiga hål för 6pt.
Efter att ha frågat ett antal stolsagenter på Autosport så verkar det inte finnas nån stor efterfrågan heller (flera hade aldrig hört önskemål om bredare hål eller tvåhålslösningar sittande lite längre bak, för oss klenare byggda).
Customsvetsad Kirkey är ju ett sätt att få det väldans rätt, men sen kan man behöva bearbeta fram en dispens (om SBF är inblandat).
Edit: kolla gärna på placeringen av de föreslagna fästpunkterna på Scrottbilden ovan. Axelremmar max 200mm bakom stolen, dvs kryss i bakåtsträvorna är lite långt bort.
Det går att göra bättre än minimikraven i reglementen. |
|
J.J
stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 51
03 Mar 2014 12:50
Så för att summera ihop detta, hur skall man då montera ett 6p bälte när man har en stol med ett litet hål ala 5p?
_________________ Johan Joffs
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495
03 Mar 2014 13:31
Som ett 5-punkt. Dvs ned genom stolen utan att skava mot hålets kant. Bältets 5:e punkt fungerar enbart för att inte spännet ska glida upp på magen. Med en fungerande geometri och 6-punkt så håller man bäckenbenet fixerat i stolen samt att man får bättre sidostabilitet i bältet.
J.J skrev: | Så för att summera ihop detta, hur skall man då montera ett 6p bälte när man har en stol med ett litet hål ala 5p? |
|
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6078
03 Mar 2014 13:51
JP Simpson skrev: | Som ett 5-punkt. Dvs ned genom stolen utan att skava mot hålets kant. Bältets 5:e punkt fungerar enbart för att inte spännet ska glida upp på magen. Med en fungerande geometri och 6-punkt så håller man bäckenbenet fixerat i stolen samt att man får bättre sidostabilitet i bältet.
J.J skrev: | Så för att summera ihop detta, hur skall man då montera ett 6p bälte när man har en stol med ett litet hål ala 5p? |
|
Är det då bättre att ha ett 6 punkts som håller isär remmarna i överkant eller ett som har remmarna rakt upp i låset?
_________________ Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.
Alltid ett projekt för lite.
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495
03 Mar 2014 14:42
Ett 6-punt som man kan montera med infästningspunkterna isär-vinklade är bättre än ett 5-punkt. Det ger bättre stabilitet vid en sidosmäll.
j.stigson skrev: | JP Simpson skrev: | Som ett 5-punkt. Dvs ned genom stolen utan att skava mot hålets kant. Bältets 5:e punkt fungerar enbart för att inte spännet ska glida upp på magen. Med en fungerande geometri och 6-punkt så håller man bäckenbenet fixerat i stolen samt att man får bättre sidostabilitet i bältet.
J.J skrev: | Så för att summera ihop detta, hur skall man då montera ett 6p bälte när man har en stol med ett litet hål ala 5p? |
|
Är det då bättre att ha ett 6 punkts som håller isär remmarna i överkant eller ett som har remmarna rakt upp i låset? |
|
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6078
03 Mar 2014 16:17
JP Simpson skrev: | Ett 6-punt som man kan montera med infästningspunkterna isär-vinklade är bättre än ett 5-punkt. Det ger bättre stabilitet vid en sidosmäll.
j.stigson skrev: | JP Simpson skrev: | Som ett 5-punkt. Dvs ned genom stolen utan att skava mot hålets kant. Bältets 5:e punkt fungerar enbart för att inte spännet ska glida upp på magen. Med en fungerande geometri och 6-punkt så håller man bäckenbenet fixerat i stolen samt att man får bättre sidostabilitet i bältet.
J.J skrev: | Så för att summera ihop detta, hur skall man då montera ett 6p bälte när man har en stol med ett litet hål ala 5p? |
|
Är det då bättre att ha ett 6 punkts som håller isär remmarna i överkant eller ett som har remmarna rakt upp i låset? |
|
Jag tänkte vid motsvarande scenario som ovan med ett för smalt hål för grendelen.
_________________ Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.
Alltid ett projekt för lite.
|
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008
03 Mar 2014 16:43
j.stigson skrev: | JP Simpson skrev: | Ett 6-punt som man kan montera med infästningspunkterna isär-vinklade är bättre än ett 5-punkt. Det ger bättre stabilitet vid en sidosmäll.
j.stigson skrev: | JP Simpson skrev: | Som ett 5-punkt. Dvs ned genom stolen utan att skava mot hålets kant. Bältets 5:e punkt fungerar enbart för att inte spännet ska glida upp på magen. Med en fungerande geometri och 6-punkt så håller man bäckenbenet fixerat i stolen samt att man får bättre sidostabilitet i bältet.
J.J skrev: | Så för att summera ihop detta, hur skall man då montera ett 6p bälte när man har en stol med ett litet hål ala 5p? |
|
Är det då bättre att ha ett 6 punkts som håller isär remmarna i överkant eller ett som har remmarna rakt upp i låset? |
|
Jag tänkte vid motsvarande scenario som ovan med ett för smalt hål för grendelen. |
Inget svar på frågan men...Min grendel är hopkopplat till ett spänne att stoppa i låset. ( låset i midjedelen) Med en infästning i golv får jag ju ett 5p med dubbellagda remmar kan man ju säga.
Som jag tolkar det en fungerande lösning utifrån de prylar jag har ?
_________________ M @r cus S v e nning son
Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495
03 Mar 2014 20:14
Rakt ner mot golvet utan att skava mot kanten på hålet. Vilken vinkel det blir i förhållande till vertikalplanet beror på ditt "omfång" och vart hålet sitter.
Använd sunt förnuft så brukar det bli så bra som det kan bli med givna förutsättningar.
:-)
j.stigson skrev: | JP Simpson skrev: | Ett 6-punt som man kan montera med infästningspunkterna isär-vinklade är bättre än ett 5-punkt. Det ger bättre stabilitet vid en sidosmäll.
j.stigson skrev: | JP Simpson skrev: | Som ett 5-punkt. Dvs ned genom stolen utan att skava mot hålets kant. Bältets 5:e punkt fungerar enbart för att inte spännet ska glida upp på magen. Med en fungerande geometri och 6-punkt så håller man bäckenbenet fixerat i stolen samt att man får bättre sidostabilitet i bältet.
J.J skrev: | Så för att summera ihop detta, hur skall man då montera ett 6p bälte när man har en stol med ett litet hål ala 5p? |
|
Är det då bättre att ha ett 6 punkts som håller isär remmarna i överkant eller ett som har remmarna rakt upp i låset? |
|
Jag tänkte vid motsvarande scenario som ovan med ett för smalt hål för grendelen. |
|
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 767
20 Mar 2014 19:09
Hejsan!
Intressant tråd. Jag håller precis på och monterat ett sexpunktsbälte och tänkte höra om det är möjligt att få ett expert utlåtande på min installation? Är detta godkänt?
Iom det lilla hålet i stolsbotten så antar jag att jag ska köra EN fästpunkt och montera bältet rak ner, med andra ord som ni beskriver att ett fempunktsbälte ska monteras.
Är det ok att sätta midjebältena i sidofästet på stolen enl. bilden?
Tyvärr så saknar min bur ett bältesrör så det bli till korsa dom bakom ryggen. Funderar att på sikt svetsa dit ett rör för detta dock.
_________________ Mattias Claus - Autorismo
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495
20 Mar 2014 20:52
|
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 767
21 Mar 2014 22:57
Tack för ditt svar.
Bör jag montera midjebältet på den inringade bulten istället samt sätta en bältesplatta vid kardantunneln? Kan man bocka till öglan som sitter fast i bältet i skruvastädet?
Att borra ett 10mm hål är ju inget problem men måste man verkligen svetsa fast bältesplattan enl på baksidan? Tänkte även sätta en bältesplatta undergolvet för grenbältet.
_________________ Mattias Claus - Autorismo
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19589
21 Mar 2014 23:07
Mattias Claus skrev: | Tack för ditt svar.
Bör jag montera midjebältet på den inringade bulten istället samt sätta en bältesplatta vid kardantunneln? Kan man bocka till öglan som sitter fast i bältet i skruvastädet? | En sån där skruvafastögla är ju som gjord att bocka/vrida för att få till vinklar på ett bra sätt.
Den inringade bulten verkar ge mindre anliggning mot hålet i stolen så det verkar ok i sidled men kanske skulle den vara lika långt bak som den du har nu.
Svårt att gissa sig till vilket som ger bästa möjliga vinkel (inte bara inom godkända/accepterade vinklar).
Schrott Competition Harness Instructions sid 36-39
|
|