Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum reglemente historisk racing? | 6590 besök totalt |
Den vägen kan du beställa FIAs Homologeringspaper på din bil och sen försöka klura ut vad du får och inte får göra. Sen har man modifieringar enligt tidsandan etc etc, allt personligt bedömt. Så kontakta din blivande kompis/fiende, det är där det landar oavsett vad vi skriver här. http://www.sbf.se/info/kontakt/regbe |
||
Starterkit:
http://1000cccupen.com/hur-borjar-ja Om man vill se hur en homologeringshandling ser ut så finns det några här (När man skall rejsa så måsta man dock beställa en via SBF ) http://www.hms.dk/hms-downloads/homo _________________ Mikael Mohlin |
||
Tänk på att en bilmodell kan ha flera olika homologeringshandlingar under samma tidsperiod. Finns det andra som tävlar med samma bilmodell, kolla vilken handling som är vanligast/bäst.
Jag körde Cortina GT och där fanns det en homologering som hade 2-ports förgasare och diffbroms och en annan som hade dubbla weber dcoe och ingen diffbroms. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Tack för snabba svar
Just nu är det inte aktuellt men jag funderade på om min alfa skulle gå att klassa in i framtiden, man blev ju lite sugen på knutan i helgen. Dock tror jag att en äldre alfa i en äldre klass skulle vara mer konkurrenskraftig men man måste ju hålla ögonen öppna Om man beställer homologiseringspapper, får man då alla varianter för den modellen? är det dyrt? Mvh _________________ Dennis Mollberg |
||
Lite saker som kan vara bra att hitta
http://www.fia.com/sport/regulations List of Previously Homologated Cars Om det sen är alla kan jag inte lova. |
||
Så illa är det inte, Niklas... Prata med närmaste besiktningsman så kan du få råd och tips men framför allt prata med de som tävlar med den typ av bil du tänkt bygga och besikta in. Då får du säkert reda på vilken homologiseringshandling du ska gå efter för du bör veta vilken du ska ha innan du beställer. Om det finns flera olika alltså... Tror de ligger på runt 500:ingen per handling. _________________ Jocke Glaés |
||
Att bygga en kopia av en befintlig godkänd bil (eller helt enkelt köpa en färdig) är ju en enorm genväg, men en del envisas med att försöka med bilar som inte tävlat med svensk flagg på länge (och då kan svaren på frågor dröja lääänge). Att olika personer har sina älsklingar och hatobjekt gör det bara än mer mänskligt. |
||
Det verkar vara lite för bökigt att anpassa Alfan till historisk racing, sen är väl en tvåliters 8v knappast konkurenskraftig i en klass där det finns gott om cosworth escorter som dessutom väger mindre.
Om man inte kan stoppa i en v6 för den fanns ju i intervallen 72-81 men får man det? Alfa tävlade ju inte så mycket med Alfettan för de höll väl på med formel 1 då. _________________ Dennis Mollberg |
||
Allmänt banåkaforum reglemente historisk racing? | 6590 besök totalt |