Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
RenaultSport Duktiga Renaulttrimmare | 1, 2 >> 20702 besök totalt |
Letar duktiga Renaulttrimmare för mild tuning av Megane III RS. Har inte så bra koll på vilka firmor som trimmar just Renault då jag är ny på märket. Har en 265-hästare som jag gärna skulle plocka upp till 300-strecket någonstans. Och jag vill ha en seriös trimmare som optimerar just min bil på dyno - inga "fulboxar" som lovar guld och gröna skogar och fantasiökningar.
Autotech (http://atechmotor.com) ser ju ut att vara duktiga men de ligger i Trollhätten, fel landsände för mig. Stockholmsområdet (eller i vart fall Mellansverige) är att föredra. Och ni som har Megane III RS, vad har ni plockat ut ur dem i termer av effekt och vrid, och med vilka åtgärder? Tack! _________________ Per Brugge |
||||
Hej Per,
jag har själv bara erfarenhet av http://www.sportrenault.net/forum/ som drivs av en tysk kille som har otroligt lång erfarenhet av att trimma Renault med Mégane RS som specialitet. Hans produkt BPC2 kopplas in till motorstyrningen och i den lägger man sen olika mappningar som de har tagit fram. Så man kan själv välja att höja prestandan allt eftersom. BPCn togs fram för gamla mégane RS och har vidareutvecklats för M3RS och sålts sen bilen lanserades. Jag har kört den på en Mégane dCi 165 och tog då ut dryga 180 hästar och ett herrejösses vrid. Har inte exakta prestandavärden för Mégane RS men det kan han ju svara på direkt. Hör av dig om du har frågor kring BPC'n. _________________ Christopher Zell |
||||
Henk på Fastchip.nl är grymt bra. Han har mappat mina bilar också detta görs på distans via laptop och olika typer av testcykler. Kan göras med eller utan Bredbandslambda. Du får med en massa andra bra funktioner också som att kunna nolla felkoder. Man kan också köpa till ABS och Airbagmoduler med mera.
|
||||
Annars är Autotech riktigt bra. Jag bor själv i Sthlm och tyckte det var värt att ta sig dit.
Jag gjorde likadant med din förra bil Focus RS mk II också. Nu kan Autotech allt om trimning av Megane RS också, efter att de hade trimmat min förra våren. Bl.a. var jag den förste att installera extra kyl hos dem. Bilen har uppåt 330 HK och 490 Nm i motorn med fullt avgassystem, 100 cell kat och downpipe. Värden på hjulen. De räknar med ca 12% drivlineförlust på sin rullande landsvg så motorvärde = värde på hjulen / 0,88 enl. dem. Bra att veta är att Autotech har (haft) sin egna Megane RS som de toktrimmat och kört på bana (Focus RS också) _________________ Martin Brzezinka Racing is a state of mind |
||||
Tack för input.
Det är ju en trimmade som är rejält inkörd på just Megane 3 RS-modellen jag vill åt, ingen genetisk tillverkare av boxar (vare sig det är fulboxar eller ej, det kan lämnas därhän....). Och Autotech verkar ju vara en sån. Å andra sidan antar jag att erfarenheten av att trimma just Megane 3 RS är långt mycket större om man kika i t.ex. Frankrike, England eller Tyskland. Är bortskämd med hög kompetens på detta område för andra bilar. Min GT-R trimmade jag hos JRM i Södertälje som väl trimmat mer eller mindre varenda japsracer i Sverige (hundratals Evos och Imprezor, massvis av GT-R:er) och där också personalen/ägarna själva kör just dessa bilar. Där kände jag mig 100% komfortabel att lämna min bil för individuell mappning av just min bil, med körning i bänk och allt. Finns det fler som Autotech inom Sveriges gränser? Någon med erfarenhet av standardboxarna som allehanda firmor (Svensk Motoroptimering, Dieselkraft, Bestchip, Racetuning, Vtech, TuningChip, Promotech, Scandinavia chiptuning, TM chiptuning, Ecotuning, ItsFun med fler...) erbjuder? Jag har väl en rätt negativ grundinställning till dessa, inte minst eftersom flera av dem utlovar rena fantasisiffror (346 hk / 471 Nm med enbart chip/box är nog det värsta exemplet...) men också eftersom de (tror jag) bara kör med generiska boxar som manipulerar bränsletrycket utan att ta hänsyn till alla andra parametrar. Där menar jag att en riktig mappning (av alla relevanta parametrar) är att föredra. Men är någon av dessa (eller andra liknande firmor) bra så överbevisas jag gärna _________________ Per Brugge |
||||
Rekommenderar Autotech utan tvekan, ska du inte ta ut max effekt ur motorn räcker det gott o väl men en ny mjukvara från dem.. Ska du köra bana är nog en stor Ic och turbokyl väldigt bra i kombination med ny programmering, att göra en individuell mappning är verkligen overkill då de färdiga program från ATM är noggrant utprovade och skottsäkra..
_________________ Per-Otto Kent BMW M4 G82 "Clubsport" Megane Trophy 300 Raeder Motorsport |
||||
Har googlat runt lite och också fått lite mer input från olika firmor. Har försökt sortera bort alla trimboxar och fokuserar enbart på riktiga motoroptimeringar. På min kortlista står nu:
Autotech i Trollhättan Utlovar 295 hk och 410 Nm. Egenutvecklad programvara enligt dem själva. Kostar 4.995 kr. Görs enbart på plats hos dem i Trollhättan. Svensk Motoroptimering i Gävle/Stockholm Utlovar 310 hk och 460 Nm. Programvaran/filerna köper de in från ShiftTech i Belgien som verkar ha hyggligt bra erfarenhet av RS:en. Kostar 5.900 kr men de har nu en kampanj med 20% rabatt. De håller till i Gävle men har återförsäljare/verkstäder också i Stockholm. I Vallentuna har de dyno så att man kan köra sin bil i bänken både före och efter och få kvitto på resultatet. De har också låneverktyg för att själv kunna ladda upp filer via OBD, kan vara bra om man någonsin skulle vilja återställa bilen till original. Vtech i Södertälje Utlovar 300 hk och 440 Nm (baserat på RS 250 som utgångsmaterial). Oklart var programvaran/filerna kommer från. Kostar 6.900 kr men har nu kampanj med 20% rabatt. Har också bromsbänk. Promotech i Bromma Utlovar 326 hk och 460 Nm. Kostar 5.290 kr. Oklart var programvaran/filerna kommer från. Kostar 5.290 kr. Man kan ladda upp både hos dem och hemma via OBD. Ingen bromsbänk, deras grej verkar vara att sälja standardtrimsatser och trimboxar till massorna. K-Tec Racing i England Utlovar 295 hk. Bevisligen duktiga på Renault Sport. Man köper ett verktyg för att ladda upp via bilens ODB och kan därmed också få nya trimfiler (t.ex. om man adderar steg 2, 3 etc.) eller vill återställa original. Kostar ca 475 pund. Vilen av ovanstående tror ni är solidast? Saknas andra namn? _________________ Per Brugge |
||||
|
||||
Jag fick inget konkret svar om priset när jag mailade Atech. Inte heller om spridare var absolut nödvändiga. Men räknar man av de övriga paketen är det exakt 29500 kr för enbart hybridturbo och spridare (inkl. montering men de säljer inte delarna lösa) _________________ Martin Brzezinka Racing is a state of mind |
||||
Eller så köper ni lösa delar till hybridturbo från USA: http://www.ardideas.com/Billet-Alumi
Sitter en TD04-16T i Megane III RS. Kompressorhjul och hus blir inte speciellt dyrt. _________________ Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå. |
||||
Lämnar in bilen till Svensk Motoroptimering (SMO) imorgon. De laddar in SW från belgiska Shiftech. ShifTech har stor erfarenhet av att trimma Megane RS. På deras FB-sida (https://www.facebook.com/shiftech) har de lagt ut bänkkörningspapper för flera trimmade RS, se sammanställning av dessa nedan.
SMO själva utlovar 310 hk / 460 Nm men det tror jag är i överkant optimistiskt för att vara helt ärlig. När jag väl testat bilen så får jag återkomma med feedback. _________________ Per Brugge |
||||
Riktigt björnstark faktiskt. Skillnaden var mycket tydlig. Svårt att känna om man har 25 hk extra eller 35 hk extra. Känner inget omdelebart behov för så där värst mycket mer pulver i motorn, det drar en hel del i ratten och spinner loss mycket.
På Mantorps långa raka har jag ca 10 km/h högre toppfart än innan mappning. Mappade om min dieseldrivna Merca ML 350 CDI på samma ställe men där sitter jag fortfarande och funderar "märker jag över huvud taget någon skillnad?". _________________ Per Brugge |
||||
Har du märkt något när det gäller temp ökning på kylarvattnet eller olja vid bankörning?
Har bilen fungerat som vanligt efter mappningen eller har du märkt något negativt? (Det är bara mappning du gjort va, resten är är orginal i motorn?) Går det enkelt att återställa själv till orginal eller måste man lämna bort bilen för det? _________________ /Michael Wiklundh Porsche Boxster S. |
||||
Bilen känns väldigt original, känns inte bustrimmad eller konstig på något sätt. Inga negativa bieffekter eller andra knasigheter observerade. Det enda är väl att bilen har full effekt oavsett läge på ESP:n (som original ger den 265 hk enbart på sportläget eller med ESP:n avslagen, bara 250 hk i normalläge). Men det kan jag leva med
Vill jag återställa till original måste jag lämna in den till firman igen, alternativt låna deras verktyg för uppladdning via OBD. Men firman (som håller till i Gävle) har en verkstad här nere i Stockholm så det funkar för mig. Firman klart seriös. På ML:en fick jag en del följdproblem, den elektroniskt styrda automalådan började växla tokigt. Men det fixade de utan knotande. _________________ Per Brugge |
||||
RenaultSport Duktiga Renaulttrimmare | 1, 2 >> 20702 besök totalt |