Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ajdén Mk III -2014 | << 1, 2, 3 ... , 28, 29, 30 >> 173 besök senaste veckan (388591 totalt) |
Ok, surt med laddtrycket VS utväxlingen. Vid vilket varvtal har du fullt laddtryck då? _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
|
||||
Fullt laddtryck är vid ca 4200 rpm så att sänka 1000 rpm bör inte vara så svårt.
En annan lösning är ju helt enkelt att åka fortare i kurvorna. Finns även slutväxlar med annan utväxling att tillgå, jag har 4,0 i slutväxel nu, finns 4,45. Min heter M56H _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
En T3/T4, skulle egentligen haft en 19T men de var slut så då köpte vi T3/T4, men den blev lite för stor för den här motorn.
Vad heter turbonarna som sitter org på nyare evo bilarna? de borde väl funka ganska bra på en så här motor och har pullsplitt. |
||||
Evo turbo's http://www.lancerregister.com/showth
Evo IX turbon (de med 10,5 hus) räcker ju för drygt 400hk. X är jag osäker på. De med 9,8 räcker väl till 370 eller nått. Jag har som exempel orginal kammar etc och 380hk. Fullt ladd 1,5-1,8Bar vid 3000rpm, dalar till 1,2 vid 7500. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||
Är det samma lådor som sitter i Volvo 850? Tror jag har en låda från en GLT som vi ändå ska skicka på tippen nån gång. Kan ju kolla utväxlingen i den isåfall...
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
Kan vara samma låda dock så har väl 850 mekanisk koppling. Tror dock inte att jag ska byta utväxling än. Kommer att börja med ny turbo och topp. Blev ett 50-tal varv på mittsverigebanan igår kväll. Kom ner på 1.11.05 som bäst, bilen känns bra bara jag hade haft lite bättre bottendrag. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Borde väl vara billigare att ändra utväxlingen på lådan? Gör stor skillnad på bottendraget med en annan utväxling skulle jag tippa!
|
||||
Billigare blir det garanterat, har en låda med 4.25 slutväxel liggandes. Men vill ändå att den ska börja ladda tidigare, så ny turbo och topp kommer det bli även ifall jag skulle välja att byta utväxling. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Okej
Hade en TD05-16G från EVO6 i min Nissan 200sx som jag byggde för 7-8år sen. Den turbon laddar tidigt Inga monstereffekter men 333hk på hjulen iaf vid 1,5bar. |
||||
_________________ Claes Åström. |
||||
En tätning i turbon gav sig under bankörning i onsdags. Så det blev ett tidigare turbobyte än vad jag tänkt mig blev dock inte en evo-turbo utan slängde dit en t3:a som brossan hade fått över när han bytte på spriten. Fullt ladd kommer nu ca 7-800 rpm tidigare än förut. Får se vad detta ger på varvtidena på mittsverigebanan på onsdag, känns som det borde kunna ge några tiondelar på ett varv.
Kommer nog ändå bli turbobyte under vintern så kanske jag kan få ner ett par hundra varv till. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
_________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Har lite uppdateringar som ska göras i vinter, har börjat med att bygga nya övre bärarmar för att få mer caster kommer att öka från ca 4,5 till 7. Nu ska den förhoppningsvis styra tillbaka bättre än vad den gjorde förut.
Kommer även att fixa ny intercooler, turbo och byta kammar. Bjuder på en bild från i somras. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Varför inte bygga en till?
https://www.youtube.com/watch?v=Piy- Fast vet inte om den är så kul..... _________________ Magnus nilsson |
||||
Har blivit ett par små uppdateringar inför säsongen.
*Bytt soppatrycksregulator, blev stabilare tryck nu. *Bytt till en ny turbo, en TD04-19T när jag ändå skulle byta fläns på grenröret passade jag på att flytta upp den ett par cm så det blev mer fall på oljereturen. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
den kommer från en oljeretur till en evo turbo som jag hade liggande. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Våra race- och banåkarbilar Ajdén Mk III -2014 | << 1, 2, 3 ... , 28, 29, 30 >> 173 besök senaste veckan (388591 totalt) |