Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142 -72 med Wankelmotor
18 besök senaste veckan (931465 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2, 3 ... 114, 115, 116  Nästa>>
   
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden



Här sen Nov 2004
Inlägg: 1818


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Okt 2005 12:27     Volvo 142 -72 med Wankelmotor Citera

Då är det officiellt!

Har gått o ändrat planerna för min Wankelmotor på 2.0liter.
Har gått o köpt mig en Volvo 142 -72 som är i väldigt bra skick. All rost är fixad av före ägaren, hela underredet är nylackat och bilen fullständigt nerplockad, men komplett.

Målet med denna busbil är att regga den som ombyggt Fordon med hjälp av SFRo.

Jag ska alltså ha min turboladdade 20B-motor i volvon ihop med ZF-lådan och en 4-link bakvagn som till en början ska bestå av en 1031-axel.

Framvagn ska evetuellt byggas om för att dels få plats med motorn där jag vill ha den, dels för att kunna åka runt banan och inte bara bränna däck på strippen. Även kardantunneln kommer få sig lite massage för att rymma den något större lådan är original dito.

Fullbur ska monteras i samma skede som all inredning kasseras. Fullständig lack både in och utvändigt. Glasfiberdörrar ligger på hyllan för mindre vikt.

Detta är väl lite kort om vad som komma skall, mer info kommer, även bilder på åket.

Som jag vet så kommer vissa av mina kära Wankel-vänner bli lite irriterade på denna vändning, men ni får helt enkelt se det som en fräslning av den gamla volvokarossen

Förhoppningsvis så kanske vi syns ute till sommaren, men jag tänker inte lova nåt jag inte kan hålla.

Detta projekt kommer även att skrivas om på Zatzy
http://www.zatzy.com/showthread.php?t=233959

over and out...
//Tegheim


_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Senast ändrad av Tegheim, 18 Apr 2006 15:44, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
combat
Göteborg/Partille



Här sen Nov 2003
Inlägg: 175



Tipsa Facebook   Inlägg  17 Okt 2005 13:03     Citera

Gött o läsa Tegheim!


_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Magnus S
Stuvsta/Sydkoster



Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tipsa Facebook   Inlägg  17 Okt 2005 13:22     Citera

Wankelvolvo=Walvo eller Volwa?


Vi ser fram emot bilder!


_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Wankelsport
Kungälv



Här sen Feb 2003
Inlägg: 1858



Tipsa Facebook   Inlägg  17 Okt 2005 13:26     Citera

Ser verkligen fram mot rapporter om hur projektet fortskrider!


_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967. Austin Mini Countryman 1275, 1968
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
C Upp
Uppsala



Här sen Dec 2004
Inlägg: 197



Tipsa Facebook   Inlägg  17 Okt 2005 13:41     Citera

Detta var nåt över det vanliga motorbytet i en 140... Ser fram emot att läsa om det här bygget...


_________________
Conny Uppvall
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Wankelsport
Kungälv



Här sen Feb 2003
Inlägg: 1858



Tipsa Facebook   Inlägg  17 Okt 2005 14:06     Citera

Som Combat har skrivit på något annat forum är det inte så stor skillnad egentligen:
B20 byts mot 20B!


_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967. Austin Mini Countryman 1275, 1968
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden



Här sen Nov 2004
Inlägg: 1818


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Okt 2005 18:22     Citera

Wankelsport skrev:
Som Combat har skrivit på något annat forum är det inte så stor skillnad egentligen:
B20 byts mot 20B!


2.0 liter volvo byts mot 2.0 liter mazda... iof så är det lite skillnad på effekt, sång, vrid, och ja... det mesta du kan komma på...

om 1.3liter wankel kan vara lika häftigt som 3.5liter V6, vad är då 2.0liter wankel lika häftigt som??+


_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Zolektric
Svedala



Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



Tipsa Facebook   Inlägg  17 Okt 2005 19:23     Citera

jeppsons v8


_________________
Björn Hansson

Kör själv:
Vw Passat 1.8T Sedan -97

Finkör:
Audi A3 1.8Ts quattro BSR -00
Audi A41.8T quattro BSR -06
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden



Här sen Nov 2004
Inlägg: 1818


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Okt 2005 19:30     Citera

Zolektric skrev:
jeppsons v8


Hjälp mig, vad är det? Har jag inte hört talas om, men kanske tillhör den delen av allmänbildning jag missat?? hehe


_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Zolektric
Svedala



Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



Tipsa Facebook   Inlägg  17 Okt 2005 19:37     Citera

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8088&highlight=. Lite rejsa allmänbildning kan väl säga


_________________
Björn Hansson

Kör själv:
Vw Passat 1.8T Sedan -97

Finkör:
Audi A3 1.8Ts quattro BSR -00
Audi A41.8T quattro BSR -06
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
fuling
Stockholm/Bromma



Här sen Jan 2003
Inlägg: 8089

Hjälpmoderator

Tipsa Facebook   Inlägg  17 Okt 2005 19:47     Citera

jeppsons Bilen =den som ALDRIG kommer ner från pallbockarna


_________________
MVH Johan Sjölinder
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden



Här sen Nov 2004
Inlägg: 1818


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Okt 2005 20:21     Citera

Här kommer de första bilderna. De är tagna när bilen stod långt in i före ägarens garage så det är ju inte de bäste poseringsmöjligheterna. Men som ni ser så har grabben lagt tid på underarbetet. Perfekt för mig att sätta igång med!






_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden



Här sen Nov 2004
Inlägg: 1818


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Okt 2005 20:28     Citera

Glömde denna, nyrenoverad framvagn med nya bussningar, nya rallyfjädrar, nya bilstein-dämpare. Och självklart lackat.



_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
fuling
Stockholm/Bromma



Här sen Jan 2003
Inlägg: 8089

Hjälpmoderator

Tipsa Facebook   Inlägg  17 Okt 2005 21:02     Citera

Kan du fota framvagnen rakt framifrån???
Så kan jag försöka förklar ett och annat.


_________________
MVH Johan Sjölinder
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden



Här sen Nov 2004
Inlägg: 1818


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Okt 2005 21:37     Citera

fuling skrev:
Kan du fota framvagnen rakt framifrån???
Så kan jag försöka förklar ett och annat.


Sure, men det kan ta några dagar, har fullt upp just nu!


_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
combat
Göteborg/Partille



Här sen Nov 2003
Inlägg: 175



Tipsa Facebook   Inlägg  17 Okt 2005 22:50     Citera

Gott med bilder!


_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
marky
Västerås



Här sen Jan 2005
Inlägg: 147



Tipsa Facebook   Inlägg  18 Okt 2005 05:15     Citera

Hm, nu blev jag lite besviken, blir det inget rx7 alls nu eller?

Hade hellre sett än snygg och snabb sådan än en en 142.. men sån är ju jag..


_________________
Markus Vidman
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden



Här sen Nov 2004
Inlägg: 1818


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Okt 2005 05:58     Citera

marky skrev:
Hm, nu blev jag lite besviken, blir det inget rx7 alls nu eller?

Hade hellre sett än snygg och snabb sådan än en en 142.. men sån är ju jag..


Rx7an är inte såld, och kommer inte bli


_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden



Här sen Nov 2004
Inlägg: 1818


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Okt 2005 18:51     Citera

okej, nu kommer några bilder på motorn.
Motorn sitter ihop med en BMW ZF-låda från M3. Bilen motorn sitter i på bilden är min Rx7a som fick donera motorn efter att projektet bytt håll, va meningen att motorn skulle sitta i den först, men pga av bekymmer med besiktining och raritetsvärde så blev det en Volvo som får fart istället o mazdan lugnt får glida bredvid i plats och stora fälgar

Turbon som ska hjälpa till Garrett GT45 ala 17kg

60mm Rosecrantz i Rostfritt såklart!

Trion som ska göra mitt liv lyckligare. Kopplingen är en Tilton 3 skivig Sinter, pallar för 1240nm och är endast 4.4kg tung och 184mm-lamell!


Sen har vi motorn o lådan utan insug och grenrör.


och till sist motorn monterad i Rx7an, den ska alltså inte sitta där nu...



Mycke nöje!


_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Naqref
Christianstad/Scania



Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Tipsa Facebook   Inlägg  19 Okt 2005 19:13     Citera

Tegheim skrev:

Mycke nöje!

You'd bet!


_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden



Här sen Nov 2004
Inlägg: 1818


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Nov 2005 09:17     Citera

Nu ligger motorn i 142an läs mer på:

http://www.zatzy.com/showthread.php?t=233959&page=7&pp=20


_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142 -72 med Wankelmotor
18 besök senaste veckan (931465 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2, 3 ... 114, 115, 116  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.145 sec)
Webbrowser render:
sec