Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142 -72 med Wankelmotor
3 besök senaste veckan (934651 totalt)
1, 2, 3 ... 114, 115, 116   >>
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1820


Trådstartare
Då är det officiellt!

Har gått o ändrat planerna för min Wankelmotor på 2.0liter.
Har gått o köpt mig en Volvo 142 -72 som är i väldigt bra skick. All rost är fixad av före ägaren, hela underredet är nylackat och bilen fullständigt nerplockad, men komplett.

Målet med denna busbil är att regga den som ombyggt Fordon med hjälp av SFRo.

Jag ska alltså ha min turboladdade 20B-motor i volvon ihop med ZF-lådan och en 4-link bakvagn som till en början ska bestå av en 1031-axel.

Framvagn ska evetuellt byggas om för att dels få plats med motorn där jag vill ha den, dels för att kunna åka runt banan och inte bara bränna däck på strippen. Även kardantunneln kommer få sig lite massage för att rymma den något större lådan är original dito.

Fullbur ska monteras i samma skede som all inredning kasseras. Fullständig lack både in och utvändigt. Glasfiberdörrar ligger på hyllan för mindre vikt.

Detta är väl lite kort om vad som komma skall, mer info kommer, även bilder på åket.

Som jag vet så kommer vissa av mina kära Wankel-vänner bli lite irriterade på denna vändning, men ni får helt enkelt se det som en fräslning av den gamla volvokarossen

Förhoppningsvis så kanske vi syns ute till sommaren, men jag tänker inte lova nåt jag inte kan hålla.

Detta projekt kommer även att skrivas om på Zatzy
http://www.zatzy.com/showthread.php?t=233959

over and out...
//Tegheim

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175



Gött o läsa Tegheim!

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Wankelvolvo=Walvo eller Volwa?


Vi ser fram emot bilder!

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1903



Ser verkligen fram mot rapporter om hur projektet fortskrider!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine, 1963
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 197



Detta var nåt över det vanliga motorbytet i en 140... Ser fram emot att läsa om det här bygget...

_________________
Conny Uppvall
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1903



Som Combat har skrivit på något annat forum är det inte så stor skillnad egentligen:
B20 byts mot 20B!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine, 1963
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1820


Trådstartare
Wankelsport skrev:
Som Combat har skrivit på något annat forum är det inte så stor skillnad egentligen:
B20 byts mot 20B!


2.0 liter volvo byts mot 2.0 liter mazda... iof så är det lite skillnad på effekt, sång, vrid, och ja... det mesta du kan komma på...

om 1.3liter wankel kan vara lika häftigt som 3.5liter V6, vad är då 2.0liter wankel lika häftigt som??+

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Zolektric
Svedala
Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



jeppsons v8

_________________
Björn Hansson

Kör själv:
Vw Passat 1.8T Sedan -97

Finkör:
Audi A3 1.8Ts quattro BSR -00
Audi A41.8T quattro BSR -06
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1820


Trådstartare
Zolektric skrev:
jeppsons v8


Hjälp mig, vad är det? Har jag inte hört talas om, men kanske tillhör den delen av allmänbildning jag missat?? hehe

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Zolektric
Svedala
Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8088&highlight=. Lite rejsa allmänbildning kan väl säga

_________________
Björn Hansson

Kör själv:
Vw Passat 1.8T Sedan -97

Finkör:
Audi A3 1.8Ts quattro BSR -00
Audi A41.8T quattro BSR -06
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
fuling
Stockholm/Bromma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8223

Hjälpmoderator

jeppsons Bilen =den som ALDRIG kommer ner från pallbockarna

_________________
MVH Johan Sjölinder
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1820


Trådstartare
Här kommer de första bilderna. De är tagna när bilen stod långt in i före ägarens garage så det är ju inte de bäste poseringsmöjligheterna. Men som ni ser så har grabben lagt tid på underarbetet. Perfekt för mig att sätta igång med!





_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1820


Trådstartare
Glömde denna, nyrenoverad framvagn med nya bussningar, nya rallyfjädrar, nya bilstein-dämpare. Och självklart lackat.


_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
fuling
Stockholm/Bromma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8223

Hjälpmoderator

Kan du fota framvagnen rakt framifrån???
Så kan jag försöka förklar ett och annat.

_________________
MVH Johan Sjölinder
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1820


Trådstartare
fuling skrev:
Kan du fota framvagnen rakt framifrån???
Så kan jag försöka förklar ett och annat.


Sure, men det kan ta några dagar, har fullt upp just nu!

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003
Inlägg: 175



Gott med bilder!

_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
marky
Västerås
Här sen Jan 2005
Inlägg: 147



Hm, nu blev jag lite besviken, blir det inget rx7 alls nu eller?

Hade hellre sett än snygg och snabb sådan än en en 142.. men sån är ju jag..

_________________
Markus Vidman
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1820


Trådstartare
marky skrev:
Hm, nu blev jag lite besviken, blir det inget rx7 alls nu eller?

Hade hellre sett än snygg och snabb sådan än en en 142.. men sån är ju jag..


Rx7an är inte såld, och kommer inte bli

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1820


Trådstartare
okej, nu kommer några bilder på motorn.
Motorn sitter ihop med en BMW ZF-låda från M3. Bilen motorn sitter i på bilden är min Rx7a som fick donera motorn efter att projektet bytt håll, va meningen att motorn skulle sitta i den först, men pga av bekymmer med besiktining och raritetsvärde så blev det en Volvo som får fart istället o mazdan lugnt får glida bredvid i plats och stora fälgar

Turbon som ska hjälpa till Garrett GT45 ala 17kg

60mm Rosecrantz i Rostfritt såklart!

Trion som ska göra mitt liv lyckligare. Kopplingen är en Tilton 3 skivig Sinter, pallar för 1240nm och är endast 4.4kg tung och 184mm-lamell!


Sen har vi motorn o lådan utan insug och grenrör.


och till sist motorn monterad i Rx7an, den ska alltså inte sitta där nu...



Mycke nöje!

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Tegheim skrev:

Mycke nöje!

You'd bet!

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1820


Trådstartare
Nu ligger motorn i 142an läs mer på:

http://www.zatzy.com/showthread.php?t=233959&page=7&pp=20

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142 -72 med Wankelmotor
3 besök senaste veckan (934651 totalt)
1, 2, 3 ... 114, 115, 116   >>